معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو گفت: متاسفانه اطلاعات سایت‌های فرهنگی و تاریخی مفقود است.

اطلاعات سایت‌های فرهنگی و تاریخی مفقود استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، جینگ فنگ معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو پیش از ظهر سه شنبه در ششمین نشست کمیته هماهنگی میراث برای ثبت‌های زنجیره‌ای در کشور‌های مسیر جاده ابریشم با اشاره به اینکه اطلاعات سایت‌های فرهنگی و تاریخی مفقود است، گفت:  در خیلی از موارد اطلاعات در مورد سایت‌های فرهنگی و تاریخی مفقود بود و اطلاعاتی وجود ندارد.

او در این خصوص تاکید کرد: نباید تنها جاده‌های اصلی و بنا‌های اصلی پوشش داده شود بلکه سایت‌ها و بخش‌های مغفول نیز باید دیده شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو با اشاره به این که برخی از فعالیت‌ها و تجارت‌ها و تبادلات کالایی منجر به تغییر چشم انداز‌های جغرافیایی شده است و باید بدان‌ها توجه داشته باشیم، اظهار کرد: وجود سایت‌های کوچکی، چون اقدامات کشاورزی و مدیریت اب و حتی قنات‌هایی که در کشور ایران است، باید در جاده ابریشم مدنظر باشند.

فنگ در این خصوص به لزوم توجه به حریم پروژه‌های مدنظر پرداخت و گفت: باید به توپوگرافی محیط توجه و تلاش کنیم تا کریدور‌های میراث در برگیرنده بنا‌های بزرگ و کوچک بوده و به نوعی در کنار بنا‌های بزرگ برج و بارو‌ها و کاروان سرا‌ها نیز دیده شوند.

او در ادامه بر لزوم ایجاد راه‌های بهتر برای تبادل داده‌ها در خصوص جاده‌هایی که به مسیر اصلی راه ابریشم وصل می‌شوند، تاکید کرد و افزود: در این بین مستندسازی لازم است.

فنگ ادامه داد: با توجه به علاقه‌ای که کشور‌ها برای نامزدی و امتداد جاده ابریشم دارند باید نکات مطروحه طبق مطالعه اکوموس از سوی سوزا دنیر مدنظر باشد و کشور‌ها سایت‌های بالقوه خود را اعلام کنند.

فنگ بر لزوم توجه به ارتباط جاده‌های زمینی و دریایی در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: برخی از جاده‌ها از سوی امپراتوری‌ها و تجار توانمند ایجاد شده اند و همان جاده‌ها محرک تجارت بوده اند بدین سان جاده‌های سرویس دهنده به راه ابریشم نیز باید مدنظر قرار گیرد.

بنا‌های تاریخی کمتر دیده شده در جاده ابریشم مورد توجه قرار می‌گیرد

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو گفت: وجود سایت‌های کشاورزی و قنات‌های ایران ظرفیتی در جاده ابریشم است و بنا‌های تاریخی کمتر دیده شده در این مسیر باید موردتوجه قرار گیرد.

 او به مطالعات موردی و موضوعی از سوی اکوموس تاکید کرد: اکوموس از سال ۲۰۰۶ در این زمینه ورود پیدا کرده است.

فنگ با بیان این که اولین مطالعه موضوعی اکوموس در مورد جاده ابریشم با هدف بررسی محدوده زمانی و جغرافیایی راه ابریشم بوده است، ادامه داد: در این زمینه مرکز میراث جهانی کار هماهنگی را شروع کرد و خواستار تحویل مستندات راه ابریشم از سوی کشور‌های در مسیر آن شد.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو تصریح کرد: با چنین اقدامی به عنوان اولین مطالعه کتابخانه‌ای و موضوعی کریدور‌ها شناسایی و تحلیل مستندات آغاز شد.

او با اشاره به این موضوع عنوان کرد: بر مبنای این مطالعات، سایت‌های مختلف و حتی سایت‌ها و بنا‌های تاریخی که کمتر مورد توجه بودند، مشخص شدند.

فنگ با بیان اینکه چند نکته در طول این مطالعات مطرح شده است، تشریح کرد: ایجاد راه‌های بهتر برای کریدور‌هایی که از جاده اصلی راه ابریشم برخورد دارند و همچنین افزایش تعداد سایت‌ها باید مدنظر باشد.

انتهای پیام/د.ا

بنا‌های تاریخی کمتر دیده شده در جاده ابریشم مورد توجه قرار می‌گیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.