در حالی خبر تحویل «رادیو سوند» به وسیله شهروند وظیفه شناس زاهدانی در رسانه‌های محلی و فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت که یک شهروندوظیفه شناس دیگر رادیوسوند دیگری یافت و آن را به هواشناسی تحویل داد.

یک شهروند وظیفه شناس زاهدانی دومین رادیوسوند هواشناسی را تحویل داد/ بازگشت رادیو سوند‌ها چقدر صرفه اقتصادی دارد؟به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  روابط هواشناسی سیستان وبلوچستان؛ حدود یک ماه پیش، شهروند وظیفه‌شناس زاهدانی یک رادیو سوند را پس از آنکه مأموریت ثبت و ارسال داده‌های هواشناسی از لایه‌های جوی را انجام داده بود، به هواشناسی تحویل داد.

این خبر بلافاصله در رسانه‌های محلی منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای داشت به طوریکه علاوه بر خبرگزاری‌های صدا و سیما، ایرنا، مهر، باشگاه خبرنگاران جوان و...؛ شبکه‌های اجتماعی نیز آن را بار‌ها بازنشر کردند.

حالا، اما با وجود اینکه یک ماه از این موضوع می‌گذرد، یک شهروند وظیفه شناس دیگر در زاهدان رادیو سوند دیگری یافته و به اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان تحویل داده است.

محمود دیانتی رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان در این رابطه  گفت:  اگر این اقدام پسندیده تبدیل به فرهنگ شود و نیمی از رادیوسوند‌های هواشناسی برگردند، می‌توان میلیارد‌ها ریال صرفه جویی از چرخه بازیافت و تعمیر این سنجنده‌ها به دست آورد.

او افزود: در ایران ۱۵ ایستگاه جوبالا وجود دارد که در شرایط استاندارد باید روزی ۲ بار وضعیت لایه‌های جو را پایش کنند، اما به دلیل هزینه‌های بالای این ایستگاه ها، اکنون در اکثر ایستگاه‌های فعال این عملیات روزی یک‌بار انجام می‌شود.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اگر ۵۰ درصد رادیو سوند‌های ارسال به جو در ایستگاه زاهدان به وسیله شهروندان وظیفه شناس تحویل هواشناسی شود، سالانه میلیارد‌ها ریال صرفه جویی می‌شود. حالا اگر این همین مقدار رادیو سوند در سایر ایستگاه‌ها نیز دوباره به هواشناسی برگردد، رقم صرفه جویی چشمگیرتر می‌شود.

دیانتی گفت: رادیوسوند اخیر را یکی از همکاران علی نورا مدیر نیروگاه خورشیدی سمای زاهدان واقع در روستای «سفیدک دوربن» در فاصله ۱۰ کیلومتری غرب زاهدان یافته است.

او  ادامه داد: رادیو سوند قبلی را یکی از اهالی روستای «دومک» از توابع بخش نصرت آباد واقع در غرب زاهدان در فاصله حدود ۵۵ کیلومتری این شهر یافته بود.

شهناز ناروئی رئیس اداره فنی و مهندسی تجهیزات اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در باره تأثیر برگشت رادیو سوند‌های ارسالی به جوی نیز گفت: جمع آوری رادیوسوند‌ها پس از انجام مأموریت چند مزیت دارد که یکی از آن‌ها بازگشت سرمایه و حفظ بیت المالی است.

او  با بیان اینکه مزیت دیگر این اتفاق حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی است، افزود: به طور معمول رادیو سوند‌ها تا ارتفاع حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری از سطح زمین بالا می‌روند و در نهایت پس از ترکیدن بالن به زمین می‌افتند که رهگیری آن‌ها با توجه قطع ارتباط گیرنده ایستگاه جو بالا و فرستنده سنجنده غیرممکن می‌شود.

انتهای پیام/ع

تحویل دومین رادیوسوند  به اداره کل هواشناسی استان

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.