غریب پور گفت: در نیمه دوم سال ۹۷، ۱۰۵ هزار کیلو متر مربع و در سال جدید ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی به ایمیدرو واگذار و بررسی شد.

ببه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خداداد غریب پور رئیس هیت عامل ایمیدرو در همایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی، پهنه‌های اکتشافی ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌‌ها که صبح امروز در حوزه هنری برگزار شد، اظهار کرد: مدتی پیش مقام معظم رهبری بر جایگزینی معدن به جای نفت را مطرح کرد و رئیس جمهور تاکید بر استفاده از تمام معادن کشور داشت؛ معادن با توجه به ویژگی‌هایی مثل درونزا؛ برونگرا، مردم نهاد، عدالت محور و دانش‌ بنیانی که در معادن وجود دارد می‌توان آن‌ را مطابق با اقتصاد مقاومتی دانست.
 
ایمیدرو یک هزار و ۴.۵ میلیارد دلار طرح تا کنون افتتاح کرده است که این رقم برای امسال حدود ۳.۹ میلیارد است.

او گفت: کشور ما جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه منابع است پس می‌توانیم رتبه اول اکتشاف را در خاورمیانه داشته باشیم؛ همانطور که می‌دانید ذخیره فعلی سنگ اهن، مس و روی ما برای ۲۰ سال آینده خواهد بود پس نیاز به توسعه اکتشافات برای صنایع جدید داریم.

غریب پور تصریح کرد: در نیمه دوم سال ۹۷، ۱۰۵ هزار کیلو متر مربع و در سال جدید ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی به ایمیدرو واگذار و بررسی شد؛ نیاز به سیاست‌های زیادی برای بهبود تولید وجود دارد؛ امروزه مشکل ما فقط اکتشاف نیست با دغدغه‌هایی در زمینه استخراج هم مواجه هستیم؛ اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به توافق با سازمان نقشه برداری، سازمان انرژی اتمی و غیره یا تشکیل کنسرسیوم‌های بزرگ در کشور اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: سهم ۷۰ درصدی واردات در بازار آلومینیوم / معدن عاملی برای رفع فقر ساکنان بومی

رئیس هیت عامل ایمیدرو با تاکید بر پیشرفت‌های کور گفت: علی رغم تمام مشکلات و موانع، امار‌ها خبر از رشد تولیدات ما در بخش معدن و صنایع معدنی می‌دهد. یکی از اقدامات خوب ایمیدرو مدیریت ارز بین بنگاه‌ها بود، ما توانستیم نوعی هم افزایی در معاملات خود ایجاد کنیم؛ در چند مدت اخیر پیشرفت‌های وبی در زمینه صادرات داشتیم و گام‌های مناسبی برای بهبود تعاملات مناسبی با بخش خصوصی برداشتیم؛ بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد از طرف بخش خصوصی به طرح‌های توسعه تزریق شد؛ مدتی می‌شود که عزممان را برای احیای طرح‌های نیمه‌کاره جزم کرده‌ایم و خوشبختانه مانع بزرگی تا به امروز بر سر راه ما قرار نگرفته است.

او با تاکید بر اهمیت معادن کوچک ادامه داد: معادن کوچک یکی از مهم‌ترین پروژه‌های محوری هستند؛ اقدام‌ها زیادی برای احیای معادن کوچک در نظر گرفته شده است؛ ۵۴۰ معدن در ۱۰ استان کشور مورد پایش قرار گرفت و اقدامات لازم برای ۱۰۳ معدن انجام شد.

غریب پور با اشاره به وجود از هم پاشیدگی ساختاری بین ایمیدرو؛ سهام عدالت و برخی از بخش‌های مرتبط گفت: اقدام به بررسی و رفع اختلالات روابط بین ایمیدرو و سهام عدالت کردیم؛ همچنین تعاملات مناسبی با ۵ دانشگاه برتر کشور و جهاد دانشگاهی داشتیم که به امضای چندین تفاهمنامه‌ منجر شد.

رئیس هیت عامل ایمیدرو بیان کرد: از ۱۴۵ هدفی که برای ۳ سال ایمیدرو معین شده است به حدود ۴۰ درصد از اهداف دست پیدا کرده‌ایم؛ یکی از کار‌‌های بزرگی که انجام شد ارزش گزاری معادن بود؛ پس از مدت‌ها پیگیری معدن گلگهر مورد ارزش گزاری قرار گرفت و ۱.۱ میلیارد ارزش گزاری شد پس در صورت نیاز این معدن می‌تواند اقدام به اخز وام با اعتبار ارزشی خود کند.

انتهای پیام/

تعیین ۱۴۵ هدف برای ۳ سال فعالیت ایمیدرو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار