خوابیدن در وضعیت بد مثلاً زمانی که دستتان زیرتان می‌ماند و تحت‌فشار قرار می‌گیرد می‌تواند یکی از ساده‌ترین دلایل گرفتگی یا بی‌حسی در دست‌ها باشد که خیلی زود بعد از بیدار شدن این مشکل رفع می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که هنگام خواب، دستانتان بی‌حس می‌شود؟ آیا تاکنون با احساس غیرمنتظره‌ای در دستانتان به طور ناگهانی از خواب بیدار شده‌اید؟ آیا دستانتان چندین بار در شب بی‌حس می‌شود و شما را با احساس بدی از خواب بیدار می‌کند؟ اگر چنین است، ادامه مطلب را بخوانید!

چرا وقتی می‌خوابم، دست‌هایم بی‌حس می‌شوند؟/تنها



بی حسی دست‌ها
خوابیدن در وضعیت بد مثلاً زمانی که دستتان زیرتان می‌ماند و تحت‌فشار قرار می‌گیرد می‌تواند یکی از ساده‌ترین دلایل گرفتگی یا بی‌حسی در دست‌ها باشد که خیلی زود بعد از بیدار شدن این مشکل رفع می‌شود. اما موارد دیگری هم وجود دارد که در آن‌ها این احساس بی‌حسی و به خواب رفتن دست‌ها هیچ ارتباطی با موقعیت شما ندارد. این احساس ناخوشایند را گاهی اوقات ممکن است در مناطق دیگر مانند پا‌ها یا ران‌هایتان نیز احساس کنید. بیایید نگاهی به دلایل بی‌حسی و گزگز شدن دست‌ها بیندازیم.

دلایل به خواب رفتن دست‌ها

سندروم تونل کارپال بدون شک شایع‌ترین علت ایجاد این مشکل است. سه انگشت اصلی شست، اشاره و میانی بیشترین تأثیر را از سندرم تونل کارپال می‌پذیرند. این مشکل در اثر فشرده شدن عصب مدیان ایجاد می‌شود، یک نوروپاتی محیطی که به مچ دست فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد علائمی مانند درد، مشکل در حرکت، کاهش حساسیت و بی‌حسی می‌شود و افراد بیشتر در شب از این علائم رنج می‌برند.

اگر به طور کاملاً ناگهانی دچار بی‌حسی و خواب رفتن دست‌هایتان شُدید به ویژه هنگامی که با ضعف یا فلج شدن، مشکل در صحبت کردن و یا سردرد شدید و ناگهانی همراه بود خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا این‌ها علائم بالقوه یک وضعیت اورژانس پزشکی یعنی سکته مغزی است

کار زیاد در طول روز
بعضی اوقات مچ دست خسته می‌شود. کار‌های دستی مانند تایپ کردن زیاد با رایانه، استفاده از قیچی، ابزار و خیاطیِ زیاد می‌تواند به اعصاب دست آسیب برساند. خم و راست کردن بیش از حد این ناحیه به آن فشار اضافی وارد می‌کند و باعث می‌شود افراد هنگام شب که دیگر حرکت نمی‌کنند و فشار از روی اعصاب و تاندون‌ها کاملا برداشته می‌شود، احساس بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در ناحیه‌ی دست‌ها را تجربه کنند.

احتباس مایعات
وجود چند کیلو اضافه وزن، ورزش نکردن و یا داشتن یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند به دلیل احتباس مایعات باعث تورم در دست و پا شود. سوزن سوزن شدن دست‌ها همیشه در شب شدیدتر است. در طول شب، خون به آن اندازه جریان ندارد، بنابراین فشاری ایجاد می‌کند که منجر به این ناراحتی می‌شود.

کمبود ویتامین B۱۲
ویتامین B۱۲ برای عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی مرکزی، سنتز DNA و ساخت گلبول‌های قرمز ضروری است. اغلب اوقات، رژیم غذایی نامناسب منجر به کمبود ویتامین‌های گروه B می‌شود. این کمبود ویتامینی عواقب زیادی به همراه دارد. خستگی، خواب‌آلودگی، رنگ‌پریدگی پوست، تاکیکاردی و بی‌حسی دست و پا‌ها مشخصه کمبود ویتامین B۱۲ است.

منبع : تبیان

انتهای پیام/

 

نشانگان خروجی قفسه سینه
نشانگان خروجی قفسه سینه یا سندرم توراسیک اوت لت (TOS) مجموعه‌ای از اختلالات است که به دلیل تحریک، آسیب یا فشرده شدن اعصاب یا رگ‌های خونی در ناحیه زیر گردن و بالای قفسه سینه به وجود می‌آید. بی‌حسی در ناحیه ساعد، دست و انگشتان از علائم شایع فشرده شدن عصب است که می‌تواند باعث ایجاد درد در قسمت‌هایی از گردن، شانه، بازو یا دست شما شود.

دیابت
همان‌طور که می‌دانید دیابت یک بیماری مزمن است که باعث افزایش قند خون می‌شود. دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما یا به طور مؤثر به انسولین پاسخ نمی‌دهد یا به اندازه کافی آن را تولید نمی‌کند.
تقریباً نیمی از کل مبتلایان به دیابت نوعی آسیب عصبی دارند، از جمله نوروپاتی محیطی و سندرم تونل کارپال که می‌توانند باعث درد، بی‌حسی و ضعف در دستانشان شود.

شیمی‌درمانی و برخی دارو‌ها
شیمی‌درمانی و برخی دارو‌ها می‌توانند به اعصاب محیطی آسیب برسانند. مطالعات نشان می‌دهد که نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی درمانی ۳۰ تا ۶۸ درصد از افراد تحت معالجه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
سایر دارو‌های شناخته شده که ممکن است موجب نوروپاتی محیطی شوند عبارت‌اند از ضدتشنج‌ها، برخی دارو‌های قلب و کاهش‌دهنده فشارخون و برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله مترونیدازول و فلوروکینولون.

دیگر بیماری‌ها و شرایطی که موجب بی‌حسی دست‌ها می‌شود:
- روماتیسم مفصلی
- بیماری ام اس
-لوپوس
- بیماری لایم
- اچ آی وی و ایدز
- سفلیس
- سندرم شوگرن
- کم کاری تیروئید
- سندرم گیلن باره
- پدیده رینود
- کیست گانگلیون
- مصرف الکل

توصیه‌های درمانی هنگام بی‌حس شدن دست‌ها
قبل از اینکه بخوابید، یک قاشق غذاخوری روغن کتان بخورید. طبق مطالعات متعددی، روغن بزرک یک ضدالتهاب مؤثر است که بر روی اندام‌های انتهایی عمل کرده و احساس بی‌حسی در دست‌ها را کاهش می‌دهد.

دستانتان را در روشویی در آب غوطه‌ور کنید. افزودن چند قالب کوچک یخ باعث می‌شود این کار مؤثرتر باشد. قرار دادن دست‌ها در آب خنک باعث تسکین فشار و التهاب اطراف اعصاب و کاهش درد می‌شود. این کار را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید و اثر آن را ببینید!

مصرف نمک و نوشیدنی‌های اسیدی را کاهش دهید. این محصولات التهاب و درد را بدتر می‌کنند.

بدنتان را به خوبی هیدراته نگه دارید. حداقل روزانه دو لیتر آب بنوشید. آب برخی سبزیجات مدر بوده و به پاکسازی بدنتان کمک می‌کنند به این ترتیب هم بدنتان هیدراته می‌شود و هم از این طریق از احتباس مایعات جلوگیری می‌کنید. به عنوان مثال مقداری کنگرفرنگی را در آب بجوشانید، مخلوط را صاف کنید و سپس آن را با آب نصف لیمو مخلوط کنید.

این مهم است که ویتامین B را در رژیم غذایی خود وارد کنید. ماهی تن، سیب‌زمینی‌ها، موز و سایر سبزیجات سبز برگ دارای این ویتامین ضروری هستند. علاوه بر این، شما می‌توانید با نظر پزشک از مکمل‌های موجود در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی سالم برای غنی‌سازی رژیم خود استفاده کنید. با مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌های گروه ب و مکمل‌های حاوی آن، ممکن است شب‌ها دیگر احساس بی‌حسی در دست‌ها را تجربه نکنید.

در صورت لزوم مچ‌بند ببینید. اگر کار‌های دستی زیادی انجام می‌دهید که شما را به مدت چند ساعت مجبور به استفاده از دست و مچتان می‌کند، از مچ‌بند کشی استفاده کنید. این مچ‌بند‌ها فشار کافی برای محافظت از اعصاب و مفاصلتان را فراهم خواهند کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
اگر بی‌حسی دستتان ادامه‌دار است و با تغییر موقعیتتان بهبود نمی‌یابد، به پزشک مراجعه کنید.
اگر به طور کاملاً ناگهانی دچار بی‌حسی و خواب رفتن دست‌هایتان شُدید به ویژه هنگامی که با ضعف یا فلج، مشکل در صحبت کردن و یا سردرد شدید و ناگهانی همراه بود خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا این‌ها علائم بالقوه یک وضعیت اورژانس پزشکی مانند سکته مغزی است.

منبع : تبیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۰ فروردين ۱۴۰۳
سلام من الان دوهفته هست دستهام موقع خوابیدن بی حس؟می‌شود و از خواب پا میشم گزگز میکنه و بی حس؟هست تا ۱۰ دقیقه علت این کار چی آیا مربوط به عصاب هست یانه
Afghanistan
Abas
۱۲:۴۷ ۱۴ مهر ۱۴۰۱
بسیار زیاد تشکر از معلومات با ارزش تان
Iran (Islamic Republic of)
ملاحی
۰۶:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام مدتی است که در خواب دست چپم خشک و بی‌حس میشه و گاهی هم شانه درد میکند و گاهی هم اثری از این درد نیست میشه راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
باسلام و خسته نباشید
من شبها در خواب دو دستم از آرنج تا انگشتان دست هام سر می شود توری که درد سری منو بیدار میکنه.ولی همینکه چشم هامو باز میکنم سر شدن دستهام رفع میشه.حالا چرا نمیدونم.واین حالت تا دو تا سه بار در شب پیش میاد.ومن هی بیدار میشم و می خوابم.
خواهش میکنم راهنمایی بفر مایید چه کاری باید کرد و به چه پزشکی باید مراجعه کنم.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
امیر
۰۴:۱۶ ۲۷ دی ۱۴۰۰
سلام. من مدت بیست روز می شه که دست هایم شب ها در وقت خواب بی حس می شود درد شدید پیدا می کند دگر نمی توانم بخوابم اگر امکان دارد راهنمای نماید تشکر .
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۰۱ ۰۸ دی ۱۴۰۰
سلام حدود یک سال ونیمه ازانگشت اشاره دست چپم شروع به سرشدن کرد وکل سمت چپ بدنم سر شد به طوری که میدویدم ولی نفسم بالا نمیومدازاون موقع دردی افتاده توجونم دکتر قلب مغز عکس گردن ام اری ازسر رگهای قلبم ریه هرکدام که رفتم خداروشکر سالم بوده چربی خونم روی ۴۰۰ بود بعدازاین همه ازمایش وچکاپ موچ پا به سمت انگشتانم دست چپ قفسه سینه پشت کمرم پهلوم صورتم سرمیشه ودرد خیلی زیادی دردست چپم دارم فقط این مشکلات سمت چپم هست سرمیشه گزگز میکنه وموقع خوابیدن نفس کشیدنم سخت میشه چند باری هم فشارم بالا رفته وتپش قلب میگیرم ممنون میشم کمکم کنید یک سال ونیمه یک شب نتونستم درست بخوابم دم صبح اززور خستگی خوابم میبره خواهشن اگه میتونید یه راهی جلو بزارید چند تاازدکتر میگن اعصابته ولی خیلی ادم خونسرد وریلکسم ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
a_fathi
۰۲:۴۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
سلام من حدودیکسال شایدبیشترهم باشه وقتی ازخواب بیدارمیشم دست راستم ازآرنج به پایین خیلی دردشدیدی داره،وقتی بادست راستم کارمیکنم دستم بی حس میشه خواب میره دردمیکه لطفان راهنماییم کنیدآیااین علائم خطرناک هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
سلام من حدودیکساله شایدبیشترباشه وقتی ازخواب بیدارمیشم دست راستم ازآرنج به پایینم خیلی دردمیکنه یاچیزی مینویسم کولن وقتی بادست راستم کارمیکنم هم بی حس میشه دردمیکنه آیااین علائم خطرناک هست؟ممنونم میشم راهنماییم کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۷ آبان ۱۴۰۰
سلام چند وقتی هست که شبها انگشت های کوچک هر دو دستم سر میشه ، خیلی بد . علت چیه ؟
Australia
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام من هرسال موقع کشاورزی کار زیاد انجام میدم شبها دستم بحس میشه طوری که از خواب بیدار میشم تا چند روز هم ادامه داره چه کار کنم خوب بشه
United States of America
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام چند ساله وقتی میخوابم هردو دستام بی حس میشه بیدار شدم خوب میشه مشکلم چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید
پدر من حدود دو سه روزه که وقتی می‌خوابه بعد از یکی دو ساعت یه دفعه بصورت ناگهانی از خواب بیدار میشه میگه که موقع خواب کل بدنش بطور کامل بی حس میشه وما هم می‌ترسیم که خدایی نکرده براش مشکلی پیش نیاد آخه این فقط حدود دو و سه روزه اینطوری شده تا الان اصلا اینطور نبوده لطفاً راهنمایی م کنید⁦
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام من گاهی دست و پاهام بی حس میشن بطوری که تکان دادنش برام سخته و حسه فلجی بهم دست میده مشکل من جی میتونه باشه من ۲۱سال سن دارم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۳:۱۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
چرا شب ها دستام از مچ بی حس میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام یه چند هفته میشه همسرم وقتی میخوابه دست هاش رو بالا نگه میداره و تکون میده وبا هم حرکتشون میده میشه راهنمایی کنید چه دلیلی میتونه داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد احمدی
۰۸:۵۳ ۲۲ دی ۱۳۹۹
سلام دوستان، یک دلیل بی حس شدن دست و پا و گز گز کردن آنها میتونه مصرف بیش از حد چایی باشه، به علت اینکه مصرف زیاد چایی در دراز مدت، باعث کم خونی میشه، بجای نوشیدن چایی از دمنوش ها استفاده کنید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۴۳ ۱۶ دی ۱۳۹۹
سلام باید به چه دکتری مراجعه کرد در این مواقع
Iran (Islamic Republic of)
کیانا
۰۱:۴۳ ۱۶ دی ۱۳۹۹
سلام
من گاهی اوقات موقع خواب دستها و پاهامو بخصوص پاهامو از کشاله ی ران حس نمیکنم و کاملا بی حس می شن و دچار استرس و دلشوره می شم و دیگه نمی تونم توی رختخواب بمونم و حتی وقتی راه می افتم حالم بهتر نمی شه مثله همین الان که دقیقا بخاطر همین مساله بی خواب شدم و اومدم مطلب مربوطه رو توی گوگل سرچ کردم ولی هرچه هست در مورد خواب رفتن و گز گز کردن بدنه
البته این حالت خواب رفتن و گزگز کردن هم خیلی زیاد توی خواب واسم پیش میاد اونم توی دستهام ولی بی حسیه پاهام بیشتر کلافه م کرده بدون هیچگونه درد و احساس خاصه دیگری
Iran (Islamic Republic of)
مهراذین
۰۲:۱۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
سلام من در خواب کل بدنم بی حس می شه به طوری چند بار باید تلاش کنم که بیدار شم و نمی تونم ولی یدفه از خواب می پرم وخیلی بد خیلی بد
Afghanistan
حسیب الله رشید
۱۸:۵۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
سلام و احترامات
3 ویا 4 هفته میشود که قسمت ارنج م هنګام خواب بی حس میشود چند مدت بعد بی حسی ختم میشود و بسیار درد شدید به میان می آید .
میشه لطفا راهنمایی و معلومات تان را همرایم شریک بسازید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سلام من چند ماهه دستام بی حس و سر میشه موقع خواب دردم میکنه مخصوصا دست چپم مخصوصا دم صبح نمیتونم بخوابم از درد دست چپم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
من موقع خواب نصف بدنم یا گاهی اوقات دستانم بی حس میشود واحساس میکنم نفسم بند می یاد وقتی بیدار میشم از خواب بهتر میشم
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۱:۳۶ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام هر از گاهی دست راست یا طرف رتست بدنم تو بی حس میشه از خواب میپذه میبینم نفسمم داره قطع میشه
Iran (Islamic Republic of)
زری
۰۸:۲۹ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
سلام چند شبه موقع خواب دستم خواب میره وگز گز میشه وزیاد احساس سنگینی روی دست چپم دارم به خاطر چیه
Iran (Islamic Republic of)
نبی اله محمد صالحی
۲۱:۴۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام من عید امسال بعلت بریدن دست چپم مجبورشدم روی انگشت اشاره از داخل نوک انگشت را جراحی کنم که انگشت جراحی سدهدایم مور مور و کار کردن امکان پذیرنیست مگر با دستکش که تقریبا عادت کردم فقط سوال کن چرا صبح از خواب بیدار میشم دست چپم خشک و تا نرم بشه یک ساعت طول میکشه چکار کنم ممون میشم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
کامران اسلامی فر
۱۱:۱۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ممنونم از راهنمای خوب شما
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۱۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام در خواب دست چپم موقتی فلج میشه میترسم .چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۹:۳۷ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
عالی