فتاحی گفت: بعضی جوان‌ها در حوزه خاطره‌نویسی قلم می‌زنند که اصلاً با تاریخ ما در زمان دفاع مقدس آشنا نیستند!

برخی جوانان ناآشنا با تاریخ در حوزه خاطره نویسی قلم می زنند/ تولید انبوه کتاب های بی کیفیت در این حوزهمهناز فتاحی نویسنده کتاب‌های دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره لزوم اشراف نویسنده به حوزه نگارشی خود گفت: هرقدر نویسنده با موضوع درگیر باشد، بهتر می‌تواند درباره آن بنویسد. قطعاً حضور نویسندگان در دوران دفاع مقدس بر قلمشان تاثیر دارد؛ بخشی از تجربیات ما در حواس ماست. نویسنده‌ای که در شرایط دوران جنگ قرار گرفته، تجربیات خود را بیان می‌کند و این مسئله در بیان بهتر موضوع تاثیر دارد. فردی که درگیر جنگ بوده است، آن استرس‌ها و مشکلات را تجربه کرده و بیشتر و بهتر می‌تواند این تجربیات را به مخاطب منتقل کند.

وی افزود: روایت در خاطره نویسی اهمیت دارد؛ اینکه نویسنده چطور خاطره‌ای را از دوران دفاع مقدس روایت کند، مهم است. کتاب‌های دفاع مقدس به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ بعضی از این کتاب‌ها روایت و ساختار درستی دارد. هرچقدر نویسنده با مسائل آشناتر باشد، اثری که تولید می‌کند نسبت به آثار دیگر مستند‌تر است. بعضی جوانان در حوزه خاطره نویسی قلم می‌زنند که با تاریخ ما در زمان دفاع مقدس آشنا نیستند و فقط ماجرا را از زبان راوی بیان می‌کنند.

فتاحی با اشاره به اینکه مخاطب امروز ما جوانانی هستند که درکی از دوران دفاع مقدس ندارند، اظهار کرد: هرچه زبان اثر فاخر‌تر، صمیمی‌تر و مستند‌تر باشد، تاثیرگذاری روی این نسل بیشتر است. وقتی کتابی می‌خوانید که زبان و ساختارش درست نیست، دیگر سراغ کتاب‌هایی با آن موضوع خاص نمی‌روید. کتاب‌های ضعیف خاطره نویسی باعث دلزدگی مخاطب می‌شود و مخاطب آنگونه که باید سراغ این کتاب‌ها نمی‌رود. متاسفانه امروزه کتاب‌هایی با کیمیت بالا و کیفیت پایین در این حوزه نوشته می‌شود؛ چون قرار است مطالب این کتاب‌ها بخشی از تاریخ باشد بحث زبان، روایت و مستند بودن آن در کنار مسائل زیاد دیگر اهمیت دارد. این‌ها باید باشد تا کتاب بر مخاطب امروز تأثیر بگذارد.

انتهای پیام/ 

کتاب‌های ضعیف خاطره نویسی باعث دلزدگی مخاطب می‌شود

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار