مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۱۰ غار استان مرکزی برای درجه بندی حفاظتی به کمیته غار شناسی کشور پیشنهاد شده اند.

پیشنهاد ۱۰ غار استان مرکزی برای درجه بندی حفاظتی در کمیته غار شناسی کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  رضا میرزائی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه دوم مهرماه به نام روز ملی غارپاک نامگذاری شده گفت: مدیریت، حفاظت وبهره برداری از غار‌ها مستلزم شناسایی آن‌ها و آگاهی از ارزش‌های چند جانبه است و در همین راستا تعداد ۱۰ غار در استان مرکزی به منظور مطالعه و بررسی انتخاب و درجه حفاظتی از آن‌ها بر اساس مصوبات کمیته غار شناسی کشور پیشنهاد شده است.

میرزائی افزود: گونه‌های اندمیک متعددی در غار‌ها زندگی می‌کنند و زیست گروه‌های مهمی از حیات وحش وابسته به غار است همچنین تاثیر برخی گروه‌ها وگونه‌ها که در شرایط بسیار خاص غار زندگی، رشد و تکثیرمی‌کنند و به عنوان حلقه‌هایی از زنجیره حیات، حتی در محیط بیرون از غار‌ها به اثبات رسیده است.

او اضافه کرد: غار‌ها در ارتباط تنگاتنگ با سایر عوامل محیطی نقش به سزایی در پایداری محیط ایفا می‌کنند و ارزش غار‌ها محدود به آثار تاریخی و ساختار‌های زمین شناختی نمی‌شود بلکه به عنوان زیستگاه‌های مهم وحساس نقش موثری در تنوع زیستی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: پدیده‌ها و زیبایی‌های طبیعی منجمله غار‌ها جزئی از سرمایه‌های ملی هر کشور محسوب می‌شوند.

او با بیان اینکه شعار روز ملی غار پاک امسال "غار پاک، آب پاک و اکوسیستم پایدار" است ادامه داد: این مناسبت روزی است برای فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی‌های عمومی در خصوص حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و روزی است نمادین که به لزوم حفاظت از غار‌ها و برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح آن‌ها اشاره دارد.

انتهای پیام / ج

روز ملی غار پاک نمادی برای تاکید بر حفاظت از غار‌ها

برچسب ها: محیط زیست ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.