صنعت نساجی اصفهان می‌تواند ارزآوری فراوانی برای کشور داشته باشد، اما با بی مهری مسئولان در مقابله با واردات منسوجات و مواد اولیه، فعالیت واحد‌های تولیدی کم رنگ شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، صنعت نساجی یکی از صنایعی است که در بسیاری از کشور‌های دنیا از جمله ایران قدمت دیرینه دارد، صنعتی که توانست با انقلاب صنعتی قامت راست کند و تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی ایفا کند؛ در کشور ما نیز روزگاری این صنعت یکی از صنایع فعال بوده، اما در سال‌های اخیر به دلایل مختلف این صنعت استراتژیک افول کرده است.

از میان شهر‌های کشور اصفهان در زمینه صنعت نساجی پیشتاز بوده به گونه‌ای که در سال ۱۳۰۴ به همت دو بازرگان اصفهانی کارخانه وطن تاسیس شد که در آگهی تبلیغی خود در مهر ۱۳۱۰ اعلام کرد: بهترین پارچه‌های گواردین، پالتویی، فانتزی، اسپورتی و پتو‌های کرکی اعلا را مطابق بهترین پارچه‌های اعلای اروپا تهیه می‌کند.
 
این کارخانه از سال ۱۳۵۲ به شهرک صنعتی محمود آباد انتقال یافت و کارآن در تولید منسوجات داخلی همچنان رونق دارد؛ پس از آن درسال ۱۳۱۱ تاسیس کارخانه ریسباف، نه تنها مردم اصفهان که در مردم کشور را از این پیشرفت متحیر کرد. کارخانه زاینده رود، نختاب و کارخانه ریسندگی دهش که بعد‌ها نور نام گرفت، تاسیس شد.
 
 
 
واردات بی رویه‌ی نخ کلافی پیچیده بر گلوی تولیدکننده
 
 
احداث این کارخانه‌ها اصفهان را به شهری پر رونق تبدیل کرد که علاوه بر اشتغال هزاران کارگر، بسیاری از افراد به صورت غیر مستقیم به کار گرفته شدند، از آن گذشته از درآمد حاصل از عوارض این کارخانه ها، شهرداری به اصلاح امور زیربنایی شهر، آسفالت شی و احداث خیابان‌های جدید پرداخت.

وضعیت صنایع نساجی استان، مشکلات واحد‌های نساجی و راهکار‌های رونق و فعالیت این صنعت را در گفتگو با دبیر انجمن صنفی کارفرمایان استان اصفهان جویا شدیم.

مظفر چلمقانی دبیر انجمن صنفی کارفرمایان استان اصفهان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان با اشاره به وجود ۸ هزار واحدصنعتی در استان اصفهان گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ واحد، واحد‌های نساجی شناسنامه دار و دارای مجوز از وزارت صنعت معدن و تجارت هستند.
 

واردات منسوجات و مواد اولیه مشکل واحدهای تولید نساجی


چلمقانی با بیان اینکه مشکل کنونی این صنعت، واردات بی رویه‌ی منسوجات و نخ است، ادامه داد: متاسفانه نخ که از اصلی‌ترین مواد اولیه این صنعت است بیش از حد نیاز، با قیمت پایین و بدون اخذ گمرکی و به صورت قاچاق وارد می‌شود و این در حالی است که تولید نخ واحد‌های نساجی چشمگیر بوده و به غیر از نخ پلی استر خاص که تولید داخل نیست، واحد‌های نساجی در تولید انواع نخ توانمند هستند.
 
 
 
واردات بی رویه‌ی نخ کلافی پیچیده بر گلوی تولیدکننده
 
 
 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان استان اصفهان در خصوص واردات مواد اولیه اظهار کرد: ۶۰ درصد مواد اولیه از کشور‌هایی نظیر ازبکستان و تاجیکستان وارد کشور می‌شود.

چلمقانی با بیان اینکه ماشین آلات نساجی از خارج کشور تامین می‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه در زمینه‌ی تعمیر و نگهداری این ماشین آلات هیچ گونه وابستگی به کشور‌های خارجی نداریم.

او در پایان به راه حل نجات صنایع نساجی اشاره کرد و گفت: دولت باید با تمام توان جلوی واردات بی رویه و قاچاق کالا را بگیرد.


فعالیت واحد‌های نساجی با ۵۰ درصد ظرفیت


حیدر علی کبیری فعال حوزه صنعت نساجی استان اصفهان  در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،با اشاره به اوضاع اقتصادی حاکم بر جامعه و تاثیر آن بر صنعت نساجی عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد واحد‌های نساجی استان به فعالیت می‌پردازند که این واحد‌ها نیز تنها ۵۰ درصد ظرفیت تولید خود را به کار گرفته اند.
 
کبیری کاهش سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی و ورود بی رویه منسوجات و کالا‌های قاچاق برشمرد و گفت: متاسفانه بالا رفتن نرخ ارز و تلاطم آن درماه‌های گذشته باعث شد تا سرمایه در گردش واحد‌ها به یک سوم تقلیل یابد.
 
 
 
 
واردات بی رویه‌ی نخ کلافی پیچیده بر گلوی تولیدکننده
 
 

او ادامه داد: ورود مواد اولیه و پوشاک نیز از دیگر مشکلاتی است که ضربه‌ای سهمگین به واحد‌های تولیدی وارد کرده است.
 
فعال حوزه صنعت نساجی با بیان اینکه واحد‌های تولیدی توانایی تولید انواع نخ را دارند، اظهار کرد: چند نفر در کشور، به اندازه نخ کل واحد‌های تولیدی، این محصول را وارد می‌کنند که باید جلوی آن گرفته شود.

کبیری از رونمایی رسمی فعالیت میز نساجی با حضور وزیر صنعت مغدن و تجارت خبر داد و گفت:میز نساجی با هدف حمایت از تولید کنندگان این صنعت مشکلات واحد‌های تولیدی را بررسی و به دولت ارجاع می‌دهد تا جلوی کار‌های غیر قانونی و واردات بی رویه کالا گرفته شود.

رونق تولید در صنعت نساجی، فعالیت واحد‌های تولیدی وتبدیل شدن دوباره اصفهان به لقب منچستر شرق کلافی سر در گم و پیچیده‌ای نیست که دست نیافتنی باشد؛ چرا که واردکنندگان منسوجات و مواد اولیه یا به نقلی سلاطین نخ کاملا مشخص هستند، اما اینکه دولت عزمی جزم برای مقابله با آن‌ها دارد تا دوباره چرخ کارخانه‌ها بچرخد یا نه به عملکرد مسئولان باز می‌گردد.
 

گزارش از نعیمه حکمت پور

 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.