میلانی عضو شورای شهر تهران گفت: از مهم‌ترین اهداف کیفی توسعه دوچرخه تا افق سال ۱۴۰۱ افزایش ایمنی دوچرخه سواران است.

کاظمی/باید 514 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه تا سال 1401 ساخته شود/ انتقاد از فرار خودروسازان از نصب فیلتر جاذب بودهبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید آرش حسینی میلانی عضو شورای شهر در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای شهر ایراد کرد، با اشاره به موافقت دولت با درخواست خودروسازان برای عدم الزام نصب فیلتر دوده، گفت: این کار بازی کردن با جان مردم است و اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودروی دیزلی غیر استاندارد داشته باشیم وضعیت آلودگی هوای تهران دوباره وارد شرایط ناسالم می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهر‌های ما مدت‌هاست که تسلیم یک زندگی ماشینی شده اند، افزود: برای اهالی تهران حداقل بخشی از تصویر تهران خلوت در ایام نوروز نمایان می‌شود و ما نباید از این چشم‌انداز دست بکشیم.

حسینی میلانی در ادامه گریزی هم به روز جهانی بدون خودرو زد و گفت: این روز دعوتی از شهروندان و مدیریت شهری برای در پیش گرفتن رویکرد‌های جدید برای غلبه یافتن در دو چالش بزرگ امروز است.

او خاطر نشان کرد: یکی از مؤثرترین تلاش‌ها برای دعوت به دوری و پرهیز از خودرو محوری در جهانی است که خودرو‌ها در همه ابعاد زندگی بشر احاطه یافتند و دو چالش بزرگ ترافیک و آلودگی هوا بر همه ابعاد زندگی شهری سایه انداخته است.

حسینی میلانی با بیان اینکه هدف از رویداد روز جهانی بدون خودرو ارتقای کمی و کیفی حمل ونقل عمومی و ترویج دوچرخه سواری است، گفت: در این رویداد مردم تشویق می‌شوند که سفر‌های شهری خود را با استفاده از وسایل نقلیه پاک انجام دهند و در سفر‌های درون شهری از دوچرخه استفاده کنند.

عضو شورای شهر تهران با ابراز خرسندی از اینکه از یکسال پیش تا به امروز نخستین قدم‌ها برای پیوستن تهران به این رویداد بزرگ برداشته شده است، گفت: سال گذشته در چنین روزی کمیته محیط زیست شورا با اعلام فراخوانی از مردم خواست تا در روز جهانی بدون خودرو فعالانه شرکت کنند.

حسینی میلانی تصریح کرد: آن درخواست امروز بسیار گسترش یافته و با انتخاب حناچی به عنوان شهردار تهران و پیوستن او به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو شاهد تلاش برای ترویج دوچرخه سواری و توسعه فرهنگ عدم استفاده از خودروی شخصی هستیم.

او با بیان اینکه از مهم‌ترین اهداف کیفی توسعه دوچرخه تا افق سال ۱۴۰۱ افزایش ایمنی دوچرخه سواران است، اظهار کرد: چشم‌انداز توسعه دوچرخه در تهران تا افق مذکور افزایش سهم دوچرخه در سفر‌های روزانه شهری از ۰.۳ درصد به ۱.۵ درصد است و این به معنای رسیدن از ۵۸ هزار نفر سفر روزانه به ۳۱۰ هزار نفر است و باید تا آن زمان ۵۱۴ کیلومتر مسیر دوچرخه و ۴۰۰ ایستگاه دوچرخه احداث شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل ونقل پاک در ۱۸ ماه گذشته، گفت: در این مدت ۶۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه و ۶۰ پارکینگ دوچرخه ساخته شده که اجرا و بهره‌برداری از دوچرخه اشتراکی با ۱۸ هزار کاربر و ۱۴۰۰ دوچرخه از آن جمله است.

حسینی میلانی با بیان اینکه بخش عمده این مسئله نه در عزم مسئولان مدیریت شهری است، گفت: علت این موضوع بیشتر در تنگناه‌های اقتصادی تحمیل شده در مدیریت کنونی شهر تهران از یک سو و برخی بروکراسی‌های حاکم بر نظام اداری و اجرایی کشور است.

او با ابراز تأسف از اینکه تهران شهر انسان محور نیست، اظهار کرد: در تهران خودرو‌ها حرف اول را می‌زنند و علی‌رغم اقداماتی که از سوی شهرداری برای نوسازی معابر شده تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

عضو شورای شهر تهران با ابراز تأسف از اینکه معابر و پیاده‌رو‌های تهران در تسخیر موتور سیکلت‌ها هستند، گفت: در چنین شرایطی اگر انتظار داشته باشیم که همه شهروندان بخواهند به جای خودرو به دوچرخه روی بیاورند انتظاری غیر واقع بینانه است و باید دراین چهارچوب بهسازی معابر پیاده در دستور کار قرار گیرد.

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه باید در شرایط کنونی کشور حداکثر انسجام و همدلی در کشور حاکم باشد و با افزایش نشاط زمینه افزایش تاباوری جامعه در برابر دشواری‌های اقتصادی فراهم شود، گفت: آیا لغو مراسم دوچرخه سواری خانوادگی با دستور قضایی در تهران مصداق پیشگیری از منکر است یا حاصل یک مصلحت سنجی خاص و لذا حمل ونقل پاک یک الزام برای تمامی اقشار اعم از زنان و مردان است.

او با اشاره به اینکه در سال ۹۳ بر اساس مصوبه هیئت دولت نصب فیلتر جاذب دیده به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد، گفت: خودروسازان در آن زمان با این مسئله مخالفت کردند، اما در نهایت به اجرای آن تن دادند، اما در شرایطی که خودروسازان در دو سال گذشته بیشترین سود را از تحولات اقتصادی برده‌اند به بهانه تحریم‌ها خودروهایشان را با همان کیفیت و با قیمت بیشتر فروخته‌اند و به همان بهانه تحریم‌ها می‌خواهند از انجام کمترین وظیفه در راستای قانون هوای پاک شانه خالی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
لطف كن و ٥١٤ كيلومتر خط ويژه اتوبوس بكش كه هزار برابر واجبتره
آخرین اخبار