کارشناس سیاست خارجی گفت:باتوجه به عملکرد ترامپ، امسال آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل در موضع ضعف قرار خواهد داشت.

////////////////////حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل درگفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون محور‌های گفت و گو در دیدار با وزرای سایر کشور‌ها اظهار کرد: مسلم است، نشست هر ساله ماه سپتامبر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک فرصتی برای تبادل نظر و اعلام دیدگاه‌های رسمی کشور‌های مختلف به همراه  سران آنها در محل مجمع عمومی محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل بین الملل گفت:جمهوری اسلامی ایران نیز همواره در این آوردگاه سیاسی حضور فعالی داشته است. ایران هر سال سعی می کند متناسب با شرایط و موضوعاتی که در منطقه غرب آسیا و در قبال محاسبات بین‌الملل رخ می‌دهد، دیدگاه‌های خود را در رابطه با مسائلی مانند دفاع از فلسطین، مخالفت با سیاست‌های آمریکا و لزوم ایجاد اتحاد در نظام بین‌الملل علیه جریان سلطه و ... مطرح کند.


او ادامه داد: با توجه به شرایط و موضوعاتی که طی ماهها و هفته‌های اخیر در منطقه شاهد آن بودیم،نشست پیش رو در مجمع عمومی سازمان ملل از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.  این نشست در حالی برگزار می‌شود که  استیصال ایالات متحده آمریکا و دولت ترامپ به ویژه درعرصه بین الملل به نقطه اوج خود رسیده، همچنین نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی شکست خورد  و به دنبال آن سفربه نیویورک را لغو کرد.


بیشتربخوانید:محدودیت‌های وزیر خارجه در نیویورک ادامه دارد +جزئیات برنامه‌های ظریف در آمریکا



غفاری افزود: از سویی دیگر شاهد هستیم که دشمنان ایران در منطقه، همچون عربستان سعودی  در جنگ یمن و دیگر آوردگاه‌های منطقه‌ای در موضع ضعف مطلق قرار گرفته اند، در چنین شرایطی نکته‌ مهم  این است که سفر ظریف به سازمان ملل و سخنرانی مقامات ارشد کشورمان در نیویورک باید ترجمانی از قدرت جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌الملل باشد. علاوه براین لازم است که مسئولان اجرایی کشورمان به خصوص  رئیس جمهور  از این فرصت در جهت تفهیم قدرت کشورمان  برای سایر کنشگران  بین‌المللی استفاده کنند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: نکته قابل تأمل  در نشست امسال، قرار داشتن ایالات متحده در ضعیف ترین موضع خود در چند سال اخیر است. در حال حاضر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حالی پا به مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌گذارد که مطابق آخرین نظرسنجی‌ها محبوبیتش در سطح ایالتی و  عمومی کاهش پیدا کرده است.


او با اشاره به عملکرد ضعیف ترامپ تشریح کرد: ناتوانی او در برابر قدرت جمهوری اسلامی ایران و به طور کلی ناکارآمدی در حوزه سیاست خارجی مقابل کشورمان، چین، کره شمالی و ونزوئلا عملا عیان شده است. در همین راستا او مجبور شد در آستانه برگزاری این نشست جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا  را که برگ برنده خود می‌دانست به دلیل نتایج ضعیف اخراج کند.


غفاری خاطر نشان کرد: در شرایطی که دشمنان ما در موضع ضعف قرار دارند و از طرف دیگر شاهدافزایش دستاورد‌های منطقه‌ای کشورمان هستیم، اقتضای عقلانی و راهبردی ایجاب می‌کند که از فرصت مجمع عمومی سازمان ملل که تنها یکبار درسال برگزار می‌شود، جهت تبیین سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران ، استراتژی‌و سوابق کشورمان  در حوزه سیاست خارجی در نظام بین‌الملل و پیام غیر قابل اعتماد بودن آمریکا استفاده کنیم.


اوبا اشاره به استراتژی  اتخاذ شده از سوی ایران ادامه داد:  ایران با عدم  پذیرش مذاکره با آمریکا و اتخاذ استراژی مقاومت فعال  پیام مهمی را به  بازیگران جهانی مخابره کرد و بر ادامه روند این راهبرد مهم، به ویژه با در پیش گرفتن آن با صدور دستور کاهش تعهدات برجامی توسط  شورای امنیت ملی تاکید کرد. در حال حاضر زمان تبیین این استراتژی و تکیه مطلق برآن است که نتایج خوبی را برای کشورمان به همراه داشته است.


او در مورد  دیدار ظریف با کشور ها‌ی ۴+۱ با تاکید بر اینکه برجام یا توافق هسته‌ای رسما پایان نپذیرفته و تنها ایالات متحده از آن خارج شده است، افزود:قطعا در حاشیه نشست نیویورک مذاکراتی بین ایران و اعضای چهار به علاوه یک در برجام انجام می‌ شود. رایزنی که احتمالا در سطح وزرای امور خارجه خواهد بود و در آن دیدار به اصطلاح آخرین مواضع، دستاورد‌ها و آخرین روند مذاکرات در خصوص حفظ و توافق هسته‌ای مورد بررسی طرف‌های مذاکره قرار خواهد گرفت .

کارشناس سیاست خارجی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید اين نكته را در نظر داشته باشد که اگر می خواهد شرایط موجود پایان پذیرد، تنها راه  آن بازگشت بدون قید و شرط به برجام خواهد بود همچنین  ایالات متحده اگر به دنبال حل  معادله مذاکره با تهران است باید به طور کامل تعهدات خود در برجام  را از سر بگیرد و خساراتی که از اردیبهشت ماه سال قبل با خروج خود از برجام به کشورمان وارد کرده است را جبران کند.


غفاری درباره گمانه زنی‌ها پیرامون دیدار آقای روحانی با ترامپ توضیح داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب و مقامات تهران اعلام کردند در این مورد  قرار نیست ملاقاتی انجام شود، هر چند که مقامات آمریکایی به شدت برای انجام این دیدار تلاش می‌کنند و دلیل آن هم این است که ترامپ در عرصه بين الملل به دنبال دستاوردی است که بتواند نمایش متفاوتی در حوزه سیاست خارجی در قبال کشورمان  داشته باشد، درنتیجه  باید گفت دیدار رؤسای جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده از اساس معنا و مفهمومی نخواهد داشت.


انتهای پیام /

لزوم ایجاد اتحاد در نظام بین‌الملل علیه جریان سلطه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار