کارشناس مسائل آمریکا گفت:سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران در حال حاضر به بن بست رسیده است، آن‌ها نتوانستند امتیاز جدیدی کسب کنند.

///////////////به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است. در جریان  این سفر با مقامات ارشد و وزرای خارجه کشورهایی مانند روسیه، چین، فرانسه  و کشور‌های ۴+۱ دیدار و رایزنی خواهد داشت و با توجه به رخدادهای اخیر در منطقه، یکی از محورهای مهم گفت‎وگو در این رابطه خواهد بود.

فواد ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ درباره سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و برنامه‌های این سفر اظهار کرد: این مجمع هر ساله برگزار در بازه زمانی چند روزه برگزار می‌شود و معمولا در آن دیدارهایی در سطح وزرا انجام می شود که در حالت عادی تنظیم آن زمانبر خواهد بود؛ اما در حاشیه مجمع چنین رایزنی هایی فرصت مناسبی را برای طرفین فراهم می کند. همچنین حضور رسانه‌هایی از کشورهای مختلف هم زمینه فعالیت‌های دیپلماتیک بیشتری را برای جمهوری اسلامی ایران  فراهم می‌کند.

او ادامه داد: با توجه به اتفاقات اخیر منطقه، شرایط ویژه‌ای حاکم است، بویژه اینکه آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرده است؛ البته اقدام اخیر ایالات متحده در تحریم بانک مرکزی بیشتر جنبه روانی داردو علمیاتی نیست.


بیشتر بخوانید: ظریف وارد نیویورک شد


ایزدی گفت: سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران در حال حاضر به بن بست رسیده است و آنها نتوانستند امتیاز جدیدی کسب کنند، به همین دلیل دیپلماتهای ما باید هوشیار باشند، چرا که با شکست‌های آمریکا احتمال طرح پرژه های تخریب ایران را پررنگ تر می کند.

او با اشاره به برنامه های دیدار  وزیر خارجه کشورمان با مقامات سایر کشورها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، افزود : امسال هم با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد،  ملاقات و رایزنی‌های آقای ظریف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناس مسائل بین الملل در بخش دیگری از این گفت و گو خاطرنشان کرد: ترامپ تمایل به دیدار با رئیس جمهور ایران را دارد  تا در سایه تصاویری که از این دیدار منتشر می شود، خود را در عرصه سیاست خارجی موفق نشان دهد. او همچنین می‌خواهد اثبات کند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران جواب داده است و ایرانیان مجبور به قبول مذاکره دوباره با آمریکا شدند، نباید فراموش کنیم که  هدف او از دیدار و مذاکره به توافق رسیدن  واقعی میان دو کشور نیست. 

ایزدی یادآورشد: مقامات ارشد نظام ،مذاکره مجدد  را بارها در سخنان خود تببین کرده اند، به این معنی که  دیداری انجام نخواهد گرفت ، مگر اینکه آمریکا به تعهدات قبلی خود عمل کند. در رفتار ایالات متحده هیچ پشیمانی و یا اقدامی مثبت در جهت برگشت به تعهداتش دیده نمی شود ،پس دیدار ترامپ و آقای روحانی هیچ موضوعیتی ندارد، همچنین  به دلیل پافشاری آنها بر سیاست های غلط خود  این مذاکره در راستای منافع ملی  کشور نخواهد بود.

او درباره محورهای رایزنی ظریف با مقامات و وزرای سایر کشورها در حاشیه اجلاس سازمان ملل توضیح داد:  قطعا در این دیدارها مسائل منطقه و موضع ایران در قبال آن مطرح خواهد شد، علاوه براین به تبیین تبعات سیاست های غلط ایالات متحده نیز خواهیم پرداخت خواهد بود. در هر صورت نباید این طور تصور شود که آمریکا با امکانات خود می تواند مردم کشورمان  را در مسائل اقتصادی  تحت فشار بگذارد و ایران تنها نظاره گر باشد، چراکه  وظیفه دولت  مردان دفاع از منافع ملت  و تمامیت ارضی کشور است  و آنها ساکت نخواهند نشست. 

ایزدی درمورد تعلل آمریکا درصدور ویزا  برای مقامات ارشد کشورمان افزود: اگر ایالات متحده از صدور ویزا برای کشورهای عضو  سازمان ملل سرباز زند، طبق توافقات مقررات سازمان  ملل را نقض کرده است.  چراکه براساس  توافق انجام شده دولت آمریکا موظف است‌ بدون توجه به  روابط دو جانبه ای که با کشورهای عضو دارد، حتی درصورت نبود تعاملات  مثبت میان طرفین  جهت حضور در نیویورک و شرکت در اجلاس ، برای مقامات ارشد کشورها ویزا صادر کند.

کارشناس مسائل آمریکا خاطر نشان کرد: کشورمان هیچ گاه تماشاگر سیاست های خصمانه آمریکا نخواهد بود. سفر رئیس جمهور به واشنگتن می تواند نقطه عطفی در تغییر سیاست های ایالات متحده باشد، شاید هم هیچ تغییری حاصل نشود ، ولی در هر صورت باید احتیاط کرد تا جریان این نشست اقدامی در راستای منافع  ایالات متحده نباشد. 

انتهای پیام/

جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه تماشاگر سیاست ها ی خصمانه آمریکا نخواهد بود

برچسب ها: امریکا ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار