به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی میشود که شهرداری تهران طرح دوچرخه سواری را به راه انداخته تا با اجرای این طرح آلودگی هوا را در پایتخت کاهش دهد.
این روزها تبوتاب دوچرخه سواری بسیار داغ شده و به دنبال آن نیز کمپین سه شنبههای بدون خودرو نیز به راه افتاده است؛ همچنین حناچی شهردار تهران نیز با حضور در سه شنبههای بدون خودرو سعی در اشاعه فرهنگ دوچرخه سواری در شهر تهران داشته است.
دوچرخه سواری برای هیچ فردی در جامعه محدودیتی ندارد و همه افراد در جامعه میتوانند از دوچرخه هایی که شهرداری به این امر تخصیص داده استفاده کنند، حتی مراجع قضایی نیز بارها اعلام کرده اند هیچ ممنوعیت قانونی برای بانوان در دوچرخه سواری وجود ندارد.
بیشتر بخوانید: توضیحات شهرداری تهران در مورد دوچرخهسواری بانوان در پایتخت
اما پیش از همهگیر شدن این طرح و افزایش دوچرخه سواران در سطح شهر باید فرهنگ آن نیز نهادینه و قوانین، بایدها و نبایدهایی برای دوچرخه سواری در خیابان تعریف شود، چرا که دوچرخه سواری نیز مانند هر رفتار و کنش دیگری فرهنگ ویژهای دارد که نمیتوان نسبت به آن بی تفاوت بود.
پای صحبت برخی از رانندگان سواری که بنشینیم گله میکنند که دوچرخه سواران گاهی باعث ایجاد تصادف و حادثه شدهاند و آنها بارها توانستهاند این خطر را مهار کنند و باید برای این مسئله فکر جدی شود.
دوچرخه سواری اگر با رعایت اصول نباشد آسیبهای جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد میکند و ممکن است عامل بسیاری از تصادفات باشد حتی به دلیل خطرات زیادی که دوچرخه سواری در سطح شهر با این حجم از ماشین و اتوبوس به دنبال دارد اجازه ورود دوچرخه سواران در خط ویژه اتوبوسرانی داده نشده است.
در همین رابطه پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد: اخیرا خبری در فضای مجازی در خصوص موافقت پلیس راهور تهران بزرگ جهت تردد دوچرخهسواران در خطوط ویژه منتشر شد که ضمن تکذیب این خبر به آگاهی میرساند، راهاندازی خطوط ویژه به منظور سهولت در جابجایی مسافران گرامی با استفاده از حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات ویژه امدادی و انتظامی به شهروندان بوده و همچنان که در ابتدای این مسیرها، تابلوی ورود ممنوع به استثناء اتوبوس و وسایل نقلیه امدادی و انتظامی نصب شده، به استناد بند ۴۹ ماده ۱ آئین نامه راهنمایی و رانندگی خط ویژه برای تردد وسایل نقلیه مجاز اختصاص یافته و تردد دوچرخهسواران در این مسیر ممنوع میباشد؛ لذا از شهروندان فهیم تهرانی که از دوچرخه جهت جابجایی در سطح شهر استفاده میکنند، تقاضا میشود ضمن خودداری از ورود به خطوط ویژه، از مسیرهای عمومی و مجاز استفاده نمایند.
در دوره فعلی که دوچرخه سواری به عنوان یک چشم انداز کلی حمل نقل در حال افزایش است باید قوانین و فرهنگ آن نیز در جامعه تعریف شود چرا که اگر این اتفاق نیفتد باید منتظر افزایش آمار تصادفات، مرگ و میر و مصدومیتهای ناشی از دوچرخه سواری بدون اصول در خیابانها باشیم.
بیشتر بخوانید: چرا تهران برای دوچرخهسواری مناسب نیست؟
باید به دوچرخه سواران آموزش داده شود هنگامی که در حال دوچرخه سواری در اتوبان ها، بزرگراه ها و محلات هستند مانند وسایل حمل و نقل دیگر مثل اتومبیل و موتور حرکت کنند.
جالب است بدانید دوچرخه سواری نیاز به گواهینامه دارد، اما لزوم داشتن گواهینامه هنگام دوچرخه سواری از جمله قوانین اجرا نشده در ایران است که با توجه به شرایط فعلی و رشد دوچرخه سواری در سطح شهر نیازمند توجه ویژه برای به اجرا درآمدن این قانون است.
میثم یک دوچرخه سوار شهری است از او درباره قوانین دوچرخه سواری سوال کردیم، او گفت: دوچرخه سواری نیازمند لوازم ایمنی مانند کلاهکاسکت مخصوص دوچرخه، زانو بند و پوشاک مناسب است؛ همچنین دوچرخه سواران باید بدانند که عبور از خطوط ویژه اتوبوس ممنوع است و دوچرخه سواران نباید وارد شوند.
میثم در ادامه گفت: دوچرخه سواران به هنگام عبور از میادین، خیابانها و معابر باید از دست راست و چپ به عنوان راهنما استفاده کنند؛ همچنین استفاده از عینک برای جلوگیری از ورود گرد خاک و حشرات الزامیست و عدم استفاده از عینک ممکن است برای دوچرخه سواران خطرساز باشد.
او افزود: سرعت دوچرخه نهایت ۶۰ کیلومتر بر ساعت است به همین دلیل در بزرگراهها که سرعت اتومبیل ها ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است عبور دوچرخه سواران از وسط و یا سمت چپ بزرگراه خطرناک است و دوچرخه سواران باید بدانند که هنگام عبور از بزرگراه از سمت راست برانند.
عبور دوچرخه سواران از خیابان های ورود ممنوع میتواند برای خودشان و رانندگان دیگر وسایل نقلیه خطراتی را ایجاد کند، بنابراین از جمله قوانینی که دوچرخه سواران برای حفظ سلامت خود و کاهش مخاطرات باید رعایت کنند، میتوان به قوانینی مانند ممنوعیت ورود به خیابانهای یک طرفه، رعایت حداکثر دقت هنگام پیچ، جلوگیری از سبقتهای بی مورد در اتوبانها و موارد دیگری اشاره کرد و باید دوچرخه سواران مانند رانندگان برای جلوگیری از تصادفات موظف به اجرا باشند.
استفاده از کلاه ایمنی برای حفظ سلامت دوچرخه سواران باید الزامی شود تا هنگام از استفاده از دوچرخه خطری آنها را تهدید نکند.
اما بعد از دوچرخه سواری در پایتخت، شهرداری پیشنهاد استفاده از اسکوتر را در سطح شهر مطرح کرده بود که در حد همان پیشنهاد ماند و مورد بررسی هم قرار نگرفت گفتنی است اسکوتر در ۱۰ کشور اروپایی و آمریکا استفاده میشود که البته عامل تصادفات بسیاری بوده است.
آمار جامعی از مرگومیر ناشی از تصادف اسکوتر در دسترس نیست، اما حساب سرانگشتی از گزارشهای رسانهها نشان میدهد که از ابتدای سال ۲۰۱۸ در فصل زمستان، حداقل ۱۱ مورد مرگومیر اسکوترسواران در ایالات متحده به ثبت رسیده است که با رسیدن تابستان و گرم شدن هوا تعداد آنها افزایش یافته است.
پیش از آن که طرحی به اجرا درآید باید بستر مناسبی برای اجرای طرح فراهم شود، چرا که با این حجم ماشین، ون، اتوبوس، مینیبوس و... در شهر تهران شرایط مناسبی برای دوچرخه سواران وجود ندارد.
همچنین بی توجهی دوچرخه سواران به ماشینها هنگام رکاب زدن مسئلهای نگران کننده است و شهرداری تهران که مجری این طرح است باید فکری به حال آن کند.
انتهای پیام/
در ضمن من از مسئول نظافت سرویس های بهداشتی همیشه تمیز و مرتب پارک میعاد در بلوار ابوذر جنب بیمارستان پیامبران تشکر می کنم جا دارد از این فرد بنحو شایسته ای تقدیر شود
بااین شیب خیابنها وفرصتهای کم دوچرخه واسه آدم بیکاره
بوی گند و احساس خفگی هوا ایجاد نکنه
بهترین نسخه برای کشور ما استفاده از تجربیات کشورهای دیگر خصوصا کشور چین در استفاده از دوجرخه و موتور برقی و خطوط ویژه است.
استفاده فراگیر از دوچرخه یکی از راههای کاهش ترافیک و آلودگی هواست ، لطفا جو منفی درست نکنید .
موتور سواری در پیاده رو
رعایت نکردن حق تقدم عابر در خط کشی عابر پیاده
و حالا هم دوچرخه سوار های بی احتیاط
موندم چه جوری گواهینامه می گیرند اینها
وقتی آقایون عرضه کنترل ماشین و موتور را تو شهر ندارند چطور می خواهند دوچرخه کنترل کنند.
حالا تو ایران، نه قانون درست اجرا میشه و نه مسیر دوچرخه هست و آقایون میگن دوچرخه سوارشید.
همین آقایون که از دوچرخه سواران انتقاد می کنند، خودشون چقدر قوانین رو درست رعایت می کنند؟
نگرانی اصلی رانندگانی هستند که هیچ تصوری از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ندارن و همیشه تصور می کنن همه حق و حقوق رانندگی با خودشونه می تونن هر جا خواستن بزنن ترمز واسه مسافر،حق تقدم در هر وضعیتی با خودشونه و بقیه هم نفهمند که نمی دونن راننده عجله داره.
جناب مسئولین هم تا وقتی در حد حرف و همایش و جلسه باشه از دوچرخه سواری حمایت میکنن نه بیشتر
بگید که خیلی از این تصادفات برای این بوده که راننده روانی حق تقدم را رعایت نکرده
دوچرخه سواري در شهر = خودكشي
چون
1- دوچرخه ها کاملا سفت و سخت می باشند
2- به دلیل نداشتن محور چرخ دنده حرکت در مسیرهای باشیب کم هم کاملا سخت می باشد
3- کرایه آنها 1500 تومان برای حتی یک مسیر کوتاه 5 دقیقه ای معادل تاکسی می باشد که اصلا مقرون به صرفه نیست
4- در تمام نقاط شهر و در پیک برگشت کارمندان از ادارات در دسترس نیست
ونهایتا به پروانه ای هم در کار نیست
در ایران کلا موارد این چنین با مقاومت همراه است چون نان خیلی ها آجر میشود با دوچرخه و اسکوتر و وسایل زیست محیطی
هرکی میرسه برای خودش قانون درست میکنه
ما (مردم شریف ایران) فرهنگ هیچی رو نداریم
حرف زدن
موبایل
ماشین
موتور
حتی فرهنگ رد شدن از خیابان
جالب اینجاست همش دوچرخه سوار باید حواسش جمع باشه
اگه اینطوریه تو سرتاسر تهران و سایر شهر های بزرگ مسیر ویژه برای دوچرخه بسازید
دوچه سوار از پیاده رو نره ، از خط ویژه که اکثرا خالیه نره ، از خیابان نره و ..
پس از کجا بره ؟!
شاید دوچرخه های شما پرواز میکنه
من به عنوان یک شهروند که حدود یکساله از این امکان جدید استفاده میکنم راضی هستم و به نظرم باید فرهنگ استفاده شهروندان را از دوچرخه افزایش داد.
لیکن این طرح هم مانند طرح های مختلف دیگر خالی از اشکال نیست. مثلا با توجه به وضعیت جغرافیایی شهر تهران وسهولت استفاده برای سر بالایی ها دوچرخه ها باید برقی شوند ویا مسیر های ویزه ای را برای عبور دوچرخه سواران در نظر گرفت و...
حمله به یک طرح خوب به علت ÷ایین آمدن درامد تاکسی دار های محترم کار درستی نیست.
باید فرهنگ گزارش تخلفات تو ایران راه بیافته که هر موتور و ماشین خلافکاری دیدیم گزارش بدیم.
بعد هم باید مسیر ویژه دوچرحه باشه.
این موتورسوارهای وحشی هم تو طویله ببندیم.