سایت inside the games در گزارشی به تاریخ سازی «پوپک بسامی» بانوی وزنه بردار کشورمان پرداخت.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، سایت inside the games با اشاره به حضور پوپک بسامی در مسابقات جهانی وزنه برداری تایلند نوشت، بسامی اولین زن ایرانی شد که در مسابقات جهانی به رقابت پرداخت.

پوپاک بسامی امروز با تبدیل شدن به اولین زن ایرانی که در مسابقات جهانی فدراسیون وزنه برداری (IWF) رقابت می‌کند، تاریخ را رقم زد.

این وزنه بردار ۲۷ ساله که بخشی از تیم چهار نفره بانوان ایران است، پس از بالای سر بردن مجموع ۱۵۸ کیلوگرم، در گروه D دسته ۵۵ کیلوگرم زنان ششم شد.

او در یک ضرب ۷۲ کیلوگرم و در دو ضرب ۸۶ کیلوگرم را بالای سر برد.

بسامی در پنج مورد از شش حرکت خود موفق شد و تنها در آخرین حرکت خود برای بالا بردن وزنه ۹۱ کیلوگرم ناکام ماند.

این اتفاق پنج ماه پس از آن که بسامی اولین زن ایرانی شد که در مسابقات وزنه برداری آسیا شرکت کرد، رخ داد.

وی در شهر نینگبو چین موفق شد در مجموع ۱۴۳ کیلوگرم را مهار کند و در مکان دوازدهم قرار بگیرد.

حجاب او توجه زیادی را به خود جلب کرد و او اعتراف کرد که این امر تا حدودی تمرکزش را بر هم است

وی در آن زمان به روزنامه شهروند گفت: "من کاملاً فهمیدم که آن‌ها چقدر روی من متمرکز شده اند و این استرس من را افزایش داد. "

"وقتی من برای مسابقه آماده می‌شدم، همه دوربین‌ها روی من زوم می‌شدند و منتظر بودند که من به عنوان وزنه بردار با حجاب رقابت کنم. "

علاوه بر بسامی در تیم بانوان ایران، سیده الهام حسینی، ابریشم ارجمندخواه و پریسا جهانفکریان حضور دارند.

حسینی و ارجمندخواه به ترتیب در وزن ۷۱ کیلوگرم گروه‌های A و B به رقابت خواهند پرداخت، در حالی که جهانفکریان در وزن ۸۷ کیلوگرم گروه C به رقابت می‌پردازد.

علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران گفت: این تیم باید از سارا احمد مصر که اولین وزنه بردار زن از یک کشور عربی بود که پس از کسب مدال برنز ۶۹ کیلوگرم در ریو ۲۰۱۶، بر سکوی المپیک ایستاد، الهام بگیرد.

در حالی که ایران چندین سال در رقابت‌های آقایان یکی از قدرت‌های جهان بوده است، اما سال ۲۰۱۷ بود که این کشور به زنان اجازه می‌داد که به طور رسمی در رقابت‌ها شرکت کنند.

کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران از فدراسیون وزنه برداری حمایت کرد و پس از چندین دهه مخالفت دولت با رقابت زنان، مارس سال گذشته این اتفاق در مسابقات جام فجر در اهواز رخ داد.

آن رقابت فقط مخصوص آقایان بود، اما یک برنامه توسعه وزنه برداری زنان در همان زمان راه اندازی شد و یک دختر هشت ساله به نام آیسان ادیب روی صحنه رقابت نمایشی را ارائه کرد که به تیتر اخبار در سرتاسر کشور تبدیل شد.

یک ماه بعد، ایران تیم چهار نفره جوانان را به مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در اروگنچ، ازبکستان اعزام کرد.


بیشتر بخوانید: قشقایی رکورد شکنی کرد/ مدال نقره دوضرب جهان به وزنه بردار ایرانی رسید


سه نفر از آن‌ها در اوزان خود در جای آخر قرار گرفتند، بیش از ۱۰۰ کیلوگرم از قهرمانان عقب بودند، در حالی که بهترین عملکرد توسط الناز باجلانی بود که در وزن ۶۳ کیلوگرم، با اختلاف ۷۳ کیلوگرم نسبت به قهرمان وزن خود، در جایگاه پنجم ایستاد.

مرادی در ماه آوریل به insidethegames گفت که وزنه برداران برای کسب مجوز بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو تلاش زیادی می‌کنند، جایی ایران می‌تواند حداکثر دو مرد و دو زن را راهی مسابقات کند، در حالی که هدف اصلی المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.

او گفت: ما به یک مدال طلا در سال ۲۰۲۴ بسیار امیدوار هستیم.

انتهای پیام/

آخرین اخبار از وزنه برداری ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار