مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه هر هفته کشفیات باستانی مهمی داریم، گفت : این کشفیات به دلایل مختلف از جمله حفاظت محرمانه باقی می‌مانند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : چهار هزار و ۲۰۰ آثار تاریخی در استان کرمانشاه وجود دارد، که این آمار با توجه به کشفیات جدید هر روز در حال افزایش است.

او به کشف نقش برجسته‌ای با قدمت بیش از چهار هزار سال در شهرستان ثلاث باباجانی اشاره کرد و گفت : آثار تاریخی که در سرپل ذهاب و ثلاث‌باباجانی مشاهده می‌کنیم، مربوط به تمدن بین‌النهرین و فلات ایران هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه در این منطقه آثاری مربوط به تمدن ایرانی و تمدن بین‌النهرین در حال اکتشاف است، افزود: به صورت هفتگی با کشفیات باستانی مهمی در سطح استان مواجه هستیم که اقدام‌های باستان شناسی بر روی آن‌ها در حال انجام است.

قادری با بیان اینکه اکتشافات باستانی کرمانشاه با توجه به وضعیتی که آثار دارند، اطلاع رسانی می‌شود، گفت: کشفیاتی داریم که به دلیل صعب‌العبور بودن و احتمال تخریب از سوی سوداگران، اطلاع رسانی نمی‌شوند. میراث فرهنگی آثاری که قابلیت بازدید دارند و در دسترس هستند را برای بازدید گردشگران آماده می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مردم، سازمان‌های مردم نهاد و عشایر خواست که در صورت مشاهده نقوش برجسته، موضوع را به این سازمان اطلاع دهند تا اقدام‌های باستان شناسی بر روی آن‌ها انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: موقعیت قرارگیری این نقوش و سایر نقش برجسته‌های پیشتر شناسایی شده در کرمانشاه و کردستان عراق مدارکی از قدیمی‌ترین مرز سیاسی دنیای باستان در سرزمین زاگرس و در اوایل هزاره دوم پیش از میلاد را نشان می‌دهند.

قادری افزود: این اداره کل درصدد ثبت ملی و اجرای برنامه‌های مرمتی و حفاظتی است که به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری برنامه‌های خاصی را مدون کند.

او افزود: نقوش برجسته کشف شده جدید به دلیل قرارگیری در منطقه صعب العبور و واقع شدن در میان نیزار‌ها باعث شده تا به امروز از چشم مردم دور بماند.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: براساس منابع تاریخی درگیری‌های فراوانی بین فرمانروایان بین النهرینی با ساکنان زاگرس نظیر لولوبی ها، گوتی ها، کاسی‌ها و ماد‌ها در این منطقه روی داده است.

قادری افزود: اثر تازه کشف شده در ارتفاعات ثلاث باباجانی نقش پیروزی شاهی را نمایش می‌دهد که اسیری به زیرپای وی افتاده و آن شخص در حال التماس کردن نشان داده شده است. در یکی از نقوش برجسته نماد‌های مذهبی رایج در بین النهرین حجاری کرده اند. متاسفانه قسمتی از نقش در اثر زلزله سال ۹۶ دچار ریزش شده، ولی قابل مرمت و ساماندهی است.

او گفت: نقوش تقریبا مشابهی از این پادشاه قبلا در داخل سرزمین عراق و استان کرمانشاه با کتیبه شناسایی شده از همین رو با توجه به نظر کارشناسان این نقش می‌تواند متعلق به زمان همان پادشاه یعنی ایدین سین باشد.

این مسئول گفت: نقش مذکور توسط یکی از کارشناسان باستان شناس این اداره کل و با همراهی یکی از افراد محلی و بومی منطقه شناسایی و معرفی شده است.

 

 

انتهای پیام/د

ثبت ملی نقش برجسته ثلاث‌باباجانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.