عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: حمله یمن به تأسیسات آرامکو معادله قدرت را در شبهه جزیره عربستان و حتی خاورمیانه تغییر داد که تبعاتش به عربستان و یمن محدود نمی‌شود.


محمد جواد جمالی نوبندگانی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به حمله پهپادی یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، اظهار کرد: این حمله معادله قدرت را در عربستان و حتی خاورمیانه تغییر داد که تبعاتش به عربستان و یمن محدود نمی‌شود، پس از اتفاق مهم اخیر، در ذهن کارشناسان نظامی، امنیتی و دیپلماسی سؤالی مطرح شده که چرا آمریکایی‌ها با وجود تحمیل هزینه‌های بسیار به امارات عربی، عربستان و کشورهای دیگر برای فروش سامانه‌های نظامی، این کشورها دچار خطرات امنیتی شده‌اند؟

او با بیان اینکه نفوذ در سیستم‌های اقتصادی و امنیتی عربستان باعث موفقیت بیشتر یمنی‌ها در حمله مذکور شده است، گفت: مناطق نفتی مورد هدف آرامکو فضای بسیار بزرگی را شامل می‌شود و یمنی‌ها هم نقاط بسیار حساس را هدف گرفتند، این نشان از عملکرد خوب موشک‌های یمنی، اطلاعات دقیق و نفوذ بسیار زیاد در قلب مهم‌ترین سیستم اقتصادی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها دارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: هدف قرار دادن تأسیسات نفتی عربستان، غیر از بازار نفتی، بورس این کشور را هم مورد حمله قرار داد که بسیاری از ثروتمندان سعودی و اماراتی در همین بورس سرمایه گذاری کرده بودند و ضربه اساسی خوردند.

بیشتر بخوانید: انفجار و آتش سوزی گسترده در پالایشگاه نفتی آرامکو در عربستان+ فیلم و تصویر

جمالی نوبندگانی تأکید کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دیگر نمی‌توانند از اجرا و هزینه‌های هر اقدامی در خاورمیانه مطمئن باشند؛ در مقابل یمنی‌ها با امکاناتی کم‌تر، معادله تولید و صادرات نفت را در جهان تغییر دادند؛ این کاهش ۵ میلیونی بشکه‌های نفت در روز اقدام بزرگی است.

او با یادآوری اینکه سعودی‌ها و اماراتی‌ها به دنبال خروج از یمن بودند تا به شکلی بتوانند به مردم خود دستاوردهای جنگ را توجیه کنند، تصریح کرد: حمله اخیر نشان داد که یمنی‌ها به ویژه انصارالله در مقابل تجزیه یمن ایستاده‌اند و جنگ سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن، بدون دستاورد به پایان می‌رسد.

جمالی نوبندگانی در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه مرزهای حملات با توجه به حمله اخیر به کجا خواهد رسید، گفت: سعودی‌ها تاکنون هر اقدامی که از دستشان بر می‌آمد علیه یمن انجام دادند، در حالی یمنی‌ها دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، این نقطه ضعف و پاشنه آشیل سعودی‌هاست و هنوز هم مکان‌های مختلفی برای یمنی‌ها وجود دارد تا عربستان یا کشورهای متحدش ضربه ببینند؛  اگر چنین اتفاقاتی بیفتد، قطعا ضربات بسیار چشمگیری خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار