دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: به منظور طرح ملی مسکن توسط دولت، ۸ هزار واحد مسکونی در خراسان رضوی ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  نعمت الله ظریف دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی در نشستی خبری در جمع اصحاب رسانه گفت: در ۵ سال قبل دولت راهبری تحت عنوان مسکن مهر برای رونق صنعت مسکن اتخاذ کرده بود که متاسفانه این طرح پس از گذشت ۵ سال مغفول مانده است.

او ادامه داد: دولت تصمیم داشت پروژه مسکن مهر را به اتمام برساند و سپس طرح مسکن اجتماعی که متولی آن اداره راه و شهرسازی است آغاز کند که متاسفانه موفق به انجام این کار نشد.

دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی با اشاره به طرح‌های تشویقی دولت برای پویایی صنعت مسکن، گفت: واگذاری زمین و به مشارکت گذاشتن آن توسط دولت به انبوه سازان موجب تحرک بخشیدن به تولید مسکن در کشور می‌شود تا سازندگان بتوانند از زمین استفاده کرده و از این طریق، دغدغه تامین زمین یا منابع خرید زمین را نداشته باشند.

ظریف با بیان اینکه جامعه هدف دولت مردم کم برخوردار است، افزود: هدف دولت از سخت مسکن‌های ارزان تامین مسکن برای دهک‌های ۳ تا ۶ است که براساس این طرح قرار است ظرف دو سال آینده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور ساخته شود.

او تصریح کرد: خوشبختانه پس از ۷ ماه طرح اقدام ملی ساخت مسکن روند صعودی داشته و بر اساس آمار ارائه شده ۴۰۰ هزار واحد در دست اقدام وجود دارد که این تعداد ۲۰۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید، ۱۰۰ هزار واحد در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر و ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده و بازآفرینی شهری تحویل داده می‌شود.

دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی با اشاره به ۸ اینکه چشم انداز خوبی برای توسعه این طرح نسبت به طرح‌های قبلی وجود دارد، گفت: متناسب با نیاز هر استان در این طرح تعدادی واحد مسکونی پیش بینی شده که سهم خراسان رضوی از این طرح ۸ هزار واحد است، که از این تعداد ۳ هزار واحد توسط اداره راه و شهرسازی اجرایی شده است، زیرا در برخی محدوده‌های شهری متقاضی در یافت مسکن پایین است.

ظریف افزود: با توجه به تقاضای جامعه، سالانه ۷۵ هزار واحد در خراسان رضوی باید عرضه شود که ظرف ۵ سال قبل با همکاری بخش خصوصی و مردم، یک سوم این آمار اجرایی شده است.

او با بیان اینکه هدف دوبلت از اجرای این طرح فراهم کردن موجبات رونق ساخت و ساز است، ادامه داد: بر اساس این طرح ظرف دو سال آینده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور ساخته خواهد شد.

دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: ۶۰ درصد هزینه تمام شده مسکن مربوط به ارزش زمین است و امیدواریم که تا با اجرای این طرح بتوانیم بخشی از مشکلات مسکن آحاد مردم به ویژه زوج‌های جوان را حل کرد.

ظریف با بیان اینکه طبق قراردادی که دولت با انبوه سازان دارد اگر پروژه طی مدت معین تحویل داده نشد جریمه لحاظ می‌گردد، افزود: میزان جریمه در نظر گرفته شده به نسبت سهم الشرکه دولت رقم قابل توجهی نیست، زیرا آورده دولت نسبت به انبوه ساز کمتر و قیمت افزایشی مصالح ساختمانی نسبت به قیمت زمین کمتر بوده است.

او تصریح کرد: در یک سال و نیم قبل قیمت زمین حدود ۱۵۰ درصد و قیمت مصالح ساختمانی حدود ۱۲۰ درصد افزایش داشته است و افزایش تولید و عرضه مسکن، بدون اجرای ابزار‌های تنظیمی صورت پذیرد، منفعتی نسیب خانوده‌های فاقد مسکن و متقاضیان اصلی این بازار نخواهد شد، زیرا مانند اتفاقی که در سال‌های اخیر رخ داده است عمده واحد‌های اضافه شده، صرف تقاضا‌های سودگرانه و سرمایه‌ای خواهد شد.

انتهای پیام//ف. س


افزایش ۱۵۰ درصدی زمین در یک سال و نیم قبل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار