خلخال در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته و تابستان هایی معتدل و زمستان هایی سرد دارد. همچنین این شهر، چشمه ‎های آب گرم زیادی با خواص درمانی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، خلخال یکی از شهرهای زیبای استان اردبیل است. این شهر در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته پس تابستان هایی معتدل و زمستان هایی بسیار سرد دارد. خلخال همچنین، چشمه‎های آب گرم زیادی دارد که خیلی از آن ها خواص درمانی دارند. این شهرستان طبیعت زیبا و دل انگیزی دارد که نباید آن را از دست داد.

گردشگری شهرستان خلخال

جاده اسالم به خلخال

خلخال از شرق با استان گیلان هم مرز است. جاده اسالم به خلخال تنها یک راه ارتباطی نیست. این مسیر گردشگری از ابتدا تا انتها مسیری سرسبز دارد. این مسیر ۷۰ کیلومتری جاذبه‌ای است که بسیاری از گردشگران برای دیدن آن به خلخال سفر می‌کنند. اگر در زمان سفر به این جاده فرصت کافی داشتید، راه‌های فرعی را پیش بگیرید تا دشت‌های سراسر گل که دیدن آن به رویا شبیه است را ببینید.

طبیعت بکر را در خلخال بیابید +تصاویر

دریاچه نئور

نئور وسیع‌ترین دریاچه اردبیل مرزی میان دو استان اردبیل و گیلان است، که می‌توان آن را بهشت جاهای دیدنی اردبیل خواند. اگر هوس دیدن دریاچه‌ی طبیعی وسیع ، کمپینگ ، ماهیگیری و عکاسی در طبیعت بکر آن را دارید، این دریاچه بهترین پیشنهاد است. فاصله‌ی این منطقه با شهر خلخال حدود ۹۰ کیلومتر است.

منطقه گردشگری ازناو

طبیعت زیبای ازناو که به دهکده‌ی گردشگری خلخال معروف است، در سال‌های اخیر باعث شده تا تبدیل به منطقه‌ای تفریحی برای استراحت مسافران، تفریح گردشگران و تفرج اهالی شهر شود. منطقه گردشگری ازناو از جاهای دیدنی خلخال است که تلفیقی از چشم انداز کوه، جنگل و رودخانه را به شما ارائه می‌دهد. ازناو دارای امکاناتی مانند رستوران، آلاچیق، زمین بازی و باغ‌های زیبا برای کمپینگ است. شرایط زیستی مناسب در این منطقه باعث شده تا پرندگان مهاجر بسیاری را در اطراف دریاچه ازناو ببینید.

رودخانه قزل اوزن

اردبیل به دلیل داشتن کوهستان‌های بسیار، رودهای زیادی دارد. اما مهم‌ترین و پر آب‌ترین رود منطقه، رودخانه قزل اوزن است. بیشترین مصرف آب این رودخانه برای کشاورزی منطقه صرف می شود. حجم آب رودخانه در فصل زمستان، بهار و اوایل تابستان در بالاترین سطح خود است. پیک نیک در کنار این رودخانه را فراموش نکنید.

تفرجگاه اندبیل

برای دیدن بهشت شهرستان خلخال لازم نیست از مرکز شهر خیلی دور شوید. تفرجگاه اندبیل در ۵ کیلومتری شرقی شهر قرار گرفته و در شمار بکرترین جاهای دیدنی خلخال است. به محض رسیدن به انتهای جاده، تپه‌های سبز و رویایی پیش چشمان شما نمایان می‌شود. این تپه در هر فصلی از سال می‌تواند زیبایی خود را به رخ بکشد؛ بهاری با سبزی بی کران، تابستانی با میوه‌های جنگلی و منحصر به فرد، پاییزی با رقص رنگ‌ها و برگ‌ها و زمستانی با سفیدی یک‌دست برف در انتظار شما است.

طبیعت بکر را در خلخال بیابید +تصاویر

روستای کزج

روستاگردی یکی از پیشنهادهایی است که در سفر نباید از دست دهید. شهرت روستای کزج به دلیل خانه‌‌های پلکانی آن است. به همین جهت به این منطقه ماسوله‌ی ایران هم می‌گویند. اهمیت طبیعی روستای کزج به قدری است که آن را جزو ده روستای برتر گردشگری کشور می‌دانند. شغل مردم روستا کشاورزی و دامپروری است.

آبگرم کوثر

ممکن نیست به اردبیل سفر کنید و هوس آب‌تنی در آبگرم‌های این منطقه به سرتان نزند. هرچند سرعین را مرکز مهم آبگرم اردبیل می‌دانند، اما شهرهای دیگر استان نیز از این نعمت بی بهره نیستند. آبگرم کوثر در ۲۲ کیلومتری شمال شهر خلخال پذیرای گردشگران است. این آبگرم خاصیت درمانی بسیاری دارد و می‌تواند لحظات تفریحی منحصر به فردی برای شما بسازد.

ردپای تاریخ در جاهای دیدنی خلخال

خلخال قدمت تاریخی هم دارد. به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، از گذشته مورد توجه پادشاهان بوده و تفرجگاهی برای سران شمرده می‌شد.

حمام نصر

در زمان قاجار و به دلیل تامین نیازهای اهالی شهر، حمام نصر در زمان قحطی ساخته شد. این حمام به سبک دیگر حمام‌های تاریخی دارای بخش‌های متفاوتی مانند سربینه، گرمخانه، هشتی و ورودی است. حمام تاریخی نصر چند سالی است که تغییر کاربری داده و موزه‌ی تاریخی شهر به حساب می‌آید.

در این موزه اشیای به دست آمده از کاوش‌های باستانی مانند گوشواره‌های طلایی ساسانی، اشیاء سفالی نقش دار متعلق به سه هزار سال پیش، مجسمه گاو کوهان‌دار با بیش از چهار هزار سال قدمت و همچنین نسخه های خطی صحیفه سجادیه و قرآن کریم دیده می‌شود که قدمت آن‌ها به قرن سیزدهم هجری برمی‌گردد. نقاشی‌های این حمام بسیار مشهور است.

پل پردلیس

عبور و مرور از رودخانه‌ی پرآب قزل اوزن در گذشته باعث شد تا صفویان به فکر ساختن یک پل مرتفع بیفتند. این پل معبری میان راه کاروانی اردبیل- زنجان بود. امروزه تنها قسمت‌های کمی از پل پردلیس باقی مانده است.

طبیعت بکر را در خلخال بیابید +تصاویر

در حومه خلخال آثار دیدنی و مناطق گردشگری زیادی وجود دارد که باید ببینید.

انواع سوغاتی های خلخال

مهم‌ترین محصول این شهر عسل طبیعی است که به دلیل دشت‌های گل منطقه، طعم بی نظیری دارد. نان های روغنی ( نزیک - تل تل - چای چورگی) هم از سوغاتی های دیگری هستند که خرید آن ها را نباید از دست داد.

هنگام قدم زدن در شهر زیبای خلخال باغ‌های گردوی وسیعی را در منطقه خواهید دید. این چشم انداز به شما ثابت می‌کند که هرگز نباید از گردوی خلخال به سادگی بگذرید.

از جمله صنایع دستی خلخال هم می‎توان از گلیم ، جوراب ها و شال های پشمی دست باف، قالیچه و از همه مهمتر جاجیم که شهرت جهانی دارد را نام برد.

هتل ها و اقامتگاه های خلخال

از جمله هتل های درون شهرستان خلخال می ‎توان به هتل های زیر اشاره کرد.

طبیعت بکر را در خلخال بیابید +تصاویر

هتل جهانگردی خلخال

آدرس: خلخال ابتدای جاده خوجین، جنب دانشگاه پیام نور

هتل سپید خلخال

آدرس: خلخال میدان معلم، خیابان ولیعصر، بین کوچه اندیشه و لطیفی

هتل فلور

آدرس: خلخال، خوجین، نرسیده به پمپ بنزین

لیست رستوران ها و فست فودهای خلخال

غذاهای محلی این شهر شامل ایران آشی (آش دوغ)، اریشته مرجی، اریشته پلو، اوماج آشی، باسدرما پلو، ترشی لی خورش، آش کشک و جورک قاتقی می شوند، که پیشنهاد می شود بعضی از آن ها را امتحان کنید.

رستوران گلستان خلخال

خلخال، بلوار سی متری، بعد از خیابان موسی زاده

رستوران معین خلخال

خلخال، جاده اسالم به خلخال، روبرو کوچه گلستان یک

رستوران کبابی ریحون

خلخال، میدان معلم، نزدیک پارک هفت تیر

رستوران صادق زاده

خلخال، خیابان امام خمینی، اول میدان جانبازان

طبیعت بکر را در خلخال بیابید +تصاویر

فست فود شایان 

خلخال، میدان معلم، خیابان هشتم شهریور

فست فود زاپاتا

خلخال، میدان معلم، خیابان طالقانی

بیمارستان خلخال

بیمارستان امام خمینی(ره) خلخال، در میدان بسیج این شهر واقع شده است.

شما هم می‎توانید اگر جایی یا چیزی از قلم افتاده در قسمت نظرات یادآوری کنید.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۲۲:۰۵ ۳۰ تير ۱۳۹۹
خیلی عالیی اگه میشه بیشتر عکس بزارید من خیلی خوشم اومد
Iran (Islamic Republic of)
حاتمی خلخال
۰۸:۲۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
سلام دوست عزیز .خسته نباشید بنویسید خلخال زر خلخال طلا خلخال تمدن وفرهنگ