مدیرکل هواشناسی خوزستان از راه اندازی سامانه هشدار سیل در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد سبزه زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: برای نخستین بار به زودی مدل میان مدتی در اداره کل هواشناسی استان استفاده خواهد شد که وضعیت آب و هوای استان را تا ۴۵ روز آینده پیش بینی خواهد کرد و می‌توان به این مدل اطمینان داشت.

او به تعریف پروژه سامانه هشدار سیل برای خوزستان و اجرایی شدن آن تا سال آینده اشاره کرد و بیان داشت: این سامانه به شکلی طراحی و ساخته شده که با شکل‌گیری رواناب، با اطلاع‌رسانی به موقع می‌تواند از وقوع حادثه

سبزه زاری با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته وضعیت نرم افزاری و سخت افزاری اداره کل هواشناسی خوزستان بسیار بهبود یافته تصریح کرد: اکنون به صورت آنلاین تصاویر ماهواره‌ای وضعیت جوی استان را رصد می‌کنیم.

این مقام مسئول در ادامه افزود: این اداره کل در حوزه مدل سازی دچار مشکل است و نیاز به سخت افزار دارد، برای ساخت این مدل‌ها باید یک سرور که قیمت آن ۱۵ میلیارد ریال است تهیه شود که استانداری خوزستان قول مساعد برای تهیه آن را داده است.

رشد ۷۰ درصدی بارش باران در بلند مدت

کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: میزان بارش باران در سال آبی فعلی نسبت به سال آبی پیش از آن ۲۰۰ درصد افزایش و نسبت به سال‌های آبی استان در بلند مدت ۷۰ درصد رشد داشته است.

او با اشاره به کمبود‌های سخت افزاری اداره کل هواشناسی خوزستان اذعان داشت: حرکت خوبی برای بهبود شرایط زیر ساختی و تامین کمبود‌های اداره کل هواشناسی خوزستان آغاز شده و از سال ۹۶ برای بهبود شرایط زیر ساختی در این استان اعتباراتی از صندوق توسعه ملی به خوزستان اختصاص می‌یابد.

حاجی زاده بیان کرد: در جریان سیل اخیر در خوزستان تلاش داشتیم که با رهاسازی مناسب آب از سد‌های استان مانع وقوع حوادث ناگوار شویم و در نامه‌ای به سازمان آب و برق خوزستان اعلام کردیم که رهاسازی آب از سد‌ها را مدیریت کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به اینکه زیرساخت‌های استان در زمان وقوع بحران بسیار بهبود یافته است افزود: برای استفاده از تلفن ماهواره‌ای درشرایط بحرانی، در برخی مناطق خوزاستان مشکل آنتن دهی داریم. (تلفن‌های ماهواره‌ای در هر جایی قابل استفاده هستند و امکان برقراری تماس از هر مکانی را فراهم می‌سازند، زیرا زیرساخت ارتباطی آن‌ها به سطح زمین وابسته نیست. تلفن‌های ماهواره‌ای به شبکه سلولی زمینی وصل نمی‌شوند، بلکه داده‌ها را مستقیم با ماهواره قرار گرفته در مدار زمین رد و بدل می‌سازد.)

پایان تعمیر واحد‌های مسکونی آسیب دیده از سیل در روز‌های آتی

این مقام مسئول ادامه داد: از ۱۴ هزار خانه شناسایی شده آسیب دیده از سیل اخیر در خوزستان ۱۲ هزار و ۷۰۱ واحد مسکونی تعمیر شده و پیش بینی می‌شود که تا ۱۵ روز آینده کار تعمیر این خانه‌ها پایان یابد.

کیامرث حاجی زاده اظهار داشت: ۱۶۰ هزار تن سیمان رایگان ۱۲ هزار قلم کالای خانگی نیز بین خانواده‌های مناطق سیل زده خوزستان توزیع شده است.

او تصریح کرد: در پرداخت خسارت به کشاورزان خسارت دیده از سیل دچار مشکلاتی شدیم که این مشکلات نیز در سطح ملی است، اما پرداخت خسارت به صنایع آسیب دیده از سیل در حال انجام است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.