به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقت پیش کادیلاک سدان کاملاً جدید CT۵ که جایگزین مدل سالخوردهٔ CTS خواهد بود را بهصورت آنلاین و بدون اعلام جزئیات زیادی معرفی و اعلام نمود که این ماشین را رسماً در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۹ به نمایش عمومی درخواهد آورد. حالا برند لوکس جنرال موتورز به وعدهٔ خود عمل کرده و همزمان با نمایش عمومی CT۵ در نیویورک، مشخصات کامل آنرا هم منتشر کرده است. این سدان جدید استایلی فستبک دارد و به گفتهٔ کادیلاک، طراحی آن که از کانسپت اسکالا الهام گرفته است، جهت جدیدی را برای طراحی سدانهای این برند لوکس آمریکایی نشان میدهد.
سدان جدید کادیلاک ۴.۹۲ متر طول، ۱.۸۸ متر عرض و ۱.۴۵ متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آنهم برابر با ۲.۹۴ متر است؛ بنابراین این ماشین از لحاظ ابعاد، یک سدان میان سایز محسوب میشود که همردهٔ مرسدس بنز E کلاس، بامو سری ۵ و آئودی A۶ قرار میگیرد. CT۵ علیرغم استایل فستبک خود که شاید کوچکتر از آنچه هست به نظر برسد، طولی تقریباً بهاندازۀ بامو سری ۵ داشته و فاصلهٔ محوری آن نیز دو سانتیمتر از آئودی A۶ بیشتر است. CT۵ از سلف خود یعنی CTS هم سه سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد، اما طول آن دو سانتیمتر از CTS کمتر شده است.
به گفتهٔ کادیلاک، این سدان جدید ترکیبی از طراحی متمایز، عملکرد، راحتی و استایل فستبک کاملاً جدید را به همراه سواری پالایششده و همینطور کابین راننده محور ارائه میکند. CT۵ در دو مدل لوکس و اسپرت عرضه میشود و حتی خریداران میتوانند خودرو را طبق سلیقهٔ خود با ویژگیها و تریمهای منحصربهفرد، سفارشیسازی کنند. تیپهای لاکچری و پریمیوم لاکچری این ماشین از تریمهای کرومی بیرونی و جلوپنجرهٔ منحصربهفرد برخوردارند درحالیکه تیپ اسپرت به تریم تاریک و ویژگیهای عملکردی مثل جلوپنجرهٔ مشکیرنگ، اسپویلر عقب و رینگهای ۱۹ اینچی استاندارد مجهز شده است. همچنین تمامی چراغهای CT۵ از نوع LED بوده و امضای چراغهای عمودی کادیلاک نیز در هر چهار گوشهٔ آن دیده میشود.
مشخصات فنی
برای کسانی که هنوز هم از تجهیزات CT5 راضی نیستند، کادیلاک پکیجی سفارشی بنام پلاتینوم را ارائه کرده که برای تیپهای پریمیوم لاکچری و اسپرت قابل سفارش است. این پکیج روکش صندلیهای چرمی منحصربهفرد، ماساژور، گرمکن، تهویه و تنظیم 18 جهتهٔ صندلیهای جلو، تریم چرمی ارتقاءیافته در زیر آرنجیها و کنسول مرکزی، پدالهای آلیاژی و تریم فیبر کربنی منحصربهفرد در غربیلک فرمان با پدالهای تعویض دندهٔ منیزیومی را به همراه دارد.
موتور دوم، اما قویتر بوده و از نوع ۳ لیتری V۶ توئین توربو است که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته این پیشرانه فقط برای تیپهای پریمیوم لاکچری و اسپرت قابل سفارش است. به نظر میرسد این موتور نسخهٔ ضعیفشدهای از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری ۴۱۰ اسب بخاری مورداستفاده در سدان CT۶ باشد. انتقال نیروی هردوی این موتورها توسط یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. در حالت استاندارد، نیروی موتورها صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشود، اما سامانهٔ چهارچرخ محرک برای هردو موتور و تمامی تیپها قابل سفارش است.
اما علاوه بر این دو موتور، به گزارش کارانددرایور، مدیر بازاریابی کادیلاک آقای «Jason Sledziewski» در نمایشگاه نیویورک گفته است که ساخت نسخهٔ اسپرت و عملکردی CT۵-V هم در دستور کار قرار دارد که این مدل جایگزینی برای سدان قدرتمند CTS-V خواهد بود. کادیلاک فعلاً حرفی در مورد پیشرانهٔ این مدل نزده است، اما احتمالاً موتور ۴.۲ لیتری V۸ توئین توربوی جدیدی که بهتازگی در مدل CT۶-V ارائه شده است میتواند یکی از کاندیداهای اصلی باشد. این موتور که ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد، میتواند CT۵-V را به رقیبی برای مرسدس E۶۳ AMG و بامو M۵ تبدیل کند.
CT۵ از چهار حالت رانندگی مختلف شامل تور، اسپرت، برف و حالت من برخوردار است که حالت آخر اجازه میدهد راننده تقسیم گشتاور بین محورهای عقب و جلو، گیربکس، فرمان، احساس ترمزها و صدای اگزوز را طبق میل و سلیقهٔ خود تنظیم کند. جنرال موتورز کادیلاک CT۵ را در کارخانهٔ خود در میشیگان تولید نموده و فروش آنرا از پاییز آینده آغاز خواهد کرد.
انتهای پیام/