مشکین فام گفت: پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که  ۸ درصد ذخایر گازی دنیا و ۵۰ درصد ذخایر گازی ایران را داراست.

جزئیات توسعه میادین مشترک نفت و گاز/8درصد ذخائر گازی دنیا در پارس جنوبی قرار داردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس دربرنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت برداشت از میادین نفت و گاز مشترک کشور تصریح کرد:  توسعه میدان پارس جنوبی از ۲۲ سال پیش آغازشده و ۲۹ فاز همراه با یک بلوک نفتی مجزا برای آن تعریف شده است.

وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده باید طی ۲۵ سال حداقل ۷۵ درصد از گاز کشور از میدان پارس جنوبی و میادین اطراف آن تامین شود.

مشکین فام با بیان اینکه تا پایان امسال، ۵ سکوی باقیمانده پارس جنوبی در یارد صدرا نصب و برداشت گاز غنی از کلیه بلوک‌های گازی پارس جنوبی (به جز فاز ۱۱) محقق خواهد شد، افزود: پس از توسعه کامل میدان مشترک پارس جنوبی باید به فکر نگهداشت تولید بر مبنای همین چشم‌انداز باشیم.

 مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: تا کنون افت فشار از این میدان محسوس نبوده است، اما پیش‌بینی می‌شود تا چهار سال آینده افت فشار مخزن پارس جنوبی اتفاق بیفتد و  باید برای آن برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

مشکین‌فام ادامه داد: حفر چاه‌های اکتشافی در بلوک گازی یلدا، فعالیت‌های عملیاتی در نواحی شمالی میدان گازی پارس جنوبی و طراحی و نصب سکو‌های تقویت فشار گاز از جمله راهکارهای نگهداشت تولید به شمار می رود.

وی با بیان اینکه توسعه بلوک‌های مرزی در اولویت قرار دارند، ادامه داد: در حال حاضر روی میدان پارس جنوبی و اطراف آن متمرکز هستیم و ابتدا میدان گازی بلال در شرقی‌ترین نقطه پارس جنوبی در دستور کار است که امروز قرارداد توسعه آن به امضا رسید. در مرحله بعد توسعه بلوک یلدا و بلوک‌های شمالی در دستور کار قرار دارد.


بیشتر بخوانید: قرارداد توسعه میدان گازی بلال امضا شد


مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بیان کرد: سهم ما در میدان پارس جنوبی یک سوم قطر است در حال حاضر تولید ما بیش از قطری‌ها شده است. پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که ۸ درصد ذخایر گازی دنیا و ۵۰ درصد ذخایر گازی ایران در این میدان قرار دارد.

وی افزود: در مجموع ۱۳ پالایشگاه در پارس یک و دو داریم که ۱۲ پالایشگاه به بهره برداری رسیده است. طی ۲۲ سالی که از برنامه ۲۵ ساله می‌گذرد ۸۰ میلیارد دلار در این میدان سرمایه گذاری شده است. میزان برداشت ما تا سال ۸۱ نزدیک قطر بود بعد قطر از ما پیشی می‌گیرد و در سال ۹۶ دوباره به قطر رسیدیم.

مشکین فام تصریح کرد: از سال ۹۲ سالانه ۱۷ درصد به تولید پارس جنوبی اضافه شده و اکنون میزان تولید این میدان دو برابر شده است. ۲۷۰ میلیارد دلار ارزش محصولات برداشت شده از این میدان است.

وی در خصوص وضعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: ما فرصت لازم برای انجام تعهدات به طرف چینی داده ایم و مذاکراتی با شرکت ایرانی پتروپارش انجام داده ایم که اگر این شرکت چینی تعلل کند، چایگزین آن شود. ما  از اول مهر این فاز را عملیاتی  می‌کنیم.

مشکین فام ادامه داد: در خصوص میدان فرزاد‌ ای و بی هم با طرف هندی مذاکره می‌کنیم البته پلن بی هم داریم و با یک شرکت داخلی مذاکره کردیم تا در صورت عدم عمل به تعهدات جایگزین شرکت چینی شود.

طرح نگهداشت و ازدیاد برداشت از میادین

در ادامه دهقان معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت درباره جزئیات قرارداد توسعه میدان گازی بلال تصریح کرد: رویکرد ما در میادین مشترک ، توسعه‌ مستمر است . در غرب کارون برداشت نفت خام داریم و هدف گذاری‌های کوتاه و بلند مدت در این باره مدنظر داریم.

وی با بیان اینکه میزان برداشت در میادین مشترک و به ویژه در غرب کارون مطلوب است گفت: برای اینکه بتوانیم در مسیر رقابت باقی بمانیم باید رویکرد توسعه‌ای خود را تقویت کنیم.

دهقان بیان کرد: وضعیت برداشت در میادین متفاوت است و مواردی همچون مشترک بودن میدان، اقتصاد میدان در میزان برداشت موثر هستند.

وی افزود: برای هریک از این میادین برنامه مشخصی در نظر داریم و طبق برنامه ریزی انجام شده حداکثر تا دوسال آینده باید میادین مشترک تعیین تکلیف شوند و قراردادها، نحوه توسعه و فعالیت اجرایی میدان‌های غیرفعال از سر گرفته شوند.

این مقام مسئول درباره میدان فرزاد که مشترک با عربستان سعودی است، گفت: برای این میدان طرح آی پی سی تعریف کرده ایم  به گونه‌ای که صفر تا صد توسعه میدان در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد و  پس از تولید به شرکت نفت تحویل می‌دهد.

دهقان با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید گاز در فاز اول میدان بلال حدود یک میلیارد فوت مکعب در روز است، افزود: میدان بلال جزو میادین مشترک گازی کشور بوده، بنابراین توسعه آن در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت درباره پارس جنوبی گفت: در لایه‌های نفتی پارس جنوبی با قطر در مشترک هستیم به گونه‌ای که  ۱۰ الی ۱۵ درصد سمت ایران و ۸۵ تا ۹۰ درصد سمت قطر است. اکنون از این مخزن برداشت می‌کنیم و برداشت قطر بیشتر از ماست. طرح توسعه برای این مخزن داریم، بعد از برجام با شرکت‌هایی مذاکره داشتیم که با عمال تحریم‌ها به هم خورد اکنون با دو شرکت ایرانی وارد مذاکره شده ایم تا قرارداد توسعه برداشت امضا کنیم.

دهقان تاکید کرد: افت تولید میادین نفتی حدود ۱۰ درصد در سال است و  باید تمهیداتی اندیشید که جبران شود. حفر چاه‌های بیشتر، پمپ‌های درون چاهی و نصب سکو‌های تقویت فشار گاز از جمله راهکار‌های نگهداشت و ازدیاد برداشت از میادین به شمار می‌رود.

وی افزود: در طرح نگهداشت و ازدیاد برداشت از میادین ۲ سال پیش ۳۳ پروژه تعریف شد. ۱۰ قرارد داد تاکنون تعیین تکلیف شده و ۸ قرارداد تا هفته آینده نهایی می‌شود. ۱۵ پروژه باقی مانده هم تا پایان سال تعیین تکلیف خواهند شد و سال آینده روی اجرای کار این ۳۳ پروژه متمرکز هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، نفت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار