نویسنده کتاب «آمریکا در برابر چین: جنگ سرد جدید آسیا» دستیابی به توافق تجاری میان چین و آمریکا را بعید دانست.

آیا چین و آمریکا به توافق می‌رسند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، به اعتقاد نویسنده کتاب «آمریکا در برابر چین: جنگ سرد جدید آسیا» اختلافات ایدئولوژیکی مانع انعقاد قرارداد تجاری بزرگ میان چین و آمریکا می‌شود.

«جود وودوارد» در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک گفت: با وجود آنکه هم پکن، هم واشنگتن اقداماتی را در راستای رسیدن به توافق انجام می‌دهند بعید به نظر می‌رسد این دو قدرت اقتصادی بتوانند در مذاکرات اکتبر به توافقی دست یابند که به جنگ تجاری آن‌ها خاتمه دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: با توجه به این واقعیت که جمهوری خلق چین یکم اکتبر هفتادمین سال [تاسیس] خود را جشن می‌گیرد، توافق کردیم که برای نشان دادن حسن نیت، اقدام برای افزایش تعرفه ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی را از اول اکتبر تا ۱۵ اکتبر به تاخیر بیندازیم.

روز جمعه پکن هم در پاسخ اعلام کرد برخی محصولات کشاورزی مانند دانه‌های سویا و گوشت خوک از تعرفه‌های اضافی برای کالا‌های آمریکایی معاف می‌شوند. با توجه به آنکه سویا سهم زیادی از صادرات آمریکا به چین را تشکیل می‌دهد، این معافیت با استقبال کشاورزان آمریکایی که فروش سویای آن‌ها در سال ۲۰۱۸ [۱۳۹۷] در مقایسه با سال قبل ۷۴ درصد کاهش یافته بود، مواجه شد.

وودوارد در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به اقدامات آشتی جویانه اخیر دو کشور، می‌توان امیدوار بود آن‌ها بتوانند ماه آینده به توافق تجاری دست یابند، ابراز تردید کرد، اما گفت به هرحال پیشرفت‌های مهمی حاصل شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد جهان ، آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار