رییس پلیس فتا استان کرمانشاه از رشد ۱۰۰ درصدی جرائم فضای مجازی استان در پنج ماهه امسال خبر داد و گفت : طی این مدت جرائم اخلاقی کمتر شده، اما در مقابل رشد چشمگیری در جرائم اقتصادی داشته‌ایم.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،علی کریمی رییس پلیس فتا استان کرمانشاه با اشاره به افزایش روزافزون جرائم فضای مجازی، گفت : متاسفانه با افزایش جرائم فضای مجازی مواجه هستیم که این امر می‌طلبد افزایش آگاهی مردم با ارائه آموزش‌های لازم به آن‌ها در بحث استفاده درست از فضای مجازی با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

او گفت : در فواید فضای مجازی تردیدی نیست و امروزه نمیتوان امورات زندگی را بدون استفاده از اینترنت انجام داد، اما باید توجه داشته باشیم که این فضا با خود تهدیدات و خطراتی نیز به همراه دارد که اگر هوشیار نباشیم در دام آن گرفتار میشویم.

کریمی با اشاره به راه اندازی پلیس فتا در سال ۱۳۹۰، گفت: در همان سال اول شروع فعالیت این پلیس، تنها ۵۶ پرونده در پلیس فتای استان تشکیل شد و این درحالی است که این رقم تنها در پنج ماهه امسال به حدود هزار پرونده رسیده است که رشدی سرسام آور را نشان میدهد.

او افزود: این تعداد پرونده نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بوده است.

رییس پلیس فتا استان کرمانشاه با بیان اینکه بیشتر مجرمین فضای مجازی را جوانان و نوجوانان تشکیل میدهند، گفت: مجرمین این حوزه عمدتا افرادی هستند که میانگین سنی بیشتر آن‌ها حدود ۲۳ تا ۲۵ سال است و تلاش ما این است که این افراد ارشاد و اصلاح شده و در حوزه‌هایی که توانایی دارند بکارگیری شوند.

 کریمی گفت: کوچکترین مجرم دستگیر شده در استان تنها ۱۳ سال دارد که به عنوان رییس یک باند فیشینگ فعالیت می‌کرده است.

این مقام انتظامی بیشترین جرائم فضای مجازی را مربوط به جرائم اقتصادی دانست و افزود: بیشترین جرائم نیز در این حوزه مربوط به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد است.

او با انتقاد از عدم راه اندازی رمز دوم یکبار مصرف توسط بانکها، گفت: متاسفانه بانک‌ها همکاری خوبی در این زمینه نداشتند و رمز دوم یکبار مصرف که قرار بود از ابتدای خرداد امسال راه اندازی شود هنوز عملیاتی نشده است.

کریمی گفت: راه اندازی رمز دوم یکبار مصرف میتواند تا بیش از ۵۰ درصد جرائم اقتصادی فضای مجازی را کاهش دهد، چرا که با وجود آن فرصتی برای مجرمین برای برداشت از حساب‌های مردم وجود نخواهد داشت.

او افزود: کارکرد آن نیز بسیار راحت است و با نصب یک نرم افزار بر روی گوشی به راحتی میتوان برای هر بار استفاده از کارت بانکی، یک رمز دوم دریافت کرد و در صورتی که ظرف ۶۰ ثانیه از رمز دوم استفاده نشود این رمز باطل شده و باید رمز دوم دیگری بوسیله نرم افزار گرفته شود.

کریمی افزود: متاسفانه عدم همکاری بانک‌ها در راه اندازی استفاده از این نوع رمزدوم موجب شده تا همچنان شاهد سیر افزایش جرائم اقتصادی در حوزه فضای مجازی باشیم.

او از تشکیل ۶۵۰ فقره پرونده در حوزه برداشت‌های غیرمجاز از حساب بانکی افراد در سطح استان در پنج ماهه امسال خبر داد وافزود: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷۱ درصد رشد داشته است.

رییس پلیس فتا استان کرمانشاه بر لزوم هوشیاری مردم در کاهش اینگونه جرائم تاکید کرد وافزود: خوشبختانه مردم تا حدی هوشیار شده اند، اما ما نیاز داریم که بانک‌ها نیز در این زمینه پای کار بیاند.

کریمی در ادامه با اشاره به کاهش جرائم اخلاقی فضای مجازی، گفت: خوشبختانه در پنج ماهه امسال در مجموع جرائم اخلاقی حوزه فضای مجازی ۱۵.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته ایم.

او افزود: طی این مدت جرائمی مانند هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۱۰۰ درصد، انتشار فیلم خصوصی و خانوادگی ۱۵ درصد، تهدید و اخاذی ۱۴.۸ درصد و جرائم سیاسی ۱۰۰ درصد کاهش داسته است.

رییس پلیس فتا استان کرمانشاه در ادامه در خصوص تاثیر شبکه‌های اجتماعی در وقوع جرائم حوزه فضای مجازی، گفت: در گذشته "تلگرام" به محلی امن برای مجرمین فضای مجازی تبدیل شده بود و جرائم بسیاری از طریق این شبکه اجتماعی رخ میداد.

او افزود: خوشبختانه با پررنگ شدن حضور پلیس فتا در این شبکه، امروزه "تلگرام" به محلی نا امن برای مجرمان تبدیل شده و بسیاری مجرمان آن را ترک کرده اند.

کریمی گفت: همچنین مجرمین با توجه به حضور پلیس فتا در "اینستاگرام" در حال ترک این شبکه اجتماعی نیز هستند.

رییس پلیس فتا استان کرمانشاه در ادامه در تشریح هشدار‌های پلیسی در بحث استفاده درست از فضای مجازی، گفت: افراد باید حتما در فضای مجازی به اعتبار سایت‌ها توجه داشته و حتما آدرس سایت‌ها و بویژه سایت بانک‌ها را با دقت مورد بررسی قرار دهند، چرا که با کوچکترین اشتباه در نوشتن آدرس سایت بانک، افراد اشتبا‌ها وارد سایت جعلی بانک شده و با وارد کردن اطلاعات حساب خود، تمام حساب آن‌ها توسط مجرمین خالی می‌شود.

کریمی از مردم خواست تا به هیچ عنوان کارت و اطلاعات حساب خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و افزود: از افراد می‌خواهیم حتما موقع خرید از مغازه، خودشان کارت را کشیده و شخصا رمز آن را وارد کنند.

این مقام انتظامی گفت: همچنین از افراد کم سواد و بی سواد میخواهیم هنگام استفاده از دستگاه عابربانک به هیچ عنوان به افراد غریبه اطمینان نکنند.

او افزود: همچنین افراد باید به غریبه‌ها برای بازکردن حساب به اسم آن‌ها اطمینان نکرده و هیچگاه به پیام‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی مبنی بر اینکه برنده جایزه شده اند، اعتماد نکنند .

 

 

انتهای پیام/د

 جرائم فضای مجازی رشد داشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.