به گزارش خبرنگارنبض بازارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،مکلارن جدیدترین محصول خود را با نام GT معرفی کرده است. این چهارمین مدل از برنامهٔ Track۲۵ این شرکت تا سال ۲۰۲۵ محسوب میشود. سازندهٔ بریتانیایی وعده داده است که این خودرو با ترکیبی منحصربهفرد از ساختار سبکوزن، پیشرانهٔ جدید قدرتمند و فضای داخلی بیسابقه که پیشازاین هرگز در ساختههای این شرکت وجود نداشته است، بازی را در سگمنت گرند توررها تغییر خواهد داد. علاوه بر این ویژگیها، محصول جدید مکلارن عملکرد یک سوپراسپرت واقعی را ارائه میکند و سبکتر، سریعتر و پاسخگوتر از تمامی خودروهای کلاس گرند تورر است.
به گفتهٔ مدیرعامل شرکت آقای «مایک فلویت»، مکلارن GT که برای استفاده در مسافتهای طولانی طراحی شده است، راحتی و فضای داخلی که از هر گرند تورری انتظار میرود را با سطحی از چابکی ارائه میکند که پیشازاین هرگز در این سگمنت تجربه نشده است. بهطور خلاصه، GT مفهوم گرند تورر را بهگونهای از نو طراحی کرده است که فقط یک مکلارن میتواند انجام دهد. رئیس بخش طراحی این شرکت آقای «راب ملویل» نیز میگوید GT فلسفهٔ طراحی مکلارن را با ویژگیهای گرند توررهای کلاسیک ترکیب کرده و به همین دلیل، هم نوع جدیدی از مکلارن و هم تفسیر پیشرفتهای از یک گرند تورر برای دورهٔ جدید خواهد بود. این خودروی جدید که در DNA خود با مدل اسپیدتیل اشتراک دارد، به دنبال جذب خریداران جدیدی برای مکلارن است یعنی کسانی که خواهان عملکرد یک سوپراسپرت در کنار بالاترین سطح راحتی برای سفرهای طولانی هستند.
تیم طراحی مکلارن استایل بیرونی GT را با خطوط کشیده و ظریف و گلگیرهای عقب عضلانی طراحی کرده تا بیشتر از یک سوپراسپرت معمول متمرکز بر پیست که از این شرکت انتظار میرود، سوپراسپرتی برای مسیرهای طولانی به نظر برسد. GT تقریباً ۴.۷ متر طول دارد که یعنی از تمام محصولات سری اسپرت یا سوپر مکلارن کشیدهتر است. اوورهنگهای جلو و عقب این خودرو نیز بیشتر از چیزی است که در دیگر محصولات این شرکت دیدهایم درحالیکه کف آن در حالت عادی ۱۱ سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد که GT را به خودرویی قابلاستفاده در تمام شرایط ترددهای شهری تبدیل کرده است. GT روی یک ساختار فیبر کربنی مونوکوک سفارشی بنام MonoCell II-T ساخته شده که سطحی استثنایی از استحکام را ارائه میکند درحالیکه وزن کل خودرو را هم به تنها ۱۵۳۰ کیلوگرم رسانده است.
GT در داخل نیز از محیطی عالی برخوردار است که نهتنها روی رانندگی عملکرد بالا تمرکز دارد بلکه برای استفاده در سفرهای طولانی هم مناسب است. در اینجا سرنشینان با فضایی کاملاً راحت برای مسافتهای طولانی مواجه خواهند بود که یکی از مهمترین ویژگیهای آن برخورداری از صندلیهای منحصربهفرد با گرمکن و تنظیم برقی است که برای راحتی طراحی شدهاند. به گفتهٔ مکلارن، این صندلیها خصوصاً در مسافتهای طولانی راحتی بالایی را برای سرنشینان فراهم میکنند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای داخلی برجستهٔ GT نیز میتوان به متریال باکیفیت، سوئیچها و کنترلرهای آلومینیومی و تریم مشکی براق در اطراف صفحهنمایش، دکمههای بالابر پنجرهها، کنسول مرکزی و دریچههای تهویه اشاره کرد.
سیستم اطلاعاتی-سرگرمی GT نیز که از طریق یک نمایشگر هفت اینچی ارائه میشود، پیشرفتهترین سیستم مکلارن تا به امروز بوده و ناوبری با اطلاعات ترافیک واقعی را ارائه میکند. در این ماشین رادیوی ماهوارهای سیریوس استاندارد بوده و سیستم تهویهٔ دو منطقهای آنهم امکان ایجاد تنظیمات کاملاً مستقل برای راننده و سرنشین را فراهم میکند. در همین حال، یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی نیز با گرافیکی مشابه هواپیماها، اطلاعات فراوانی را روبروی راننده به نمایش درمیآورد. علاوه بر این، مکلارن برای این گرند تورر نورپردازی داخلی، سقف شیشهای الکتروکرومیک سفارشی (بجای سقف فیبر کربنی مشکی براق استاندارد) و سیستم صوتی پریمیوم Bowers & Wilkins با ۱۲ بلندگو و سابووفر فیبر کربنی را هم در نظر گرفته است. تریم و تودوزی GT بهصورت استاندارد از نوع چرم ناپا است، اما امکان سفارش چرم لوکستر یا آلکانترا هم برای آن وجود دارد. همهٔ این ویژگیها، GT را به لوکسترین محصول تاریخ مکلارن تبدیل کردهاند.
GT به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V۸ توئین توربوی جدید مجهز شده که ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور بیش از ۹۵ درصد از گشتاور خود را بین دورهای ۳۰۰۰ تا ۷۲۵۰ rpm ارائه میکند که این ویژگی موجب میشود در هر سرعتی خودرو از کشش کافی برای سبقتگیری برخوردار باشد. از سوی دیگر، بهمنظور افزایش راحتی سرنشینان و به حداقل رساندن سروصداهای مزاحم، مکلارن در این پیشرانه از دستهموتورهای مخصوصی استفاده کرده است. نیروی پیشرانه نیز توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه منتقل میشود و با کمک سیستم لانچ کنترل، GT را ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر و ظرف ۹ ثانیه به دویست کیلومتر بر ساعت میرساند. حداکثر سرعت این گرند تورر لوکس بریتانیایی نیز به ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت میرسد.
گفته شده GT با تنها ۱۵۳۰ کیلوگرم وزن، بیش از ۱۳۰ کیلوگرم از نزدیکترین رقیب خود سبکتر است. همچنین نسبت قدرت به وزن این ماشین نیز برابر با ۴۰۰ اسب بخار در هر تن است که نسبت بسیار قابلتوجهی محسوب میشود. از سوی دیگر، سیستم تعلیق، فرمان و ترمزهای GT نیز همگی بهصورت سفارشی تنظیم و بهینه شدهاند تا بهترین تجربهٔ رانندگی ممکن یک گرند تورر را در کنار پاسخگویی و دقت دیگر ساختههای مکلارن ارائه کنند. این خودرو همچنین به نسخهای از سیستم کنترل بهینهٔ شاسی مدل ۷۲۰S هم مجهز شده که با استفاده از سیگنالهای سنسورها، مسیر پیش رو را بررسی کرده و متناسب با شرایط مسیری که خودرو به آن خواهد رسید، ظرف تنها دو میلیثانیه کمکفنرها را تنظیم میکند.
کمکفنرهای GT از نوع هیدرولیکی هستند که با برخورداری از سیستم کنترل دامپینگ فعال، سه حالت رانندگی مختلف شامل راحت، اسپرت و پیست را ارائه میکند درحالیکه بهصورت معمول خودرو در حالت راحت قرار دارد. در این ماشین همچنین حالتی بنام Lift هم تعبیه شده که ارتفاع را افزایش میدهد. در این حالت، ارتفاع GT از سطح زمین به ۱۳ سانتیمتر میرسد که به ادعای مکلارن حتی با سدانهای معمول بازار برابری میکند. رینگهای آلیاژی GT در جلو ۲۰ اینچی و در عقب ۲۱ اینچی هستند که بزرگترین رینگهایی محسوب میشوند که تاکنون روی یک مکلارن نصب شدهاند. برای این رینگها نیز پیرلی بهصورت سفارشی لاستیکهای P Zero متناسبی را تولید کرده است.
قیمت مکلارن GT در ایالاتمتحده از ۲۱۰ هزار دلار و در بریتانیا از ۱۶۳ هزار پوند آغاز میشود. در حال حاضر مکلارن سفارشات خرید این خودرو از سراسر جهان را میپذیرد، اما تحویل آن به خریداران برای اواخر سال جاری برنامهریزی شده است.
انتهای پیام/