مهرداد پهلوان زاده گفت: فدراسیون شطرنج با توجه به بودجه موجود توان برگزاری مسابقات جهانی را با هزینه ۲ برابری را ندارد.

مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: باید حامیان مالی برای گرفتن میزبانی مسابقات به ما کمک کنند و اگر این کمک صورت گیرد می‌توان پیش پیش در مسیر میزبانی حرکت کرد. وضعیت مالی فدراسیون به شکلی نیست که بتواند مسابقات بین المللی و رسمی جهان را برگزار کند. هزینه برگزاری یک مسابقه رسمی جهان ۲ برابر بودجه یک سال فدراسیون هزینه است و فعلا باید با همین روش پیش برویم تا بنیه مالی فدراسیون افزایش یابد. وزارت ورزش و جوانان هم با توجه به شرایطی که دارد نهایت کمک را به فدراسیون کرده است.

او در ادامه گفت: ما مسابقات بین المللی زیادی را در ایران برگزار کردیم. در یک سال گذشته ۹ رقابت بین المللی در داخل کشور برگزار کردیم که ۲ رقابت آن به میزبانی ایران بود. ما از نظر میزبانی رشد چشم گیری را نسبت به ۵ سال گذشته داشتیم. ما میزبان جام ملت‌های آسیا بودیم که بسیار ارزشمند بود و ۱۱ کشورآسیایی به ایران آمدند و به شکل ناباورانه‌ای ایران مقام اول را کسب کرد و بالاتر از کشور‌های چین، هند قزاقستان و ازبکستان قرار گرفت. در بخش بانوان هم مسابقات قهرمان جهان بانوان و مسابقه جایزه بزرگ را برگزار کردیم.


بیشتر بخوانید: پیروزی ملی پوشان ایران در روز نخست جام جهانی شطرنج


دادن تاج گل به قهرمانان کار شایسته‌ای است

او گفت: سال ۲۰۱۷ تاج گلی ساخته شده که به کمیته ملی المپیک داده شد. تاج گل برای رقابت‌های بانوان جهان یک رسم جهانی است که روی سر قهرمان شطرنج تاج گذاشته می‌شود. البته این اتفاق چیز بدی نیست و توسط صنایع دستی اصفهانی ساخته شد. یکسری حواشی ایجاد شد که باعث شد تاج اهدا نشود. تاج اگر بر سر فرد شایسته‌ای باشد ایرادی ندارد و فکر می‌کنم اگر به قهرمانان تاج گل تحویل داده بشود کار زیبایی است.

رئیس فدراسیون شطرنج اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ که قهرمانی جهان بانوان را برگزار کردیم حامیان مالی بیشتری در این راستا داشتیم و اکنون حامیان مالی بزرگ هم سخت‌تر می‌توانند حمایت کنند. قوانین مالیات، بیمه و ارزش افزوده دست و پا گیر شده است و قبلا حمایت حامیان مالی کمک یا معافیت برای مالیات آن‌ها به حساب می‌آمد، اما اکنون باید ارزش افزوده بپردازند. کسانی کمک مالی می‌کنند بیشتر از سر علاقه است و امیدوارم این قوانین زودتر اصلاح شود.


بیشتر بخوانید: مقصودلو قهرمان برق آسای ابوظبی شد


بین ملی پوشان شطرنج رقابت سالم وجود دارد

او درباره شرایط شطرنج ایران اظهار کرد: شطرنج روز‌های خوبی را سپری می‌کند و شطرنج بازان ایرانی در محیطی سالم رقابت‌های خود را پی گیری می‌کند. در کنار تمام رقابت‌ها دوستی و رفاقت و همدلی بین بازیکنان وجود دارد. در یک سال گذشته بازیکنان مقام‌های ارزشمندی را برای ایران کسب کردند از جمله می‌توان به قهرمانی در جوانان جهان، قهرمانی خادم شریعه در مسابقات بانوان جهان و قهرمانی تیمی آسیا اشاره کرد. در سال ۲۰۱۵ در رده ۵۱ جهان قرار داشتیم و اکنون به رتبه ۲۰ جهان صعود کردیم. امیدوارم این روند رشد ادامه دار باشد و در ۲ الی ۳ سال آینده جزو ۱۰ کشور برتر جهان باشیم.

پهلوان زاده گفت: ما در سال‌های گذشته رقابت‌های فشرده‌ای را بین نوجوانان و بزرگسالان داشتیم. فیروزجا در سن ۱۲ سالگی قهرمان کشور شد و اکنون به رتبه ۲۷۰۰ رسیده و این رتبه را رد کرده است. اگر این اتفاق را دو سال پیش مطرح می‌کردیم که ایران بازیکن سوپر استاد خواهد داشت کسی باور نمی‌کرد. کمک‌های خیلی خوبی وزارت با با پرداخت جوایز به مدال آوران داشته است. امیدوارم این اتفاق برای مدال آوران سال ۹۷ هم اتفاق بیافتد تا دلگرم شوند.


بیشتر بخوانید: نماینده شطرنج ایران عنوان سومی مسابقات مالزی را کسب کرد


انتهای پیام/

آخرین اخبار از شطرنج ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.