معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از برگزار کنندگان مراسم عزاداری خواست هنگام تهیه و توزیع مواد غذایی نکات بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در اطلاعیه‌ای از برگزارکنندگان مجالس عزاداری و توزیع کنندگان نذری خواست در تهیه و توزیع مواد غذایی نکات بهداشتی را مد نظر داشته باشند.

در این اطلاعیه آمده است:

با توجه به اینکه طبق سنت حسنه در ماه محرم همزمان با برگزاری مراسم مذهبی و عزاداری در مساجد و تکایا، توزیع نذور هم صورت می‌گیرد از مردم استان به ویژه مسئولان هیات‌ امنای مساجد، تکایا و هیات‌های عزاداری می‌خواهیم نکات بهداشتی را رعایت کنند. 

باید این نکته را مد نظر داشت که احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با غذا به ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای در مکان‌هایی که غذا به صورت دسته‌جمعی تهیه و توزیع می‌‌شود بیشتر است و در صورت رعایت نکردن ضوابط بهداشتی از جمله بهداشت فردی، محیطی و مواد غذایی در این اماکن و مراسم عمومی با مسمومیت‌های گسترده مواجه خواهیم شد.

نکات بهداشتی که باید هنگام تهیه و توزیع مواد غذایی در مکان‌های عمومی و مجالس عزاداری رعایت شود:

۱. هرگونه پخت و پز باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد.

۲. افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر باشند و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.

۳. مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و توصیه می‌‌شود از مواد غذایی مشمول بسته‌بندی که مورد تایید وزارت بهداشت است استفاده شود.

۴. از فرآورده‌های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است، استفاده شود.

۵. احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه شود.

۶. از نمک‌های بسته‌بندی یددار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت غذا و مصرف در سفره‌ها استفاده شود.

۷. در تهیه غذا از روغن‌های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

۸. از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود.

۹. هنگام توزیع غذا، از راه رفتن افراد توزیع کننده غذا بر روی سفره‌ها خودداری شود.

۱۰. از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود. در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر ۴ درجه سانتی گراد یا در بالای ۶۳ درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) نگهداری شود تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳ درجه نرسد.

۱۱. از بسته بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف خودداری شود. (گاه هیات‌ها و نذر دهنده‌ها غذا را چند ساعت قبل از مصرف عزاداران به اشتباه بسته‌بندی می‌کنند که این‌کار باعث به خطر افتادن سلامت عزاداران می‌شود.)

۱۲. از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود.

۱۳. در صورت توزیع سبزی و سالاد، رعایت مراحل چهارگانه سالم‌سازی الزامی است و توصیه می‌شود از سالاد و سبزی بسته‌بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.

۱۴. در ضمن با نصب تابلو‌ها و یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیر سیگاری‌ها از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف خودداری شود.

۱۵. از آب آشامیدنی سالم استفاده شود.

۱۶. ظروف چندبار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می‌شود، مرتب شسته و گندزدایی شود.

۱۷. در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یکبارمصرف مناسب به ویژه ظروف یکبارمصرف برپایه گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود. (استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی گرم وداغ بالای ۶۵ درجه سانتی گراد مناسب نیست.) همچنین برای توزیع موادغذایی و نوشیدنی به ویژه موادغذایی و نوشیدنی گرم وداغ تاکید می‌شود که از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی و پی وی سی شفاف و رنگ روشن استفاده نشود.

۱۸. ضمن رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس‌های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی و یا نصب جای مایع محتوی مایع دستشویی اقدام شود.

۱۹. پسماند‌های تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود. به ویژه در کنار هرایستگاه صلواتی سطل یا کیسه برای جمع آوری مرتب ظروف ولیوان‌های یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود.

۲۰. سعی شود در توزیع آب، شربت و یا شیر در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم با لیوان یکبار مصرف صورت گیرد.

۲۱. از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.

انتهای پیام/ک

توصیه‌های بهداشتی به برگزارکنندگان مراسم عزاداری محرم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.