رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا درباره تبعات پیش گرفتن گام سوم برجامی از سوی تهران و لغو محدودیت‌های بخش تحقیق و توسعه هسته‌ای هشدار داد.

شرمن: اقدامات دولت ترامپ ایران را از قبل جسورتر کرده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی‌وی، مقامات سابق آمریکا از جمله وندی شرمن معتقدند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اجرای استراتژی خود برای اعمال حداکثر فشار بر علیه ایران ناموفق بوده است.

مسئول هئیت مذاکره کننده آمریکا در توافق هسته‌ای ایران گفت: کمپین فشار حداکثری نتوانست مانع ایران در کاهش تعهدات خود بر اساس برجام، شود. ایران نه تنها نسبت به قبل جسورتر شده بلکه در شرایطی رها شده است که می‌تواند اقداماتی را در پیش بگیرد که به گفته آن‌ها از آن عقب رانده نمی‌شوند. ما در شرایط بسیار بسیار دشواری قرار داریم.

شرمن در ادامه افزود: اگر آن‌ها بخواهند تحقیقات (در زمینه برنامه هسته‌ای خود) را به جلو پیش ببرند، دانش بیشتری را بدست آورده و در آن صورت نمی‌توانید دانش و اطلاعات بدست آمده (از سوی آنها) را از بین ببرید، این همان چیزی است که (باراک) اوباما به آن پی برد و به همین دلیل وارد مذاکره (با ایران) شد.

مذاکره کننده هسته‌ای سابق آمریکا اضافه کرد: حتی اگر ما اقدام نظامی برای بمباران تمامی سایت‌های هسته‌ای آن‌ها در پیش می‌گرفتیم، آن‌ها قادر به بازسازی بوده و احتمالا اینکار را به طور مخفیانه انجام می‌دادند. با این حال شما نمی‌توانید اطلاعات را بمباران کنید (از بین ببرید) و در نتیجه این اقدام اندکی پیچیده‌تر و نگران کننده است.

هفته گذشته رئیس جمهور آمریکا در ژستی عوام‌فریبانه برای از سرگیری مذاکرات با مقامات ایرانی ابراز تمایل کرد. با این حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفت مذاکرات تنها در صورتی در چارچوب گروه ۱+۵ امکان پذیر است که واشنگتن با لغو تمامی تحریم‌های علیه تهران موافقت نماید.

شرمن در ادامه گفت: به نظر می‌رسد دولت ترامپ تمایل به باز گذاشتن مسیر مذاکره با ایران نیست. هر چند رئیس جمهور (ترامپ) گفته در هر زمانی و بدون پیش شرایط آماده مذاکره با ایران است، با این حال هر دو طرف برای مذاکره شروطی خواهند داشت؛ بنابراین ما در شرایط بسیار سختی قرار داریم.

همچنین یک مقام دیگر سابق آمریکا نیز در این خصوص گفت یکی از دلایلی که ترامپ در آوردن ایران به پای میز مذاکره ناکام بوده، ماهیت شکست خورده سیاست دولت او در قبال ایران است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود، خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد. این اقدام دولت آمریکا پس از یک سال «صبر راهبردی» ۱۸ اردیبهشت امسال با اعلام رسمی رئیس‌جمهور کشورمان برای کاهش گام به گام تعهدات برجامی ایران روبه‌رو شد.

ایران در نخستین گام اقدام برجامی خود محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را کنار گذاشت و ۱۶ تیرماه نیز ضمن انتقاد از «وقاحت سیاسی اروپا» گام دوم را برداشت. با این حال ایران هنوز تحت تاثیر فشار‌های آمریکا قرار نگرفته است و اخیرا به طور رسمی آغاز گام سوم خود در کاهش تعهدات خود در برجام را در واکنش به عدم اقدام اروپا در مقابل نقض برجام از سوی واشنگتن در پیش گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: دونالد ترامپ ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
شما مطمئن باشید آمریکا هیچ وقت تحریمهای ایران رو لغو نخواهد کرد.
Canada
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
حرفی هم از مادر شوهر بشنویم .خودش هم دست کمی ندارد .در فتنه بودن و اتش بیار معرکه .مثل اینه که فراموش کرده
آخرین اخبار