به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، فتانه ایازی عضو گروه مدیریت یکپارچه شبکه پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ICT در خصوص پروژه بررسی و تدوین چارچوب توافقنامههای سطح خدمات اظهار کرد: در این پروژه ابتدا خدمات ارائه شده در قالب پروانههای ارتباطی ثابت و سیار، شناسایی شده و سپس با توجه به نتایج مطالعات تطبیقی، استانداردها، توصیه نامهها و نظرات خبرگان و در نظر گرفتن نحوه ارائه هر خدمت در کشور، نحوه و میزان ورود رگولاتوری در بحث توافقنامههای سطح خدمات منعقد شده با کاربران نهایی و یا بین اپراتوری کشور استخراج می گردد. در انتها نیز پیشنویس مصوبات مربوطه جهت تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آماده خواهد شد.
ایازی با بیان اینکه متقاضی پروژه متبوعش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، خاطرنشان کرد: هدف ورود این سازمان، شفافسازی و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده از طریق ایجاد چارچوبهای لازم برای قراردادهای بین اپراتوری و در صورت لزوم، تعیین سطوح مختلف کیفیت برخی از خدمات همراه با شاخص ها و حدود آستانه مربوطه است.
به گفته مجری پروژه «مطالعه، بررسی و تدوین ضوابط و چارچوب توافقنامههای سطح خدمات»، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادرکننده پروانه خدمات ثابت و سیار برای اپراتورهای مختلف کشور است. برای نمونه، شرکتهای FCP، مخابرات ایران و Servcoها دارای پروانه ارتباطات ثابت هستند و اپراتورهای همراه که در اصطلاح به آنها MNO هم گفته میشود و شرکتهای MVNO دارای پروانههای سیار هستند.
بیشتر بخوانید: واکنش وزیر ارتباطات به تحریم سازمان فضایی توسط آمریکا
او تاکید کرد: در حقیقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با سفارش این پروژه به پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، قصد دارد که چگونگی تأمین منافع و نیازهای مشتریان حقوقی و حقیقی را در قراردادهای سطح خدمات فیمابین مشخص کرده و با تصویب ضوابط و چارچوبهای موردنیاز، روند آن را بهبود بخشد.
ایازی گفت: این سازمان همچنین رتبهبندی اپراتورهای مختلف را نیز انجام میدهد. به این ترتیب، اگر مشتریان یک سرویس، مطلع باشند که جزئیات عملکرد اپراتورها، در سایت سازمان قرار دارد، جهت انتخاب ارائه دهنده سرویس مورد نظر خود می توانند از این اطلاعات استفاده کنند و این موضوع نیز باعث رقابت بیشتر بین اپراتورهای کشور و تلاش آنها برای ارتقاء کیفیت خدمات خواهد شد.
ایازی همچنین به کلیاتی از فرآیند اجرایی این پروژه اشاره و اظهار کرد: با توجه به تعدد خدمات ICT که در ذیل پروانه های ثابت و سیار در کشور ارائه می شوند، همزمان با بررسی رویکرد رگولاتورهای منتخب دنیا و همچنین اپراتورهای برتر بین المللی در خصوص توافقنامههای سطح خدمات، از نظرات اپراتورهای داخلی مرتبط با حوزه پروژه و همچنین خبرگان صنعت ICT کشور استفاده کردهایم تا به جمع بندی نهایی در خصوص میزان و نحوه ورود رگولاتور ICT کشور به مباحث مربوط به توافقنامه های سطح خدمات با مشترکین نهایی و یا بین اپراتوری برسیم.
به گفته ایازی، در مرحله بعد با بررسی استانداردهای مرتبط و تجربیات جهانی، تعیین شاخصهای فنی و پشتیبانی مناسب و در صورت لزوم، تعیین حدود آستانه آنها جهت درج در توافقنامههای سطح خدمات انجام می شود.
به گفته او، یکی از بخشهای دیگر پروژه، مشخص کردن روش اندازهگیری شاخصهای منتخب و تعیین متولی این کار است؛ البته در توافقنامههای سطح خدمات، مباحث تعرفه و جبران خسارت نیز مطرح میشود که به گفته مجری پروژه، تعرفهگذاری و تعیین میزان جبران خسارت در حوزه این پروژه قرار ندارد.
ایازی در خصوص سایر موارد قابل بررسی در این پروژه گفت: یکی از فعالیتهای مهم، شناخت قوانین و ضوابط موجود است تا ضوابط و چارچوب های جدید پیشنهادی، منجر به نقض موارد قبلی نشود؛ البته در مواردی نیز ممکن است پیشنهاد اصلاحی برای مصوبات قبلی ارائه گردد.
او عنوان کرد: تدوین ضوابط، هم جنبه حقوقی دارد و هم باید با اپراتورها جلسات متعددی برگزار شود تا ضمن اخذ نظرات و دیدگاههای آنها، به ادبیات فنی مشترکی از تعریف هر سرویس و شاخصها و روشهای اندازهگیری آنها برسیم.
این پژوهشگر گروه مدیریت یکپارچه شبکه یادآور شد که هم اکنون فاز آخر پروژه مذکور در حال انجام بوده که با توجه به موافقت سازمان با الحاقیه زمانی، فعالیتهای این پروژه تا اواخر دی ماه سال جاری از سوی پژوهشگاه به پایان خواهد رسید و سپس پیشنویس و یا پیشنویسهای تدوین شده، به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارسال خواهد شد.
بیشتربخوانید: نشست صمیمانه معرفی پژوهشگاه ICT و پیشنهاد همکاری با شرکت فولاد مبارکه اصفهان
انتهای پیام/