به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،اولین جواب اروپاییها به تسلا مدل S یعنی پورشه تایکان سرانجام رسماً رونمایی شد. نخستین خودروی اسپرت تمام الکتریکی پورشه بهطور همزمان در سه قارهٔ آسیا، اروپا و آمریکا در معرض دید عموم قرار گرفته است. این سدان اسپرت الکتریکی پکیج منحصربهفردی است که عملکرد معمول پورشه را با قابلیت استفادهٔ روزانه ارائه میکند. رئیس هیئتمدیرهٔ پورشه آقای «اُلیور بلوم» طی رویداد رونمایی تایکان در برلین گفته است:
تایکان میراث ما را به آینده پیوند میدهد. این خودرو داستان موفقیت برند ما را بهپیش میبرد. برندی که ۷۰ سال است مردم دنیا را مجذوب و هیجانزده کرده است. امروز نشانگر آغاز یک دورهٔ جدید است.
استایل بیرونی با DNA پورشه
هرچند تایکان دورهٔ جدیدی را در طراحی پورشه نشان میدهد، اما همچنان DNA یک پورشهٔ اصیل را حفظ کرده است. دماغهٔ خودرو عریض و تخت به نظر میرسد درحالیکه در پروفیل جانبی آن با خط سقف اسپرت شیبدار، ستون C کشیده به سمت عقب و شانههای برجسته، کاملاً استایل یک پورشه به تصویر کشیده شده است. یکی از ویژگیهای ظاهری خلاقانهٔ تایکان نیز نوشتهٔ شیشهای PORSCHE است که با نوار چراغ عقب ادغام شده است.
هرچند تایکان دورهٔ جدیدی را در طراحی پورشه نشان میدهد، اما همچنان DNA یک پورشهٔ اصیل را حفظ کرده است. دماغهٔ خودرو عریض و تخت به نظر میرسد درحالیکه در پروفیل جانبی آن با خط سقف اسپرت شیبدار، ستون C کشیده به سمت عقب و شانههای برجسته، کاملاً استایل یک پورشه به تصویر کشیده شده است. یکی از ویژگیهای ظاهری خلاقانهٔ تایکان نیز نوشتهٔ شیشهای PORSCHE است که با نوار چراغ عقب ادغام شده است.
کابین منحصربهفرد با نمایشگرهای متعدد
با وجود نمایشگر انحصاری برای سرنشین کناری، کابین تایکان همچنان روی راننده تمرکز دارد. در بالاترین نقطهٔ داشبورد یک صفحه آمپر دیجیتالی منحنی جای گرفته درحالیکه یک صفحهنمایش ۱۰.۹ اینچی مرکزی و یک صفحهنمایش سفارشی سرنشین جلو نیز باهم ترکیب شدهاند تا تمام اطلاعات موردنیاز را ارائه کنند. این نمایشگرها موجب شده کنترلرهای فیزیکی مثل دکمهها بسیار کاهش پیدا کنند، اما در عوض میتوان از طریق لمس کردن یا با استفاده از سیستم کنترل صوتی که به فرمان «هی پورشه» پاسخ میدهد، قسمتهای مختلف خودرو را کنترل کرد. تمام رابطهای کاربری نیز کاملاً جدید بوده و برای تایکان طراحی شدهاند.
پورشه در تایکان برای اولین بار کابین کاملاً بدون چرم را ارائه کرده است، زیرا فضای داخلی این خودرو با استفاده از متریال بازیافتی نوآورانه ساخته شده است. پورشه همچنین در باطریهای تایکان که در کف آن نصب شدهاند شکافهایی بنام «پارکینگ پا» ایجاد کرده است که موجب راحتی سرنشینان عقب میشود. این ویژگی همچنین امکان دستیابی به ارتفاع پایینی که برای خودروهای اسپرت معمول است را هم فراهم کرده است. در جلو و عقب این خودرو نیز دو صندوق بار وجود دارد که جلویی ۸۱ لیتر و عقبی ۳۶۶ لیتر ظرفیت دارد.
تایکان در ابتدا فقط در دو نسخهٔ توربو و توربو S به بازار عرضه میشود، اما اواخر سال آینده مدل کراس توریسمو نیز بهعنوان اولین نسخهٔ مشتقشده به خانوادهٔ تایکان اضافه خواهد شد. هردو مدل توربو و توربو S در حالت عادی ۶۲۵ اسب بخار قدرت دارند، اما شباهتها میان این دو مدل در همینجا به پایان میرسد، زیرا در حالت اووربوست، خروجی قوای محرکهٔ مدل توربو به ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور میرسد درحالیکه در این حالت مدل پرچمدار توربو S خروجی فوقالعادهای برابر با ۷۶۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت؛ بنابراین تایکان یکی از قویترین محصولات حال حاضر پورشه محسوب میشود.
تایکان توربو با استفاده از لانچ کنترل ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت (صفر تا ۹۶ کیلومتر در ۳ ثانیه) میرسد درحالیکه توربو S برای انجام این کار به تنها ۲.۸ ثانیه (صفر تا ۹۶ در ۲.۶ ثانیه) زمان نیاز دارد. مدل توربو برای اینکه از صفر به سرعت دویست کیلومتر بر ساعت برسد به ۱۰.۶ ثانیه زمان نیاز دارد درحالیکه توربو S این کار را ظرف ۹.۸ ثانیه انجام میدهد، اما حداکثر سرعت هردو نسخه ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
پورشه برای تأمین انرژی موتورهای الکتریکی تایکان یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۹۳.۴ کیلووات ساعتی با معماری ۸۰۰ ولتی در نظر گرفته است؛ بنابراین تایکان اولین خودروی تولیدی دنیا محسوب میشود که بجای استفاده از معماری ۴۰۰ ولت که ولتاژ معمول خودروهای الکتریکی است، در آن از سیستم ۸۰۰ ولتی استفاده شده است. این ولتاژ بالا مزیت بزرگی برای رانندگان به همراه خواهد داشت، زیرا با استفاده از شبکههای شارژ توان بالای ۲۷۰ کیلوواتی میتوان باطریها را برای پیمودن صد کیلومتر تنها ظرف ۵ دقیقه شارژ کرد. با این شارژرها همچنین از ۵ تا ۸۰ درصد از باطریها ظرف ۲۲ دقیقه شارژ میشوند.
با استفاده از شارژرهای سریع ۱۵۰ کیلواتی DC نیز میتوان ظرف ۳۶ دقیقه تا ۸۰ درصد از ظرفیت باطریها را شارژ کرد. علاوه بر این، هرچند حداکثر ظرفیت شارژ تایکان ۲۷۰ کیلووات است، اما خریداران میتوانند خودروی خود را از طریق پریزهای برق خانگی ۲۴۰ ولتی با شارژرهای ۹.۶ کیلوواتی بهراحتی شارژ کنند. البته در این صورت برای شارژ کامل باطریها باید یازده ساعت صبر کرد. طبق اعلام پورشه، نسخهٔ توربو با هر بار شارژ کامل باطریها میتواند تا حداکثر ۴۵۰ کیلومتر را طی کند درحالیکه بُرد توربو S حداکثر به ۴۱۲ کیلومتر میرسد.
گیربکس دو سرعتهٔ نوآورانه
هردو نسخهٔ توربو و توربو S تایکان به دو موتور الکتریکی مجهز هستند که یکی روی محور جلو و دیگری روی محور عقب نصب شده و سامانهٔ چهارچرخ محرک را ایجاد کردهاند، اما یکی از نوآوریهای قابلتوجه تایکان گیربکس دو سرعتهٔ آن است که توسط خود پورشه توسعه پیدا کرده و روی محور عقب نصب شده است. در این گیربکس دندهٔ اول شتاب بیشتری را در هنگام شروع حرکت فراهم میکند درحالیکه دندهٔ دوم با ضریب بلندتر روی بهرهوری بالا و ذخیرهٔ انرژی تمرکز دارد و در سرعتهای بالا درگیر میشود.
سیستم شاسی پیشرفته
پورشه برای شاسی تایکان از یک سیستم شبکهٔ کنترل مرکزی استفاده کرده است که تمامی سیستمهای مربوط به شاسی را تجزیهوتحلیل و هماهنگسازی میکند. ازجملهٔ این سیستمها میتوان به سیستم تعلیق تطبیقی با مدیریت تعلیق فعال پورشه و کنترل الکترونیکی کمکفنرها، سیستم سفارشی کنترل پویایی اسپرت شاسی پورشه و سیستم تثبیتکنندهٔ الکترومیکانیکی با سیستم کنترل بُرداری گشتاور پورشه اشاره کرد. در تایکان چهار حالت رانندگی مختلف شامل بُرد، معمولی، اسپرت و اسپرت پلاس وجود دارد، اما علاوه بر این، حالتی بنام شخصی هم در خودرو تعبیه شده که با استفاده از آن میتوان سیستمها را بهصورت مجزا و طبق نیاز و سلیقه تنظیم کرد.
توان سیستم بازیابی انرژی ترمزهای تایکان نیز به میران قابلتوجهی بیشتر از رقبا است بهگونهای که آزمایشهای رانندگی نشان دادهاند تقریباً ۹۰ درصد از ترمز گیریهای روزمره توسط موتورهای الکتریکی صورت میگیرد بدون اینکه ترمزهای معمولی چرخها فعال شوند. پورشه تایکان توربو در آلمان با قیمت پایهٔ ۱۵۲,۱۳۶ یورو و توربو S با قیمت ۱۸۵,۴۵۶ یورو عرضه میشود درحالیکه آمریکاییها برای خرید این سدان الکتریکی به ترتیب باید ۱۵۳,۳۱۰ دلار و ۱۸۷,۶۱۰ دلار بپردازند.
انتهای پیام/