موسوی زاده با اشاره به توسعه خطوط نفت و گاز در شهرهای خوزستان گفت: این امر موجب تجزیه شهرها به قطعاتی جدا از هم شده است.

کاظمی / خطوط نفت و گاز باعث تجزیه شهرهای خوزستان به قطعاتی جدا از هم شده استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محسن موسوی‌زاده نماینده مردم خوزستان در شورای عالی استان‌ها گفت: سال ۹۸ برای استان خوزستان همچون استان‌های لرستان، ایلام و مازندران با سیل آغاز شد.

او با تأکید بر اینکه امکان پیشگیری از این سیل و مدیریت آن از ماه‌ها قبل وجود داشت، افزود: نه تنها که این کار انجام نشد، بلکه مردم دار و ندارشان فدای بی تدبیری شد.

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه این سیل از اواخر اسفند تا پایان اردیبهشت ماه امسال مردم را درگیر خود کرد، گفت: هزاران هکتار گندم‌زار، باغات، نخلستان، حوض‌های پرورش ماهی، مزارع نیشکر و احشام از بین رفتند و خسارت فراوانی به کشاورزی، دامداری و باغداری استان وارد شد.

موسوی زاده با بیان اینکه در این واقعه همدلی هموطنان باعث کاهش درد‌های مردم شد، تصریح کرد: اگر چه خسارت فراوانی به مردم وارد شد، اما به برکت بارندگی‌های امسال و تعهد مردم به خودکفایی کشور در محصولات استراتژیکی همچون گندم کشاورزان استان با فروش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز، مقام اول کشور را به خود اختصاص دادند، اما همین کشاورزان صبور که مزارع آن‌ها طعمه سیلاب شد، با وجود وعده‌های مکرر مسئولان در پرداخت خسارات پس از گذشت ۴ ماه از اتمام سیل تاکنون بین بانک‌ها و ادارات سردرگم هستند و همچنان چشم انتظار وفای به عهد مسئولان هستند.

او با اشاره به اینکه راه‌های ارتباطی روستایی در سیل اخیر تخریب شدند و تاکنون بازسازی نشدند، افزود: آسیب دیدگی وسایل نقلیه مردم به خاطر وضعیت راه‌ها همچنان ادامه دارد.

عضو شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: اگر رودخانه‌های استان لایروبی شده بودند، ما شاهد حوادث تلخ نبودیم و سیل امسال رسوبات رودخانه‌ها را چند برابر کرد و بعد از سیل هم هیچ اقدام اساسی جهت لایروبی صورت نگرفته است و اگر سال بعد هم نیمی از بارندگی‌های امسال را داشته باشیم، حوادثی مشابه و حتی بدتر رخ خواهد داد.

موسوی زاده با تأکید بر اینکه فاضلاب اهواز به معضل بسیار بزرگی برای این شهر تبدیل شده است، گفت: سیل اخیر آنچنان بر تأسیسات و سیستم قدیمی و فرسوده آب و فاضلاب اهواز فشار وارد کرد که کمتر خیابانی را در شهر می‌توان دید که با مشکل سرریز فاضلاب مواجه نباشد.

او با بیان اینکه طغیان فاضلاب در نقاط مختلف شهر علاوه بر تخریب زیرساخت‌های شهری مشکلات متعددی را برای مردم به وجود آورده است، تصریح کرد: کارشناسان بهداشتی استمرار این وضعیت را عامل بیماری‌های فراوانی برای مردم می‌دانند.

موسوی زاده در ادامه به موضوع نیشکر و صنایع جانبی آن در خوزستان پرداخت و گفت: سال گذشته با واگذاری نیشکر به بخش خصوصی علاوه بر ایجاد خلل در روند تولیدات این شرکت زندگی هزاران نفر از کارگران به خطر افتاد و علاوه بر سوءاستفاده رسانه‌های معاند سیل عظیمی از کارگران شریف را به مرز اخراج کشاند.

عضو شورای عالی استان‌ها ادامه داد: با دخالت‌هایی که در روند کار استخدام‌ها و انتصابات در طرح عظیم نیشکر استان صورت می‌گیرد، ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور سرنوشت این طرح‌های بزرگ را به سرنوشت نیشکر هفت تپه دچار کند.

او با بیان اینکه بی توجهی به آثار باستانی خوزستان آن را در معرض خطر جدی قرار داده است، افزود: امروزه شاهد هستیم که برخی از کشور‌ها با داشتن اندک آثار باستانی با درایت و تدبیر برای خود ارزآوری می‌کنند، در حالی که خوزستان به تنهایی برابر چند کشور آثار ارزشمند دارد.

موسوی زاده با بیان اینکه مناطق حاشیه‌ای اهواز که جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر دارد، بعد از گذشت ۴۰ سال هنوز از امکانات ابتدایی مانند آسفالت و فضای سبز بی بهره‌ هستند، گفت: قطعا با بودجه کم شهرداری نمی‌توان این محرومیت‌ها را برطرف کرد و باید وزارت کشور و دولت بودجه‌ای خاص برای آن اختصاص دهند.


بیشتر بخوانید: ایلام استانی فقیر در سرانه‌های آموزشی، اقتصادی و نشاط اجتماعی


عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه خوزستان دو پایانه مرزی مهم چذابه و شلمچه را در خود جای داده است، تصریح کرد: سالیانه میلیون‌ها نفر جهت زیارت عتبات عالیات از این طریق وارد عراق می‌شوند و علاوه بر تردد زوار این مراکز به عنوان مراکز مهم مبادلات تجاری با عراق به شمار می‌روند.

او وجود باغات بزرگ خرما در استان را مهم بر شمرد و گفت: این باغات ضمن اشتغالزایی از هدر رفت سالیانه هزار تن خرما جلوگیری کردند و می‌توان از این طریق برای کشور ارزآوری داشت.

موسوی زاده توسعه خطوط انتقال نفت و گاز در برخی از شهر‌های خوزستان را موجب بروز مشکلاتی خواند که باعث تجزیه شهر‌ها به قطعاتی جدا از هم شده‌اند.

عضو شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: عبور این خطوط از داخل شهر‌ها باعث شده علاوه بر خطرات احتمالی هیچگونه عمران و توسعه‌ای در مجاورت آن‌ها نتوان ایجاد کرد و وجود راه آهن و پایگاه‌های متعدد نظامی در داخل اهواز آن را تبدیل به شهر حریم‌ها کرده است.

انتهای پیام/

نیاز شدید راه‌های ارتباطی روستاهای استان خوزستان به بازسازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.