عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه ها درباره آخرین وضعیت تیم های بدهکار برای کسب این مجوز توضیحاتی ارائه کرد.

کاظم اولیایی، عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  درپاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت باشگاه‌های بدهکار برای تسویه حساب با طلبکاران با توجه به اینکه امروز (چهارشنبه) آخرین فرصت آن‌ها برای ارسال مدارک به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای است، اظهار داشت: باشگاه‌ها باید تا امروز پرونده‌های خود را به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ ارائه بدهند. این کمیته هم پس از تحویل مدارک و بررسی آنها، اسناد را در اختیار کمیته بدوی قرار می‌دهد و در نهایت این پرونده‌ها با بررسی کمیته بدوی در کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای رسیدگی نهایی می‌شود. مراحل رسیدگی تمام کمیته‌ها باید تا تاریخ ۷ مهر صورت بگیرد.  

باید غده سرطانی فوتبال ایران را درمان کنیم

او درباره ارزیابی اش از وضعیت باشگاه‌های بدهکار گفت: ما وظیفه داریم به باشگاه‌ها برای دریافت این مجوز کمک کنیم. بدهکاری باشگاه‌ها سال ها است در فوتبال وجود دارد و ما اکنون موظف هستیم برای تسویه شدن این بدهی‌ها دست به دست هم بدهیم.   باید غده سرطانی‌ای به نام بدهکاری تیم‌ها را در فوتبال ایران درمان کنیم. نه می‌توانیم باشگاه‌ها را از حضور در مسابقات محروم کنیم و نه باشگاه‌ها می‌توانند با این شرایط ادامه بدهند. تمام عوامل فوتبال مانند فدراسیون، سازمان لیگ، باشگاه‌ها و کمیته‌های صدور مجوز حرفه‌ای باید در مسیر حل  مشکل با هم باشند.

باشگاه ها باید به حق و حقوق خود برسند

اولیایی افزود: باید هزینه‌های فوتبال حرفه‌ای را با تامین منابع مالی پرداخت کنیم و باشگاه‌ها باید به حق و حقوق شان برسند. مشکلات باشگاه‌ها به حدی است که آن‌ها حتی برای فروش بلیت بازی‌های شان هم اختیار عمل ندارند و در همین فصل جاری لیگ برتر هم منبع درآمد بلیت فروشی شان مشخص نیست به چه طریقی وصول شده است. با این وضعیت خودمان را از درآمد‌های فوتبالی محروم می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: انصاری‌فرد: کادرفنی و بازیکنان پرسپولیس هیچگونه دریافتی نداشته‌اند/ ۷ هفته سخت را پیش‌رو داریم/ فشار از طرف تیم‌های رقیب به بیرانوند زیاد است


وزیر ورزش و جوانان باید فکر تسویه حساب بدهی باشگاه های استقلال و پرسپولیس بیفتد

عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای  ادامه داد: باشگاه‌ها باید رضایت شاکیان را جلب کنند چراکه طبق قوانین فیفا و AFC باشگاه‌های بدهکار حق حضور در مسابقات بین المللی را ندارند. از طرفی باید برای تیم‌های بدهکارمان درآمدزایی کنیم تا بتوانند بدهی شان را پرداخت کنند. استقلال و پرسپولیس تحت مالکیت وزارت ورزش هستند و وزیر ورزش و جوانان به عنوان مالک و متولی باشگاه‌ها باید به فکر بیفتد.

حتی یک طلبکار هم می تواند مانع کسب مجوز حرفه ای باشگاه ها شود

او افزود: اکنون اگر کمیته مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ و کمیته بدوی به ما بگویند مدارک تسویه حساب باشگاه‌ها ناقص است و آن‌ها نمی‌توانند در لیگ قهرمانان شرکت کنند، موظف هستیم طبق چارچوب‌های فیفا و AFC عمل کرده و به آن‌ها برای حضور در لیگ قهرمانان مجوز ندهیم. مدیران و مالک استقلال و پرسپولیس باید به تعهدات این ۲ باشگاه عمل کنند. وظیفه اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و رئیس مجمع باشگاه‌ها است که این مورد را حل کنند. رای کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای قطعی است و اگر ما وضعیت مثبتی درباره صورت حساب‌های مالی باشگاه‌ها به AFC ارائه ندهیم، آن‌ها نمی‌توانند در لیگ قهرمانان شرکت کنند. تمام بدهی‌ها هم باید تسویه یا رضایت تمام طلبکاران اخذ شود و حتی اگر یک نفر هم از استقلال یا پرسپولیس طلب داشته باشد، همان نفر می‌تواند مانع صدور مجوز حرفه‌ای برای این ۲ باشگاه شود.

اگر قبول داریم فوتبال ورزش حرفه ای است باید مشکلات آن را حل کنیم

اولیایی تصریح کرد: باید مشخص شود فوتبال می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم. اگر قبول داریم فوتبال برای مردم ایران یک نیاز اجتماعی است باید مشکلات آن را هم حل کرده و تحریف افکار عمومی را کنار بگذاریم. مجلس شورای اسلامی زمانی تصویب می‌کند یک درصد از اعتبارات جاری و عمرانی دستگاه‌های دولتی در ورزش هزینه شود و بیشتر باشگاه‌ها با همین یک درصد دولتی می‌شوند، اما پس از ۲، ۳ سال قانون را تغییر داده و مصوب می‌کند که پرداخت هرگونه وجهی به ورزش حرفه‌ای ممنوع است. همین که مردم ایران تا این اندازه به فوتبال علاقه دارند نشان می‌دهد فوتبال حرفه‌ای است. محروم شدن ناگهانی فوتبال حرفه‌ای از دریافت بودجه دولتی این سوال را به وجود می‌آورد که کدام کار مجلس کارشناسی شده است. پرداخت بودجه کارشناسی است یا ممنوعیت تزریق بودجه دولتی به ورزش حرفه ای؟   به هرحال به نظر من اینگونه قوانین بیشتر از روی احساسات تصویب می‌شود.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال افزود: درباره خصوصی سازی باشگاه‌ها هم باید بگویم مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با ساعت‌ها کار کارشناسی نظر می‌دهد استقلال و پرسپولیس باید به بخش خصوصی واگذار شوند. این کار هم با دعوت از افراد خبره و مطلع انجام شده است و در نهایت این پیشنهاد بیرون آمده است، اما اکنون مجلس محترم خلاف این پیشنهاد تصمیم گیری می‌کند. مرکز پژوهش‌ها سرمایه مملکت است و از سوی خود مجلس شورای اسلامی اداره می‌شود. مشکلات ما این است که تاکنون اصول و مسیر باشگاه داری را پیدا نکرده ایم.


بیشتر بخوانید: دلیل برگزاری شهرآورد در روز غیر تعطیل چه بود؟


انتهای پیام/

آخرین اخبار از فوتبال ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار