محققان دستکش الکترونیکی ساختند که به کاربران دست مصنوعی توانائی لمس و تشخیص دما می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، افراد مبتلا به قطع عضو، چالش های زیادی در زندگی روزمره را تجربه می کنند که اغلب منجر به استفاده مادام العمر از خدمات پروتز می شود. محققان دانشگاه پوردو یک دستکش الکترونیکی ساختند که می‌تواند بر روی پروتز دست پوشیده شود تا با ظاهری شبیه دست انسان توانایی حس فشار، درجه حرارت و نرمی را داشته باشد.

در حالی که پروتز دست معمولی توانائی تحرک را به شخص باز می‌گرداند، دستکش الکترونیکی جدید با اضافه کردن ویژگی های واقعی انسان به آن، این فناوری را ارتقا می بخشد.

ساخت دستکشی با قابلیت پوست دست انسان!

در ساخت این دستکش از سنسورهای الکترونیکی نازک و انعطاف پذیر و تراشه های سیلیکونی استفاده می شود. همچنین این دستکش به یک ساعت مچی مخصوص متصل است که امکان نمایش زمان دریافت داده های حسی و انتقال آن به کاربر را فراهم می‌کند. 

چی هوان لی، استادیار دانشکده مهندسی پوردو، با همکاری محققان دانشگاه جورجیا و دانشگاه تگزاس، بر روی توسعه فناوری دستکش الکترونیکی کار کرده اند. این دستکش در رنگ های مختلفی ازپوست وجود دارد، دارای اثر انگشت های ماندگار و ناخن های مصنوعی است. روند ساخت دستکش الکترونیکی مقرون به صرفه است و در حجم بالایی هم تولید می شود.

لی و تیمش امیدوارند که ظاهر و قابلیت های دستکش الکترونیکی احساس راحتی بیشتری در زمینه های اجتماعی ایجاد کند و باعث بهبود رفاه حال کاربران دست مصنوعی شود.


بیشتر بخوانید:  تبدیل تلفن هوشمند به میکروسکوپ فلوئورسنت


این فناوری در آخرین نسخه نشریه NPG Asia Material منتشر شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، اخبار علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.