در محافظت از برخی کارکنان وزارت‌خارجه آمریکا به خاطر دیدگاه‌های سیاسی‌ مخالفشان با دونالد ترامپ کوتاهی شده است.

وزارت خارجه آمریکا نمی‌تواند از دیپلمات‌هایش در برابر انتقامجویی‌های سیاسی حفاظت کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه فارن پالیسی نوشت: «جان سالیوان» معاون وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر طی سخنانی اذعان کرده بود در محافظت از برخی کارکنان این وزارتخانه که به خاطر دیدگاه‌های سیاسی‌شان در معرض اقدامات تلافی‌جویانه دولت ترامپ قرار گرفته‌اند، کوتاهی شده است.

این نشریه در گزارشی تحت عنوان "وزارت خارجه آمریکا نتوانست از دیپلمات‌هایش در برابر انتقامجویی‌های سیاسی حفاظت کند" افزود سالیوان در عین حال تاکید کرد مایک پمپئو، وزیر امور خارجه نیز از اختیارات لازم برای اخراج یکی از منصوبان سیاسی ارشد ترامپ متهم به معاونت در ارتکاب جرم اذیت و آزار برخوردار نبوده است.

سالیوان که به همراه دیوید هال، دستیار وزیر امور خارجه در امور سیاسی و مقام سوم وزارت خارجه آمریکا روز ۲۹ اوت در  گردهمایی کارکنان دفتر امور سازمان‌های بین‌المللی این وزارتخانه شرکت کرده بود، با بیان این مطلب ضمن اذعان به کوتاهی در حمایت از کارکنانی که به خاطر نظرات سیاسی‌شان مورد غضب دولت قرار گرفته‌اند، قول داد برای این دسته از کارکنان اقداماتی صورت گیرد. آن‌ها همچنین وعده دادند بر فعالیت این دفتر نظارت شخصی بیشتری داشته باشند.

دیوید هال نیز آن دسته از کارکنانی که در نتیجه انتقامجویی‌های سیاسی متحمل ضرر و زیان شده‌اند خواست برای پیدا کردن نوعی چاره کار حرفه‌ای یا در صورت نیاز پیگیری شکایت رسمی علیه این وزارتخانه به وی مراجعه کنند.

وی افزود: تردیدی وجود ندارد آنچه روی داده کاملا غیرقابل قبول است و عبارت بدرفتاری نرم‌ترین واژه در توصیف صریح و روشن آن چیزی است که اتفاق افتاده است. این دیدار چند هفته پس از گزارش اداره کل بازرسی وزارت امور خارجه آمریکا درباره وقایع اخیر در این وزارتخانه برگزار می‌شود.

در این گزارش تاکید شده بود کوین مولی، دستیار وزیر خارجه در امور سازمان‌های بین‌المللی و مری استال از مشاوران ارشد، مرتکب اقدامات نامناسب و بی مورد شامل بی‌احترامی و رفتار خصمانه با کارکنان و اذیت و آزار آن‌ها شده‌اند.

این دو با استناد به دیدگاه‌ها و نقطه نظرات سیاسی این کارکنان، آن‌ها را به عدم وفاداری و خیانت متهم کرده و مورد اهانت و اذیت و آزار قرار می‌دادند.

سالیوان در این دیدار گفت وی عمدا مولی را به این جلسه دعوت نکرده است تا کارکنان دفتر راحت بتوانند درباره نگرانی‌ها و انتظارات خود برای اصلاح امور صحبت کنند.

وی همچنین با اشاره به توصیه دفتر اداره کل بازرسی مبنی بر لزوم تنبیه این دو فرد خاطی اذعان کرد پمپئو در جابجایی یا برکناری کوین مولی هیچ اختیاری از خود ندارد.

سالیوان گفت: وزیر خارجه نمی‌تواند یک دستیار وزیر را که از سوی رئیس‌جمهور منصوب شده است اخراج کند و همین امر به پیچیدگی موضوع می‌افزاید.

ماری استال نیز به ارعاب و بدرفتاری و اهانت به کارکنان متهم است و سعی داشت نظرات خود را بر کارکنانی که در زمینه مسائل مرتبط با سیاست‌های دولت اوباما مانند مسئله فلسطین کار می‌کردند تحمیل کند.

استال در یک مورد، یکی از کارکنان را به خاطر همراهی با هیئتی از نمایندگان سیاه پوست کنگره در سازمان ملل که اغلب اعضای آن را دموکرات‌ها تشکیل می‌دادند، مجازات کرد.

با این همه استال با ارسال بیانیه‌ای برای فارن پالیسی در واکنش به انتشار این گزارش اعلام کرد گزارش دفتر بازرسی کل دربردارنده اطلاعات جعلی و گمراه کننده‌ای است که با انگیزه‌های سیاسی و توسط عوامل دولت پنهان فعال در ساختار وزارت خارجه مطرح شده است.

الیوت انگل، رئیس دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا استعفای کوین مولی یا اخراج وی را از وزارت خارجه خواستار شد.

در گزارش ۳۴ صفحه‌ای دفتر نظارت و بازرسی کل وزارت خارجه جزییات چندین مورد سوء مدیریت مورد بحث قرار گرفته است. با این همه یکی از مقامات وزارت خارجه ضمن ابراز بدبینی درباره تضمین‌های مقامات به برخورد با کوین مولی به فارن پالسی گفت: فضای کلی پس از برگزاری این نشست آمیزه‌ای از نومیدی و سرخوردگی بود. نهایت امر ماجرا این خواهد بود که هیچ اقدامی علیه مولی صورت نخواهد گرفت.

وی افزود مقامات ارشد وزارت خارجه بیش از یکسال است که از برخورد‌های تلافی جویانه با کارکنان بر سر نظرات سیاسی آن‌ها آگاهی دارند و طی این مدت هیچ کاری برای توقف فوری این اقدامات نکرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار