معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بر اساس برنامه ریزی‌ها در سال زراعی جاری ۱۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان به زیر کشت محصول کلزا می‌رود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، مجید اسماعیلی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در همایش کلزا با بیان اینکه برای کشت این محصول در ۱۵ هزار هکتار از اراضی استان برنامه ریزی شده است، گفت: پارسال قرار بودکه ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت کلزا رود که به علت مسایل آب و هوایی و جوی و برخی مشکلات ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار آن محقق شد.

اسماعیلی افزود: از این میزان اراضی بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن کلزا در استان تولید و ۹ هزار و ۴۰۰ تن آن از کشاورزان خریداری شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان به مزارع مقایسه ارقام کلزا و pVs که ابلاغیه وزارت متبوع بود اشاره کرد و گفت: این طرح در زمینه احصا ارقام بهتر در سطح استان‌های کشور انجام شد که در استان قزوین نیز ۲ مزرعه در شهرستان آبیک به زیر کشت این ارقام رفت و عملکرد‌های بسیار خوبی داشتند.

او اضافه کرد: در کشت نشایی کلزا هم، یک و نیم هکتار از مزارع کشاورزی در شهرستان آبیک به زیر کشت این طرح رفت که بر اساس کیل گیری انجام شده ۶ تن و ۷۰۰ کیلوگرم عملکرد این محصول بوده است.

اسماعیلی گفت: بر اساس برنامه ابلاغی ۸۲ تن بذر کلزا در ۱۰ رقم برای استان در نظر گرفته شده که تاکنون ۴۴ هزار تن از این بذور تامین شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۲ هزار و ۷۵۰ تن کود برای ۱۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان که به زیر کشت محصول کلزا می‌رود نیاز است که به موقع تامین خواهد شد.

اسماعیلی بر لزوم اهمیت کشت کلزا با ادوات ریز دانه کار و نظارت دقیق کارشناسان تاکید کرد.

او یاد آور شد: نقاظ جغرافیایی بر اساس میزان دما و بارندگی برای کشت دیم کلزا دراستان باید مد نظر قرار گیرد.

این مقام مسئول؛ تخصیص اعتبارات یارانه‌ای برای پرداخت به زارعین کلزا کار، تامین منابع مالی به موقع به شرکت‌ها و موسسات خرید تضمینی کلزا، نظارت مستمر بر روند برداشت کلزا با کمباین به خصوص کلزا و کنترل و تنظیم کمباین، برنامه ریزی و تامین به موقع بذر قبل از شروع کشت و تخصیص بذور، اعلام نرخ خرید تضمینی مناسب و به موقع و پرداخت وجه کلزا در کوتاهترین زمان و همچنین ملزم شدن کشت و صنعت‌ها و موسسات کشاورزی وابسته به نهاد‌های مختلف در کشور را از مهمترین مسائل در توسعه کشت محصول کلزا ذکر کرد.

انتهای پیام/ک

پارسال به علت مسایل آب و هوایی  ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار به زیر کشت کلزا رفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.