گلوگاه شهری که با دستان یک مرد به پایتخت انجیر ایران تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، پیچ در پیچ جاده‌ای که گلوگاه شرقی‌ترین شهر مازندران را به دامغان وصل می‌کند درختان انجیری هستند که روزی و معاش هزاران نفر را تامین می‌کنند.
 
انجیر یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستانی است که از دیرباز در بین مردم دنیا و ایران طرفداران زیادی داشت. حدود ۳ هزار سال قدمت وخواص دارویی فراوانی دارد که خوراکی‌های خوش‌طعمی مانند بستنی، مربا و انواع دسر از آن تهیه می‌شوند.

حال دیدن این درختان در مسیر این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چطور این همه درخت انجیر در حاشیه جاده جنگلی کاشته شده باشد.
 
یک دست هم گاهی صدا دارد

پدر انجیر ایران کیست؟

علی اکبر ایران نژاد بازنشسته است، از ۲۰ سال پیش تا به حال توانسته ۲۰ هزار اصله نهال انجیر را در ۵۰ کیلومتر بکارد. او از کودکی عاشق درختکاری بوده است و درباره تصمیش برای کاشت درختان انجیر در حاشیه جاده چنین می‌گوید: هر درخت به غیر از این می‌کاشتم محصولش را می‌شد یک روزه چید و بار زد و برد و در این صورت مردم زیادی از آن بهره نمی‌بردند، اما انجیر در طول زمان و هر روز تعداد محدودی از آن رسیده شده و آماده چپدن می‌شود.
 

او افزود: از دیدن اینکه مسافران انجیر می چینند و می خورند و کامشان شیرین می‌شود لذت می برم.
 
یک دست هم گاهی صدا دارد

پدر انجیر ایران که آغاز درختکاری اش در ۲۰ سال پیش مقدمه‌ای بود برای تبدیل شدن شهر گلوگاه به شهر انجیر ایران درباره منافع مالی بدست آمده از این کار می‌گوید: من فقط عاشق درختکاری بودم و اینکه بتوانم سهم کوچکی در خوشحالی مردمم داشته باشم. روزی که این نهال‌ها را می‌کاشتم این جاده وضعیت نامطلوبی داشت و  مجبور بودم با دوچرخه گالن‌های آب را حمل کنم و به این نهال‌ها آب دهم.

او افزود: گاهی پیش می‌آمد نهالی که امروز کاشتم فردا دیگر نبود و عده‌ای آن را از دل خاک بیرون می‌آوردند و می‌بردند. اما من باز هم خوشحال بودم، زیرا می‌دانستم این نهال هم در جای دیگری تبدیل به درخت می‌شود. اگر عشق باشد می‌شود یک شهر را می‌شود آباد کرد.

حال گلوگاه مازندران مهد انجیر ایران است، در خانه، کوچه، حاشیه خیابان، حاشیه مزارع و چند سالی نیز در برخی باغات که مختص انجیر هستند، شاهد رویش خوش‌خوراک‎ترین نوع انجیر ارگانیک در کشور هستیم که معمولاً مصرف تازه‌خوری دارد.
 
یک دست هم گاهی صدا دارد


۱۵۰ هکتار از زمین‌های گلوگاه زیر کشت انجیر


انجیر میوه‌ای سالم، ارگانیک و بدون افزودن مواد شیمیایی است. توجه به بحث تولید در واقع توجه به بحث اقتصاد مقاومتی است و تقویت این امر در گرو تقویت کشاورزی است.
 
قنبری مدیر جهاد شهرستان گلوگاه می‌گوید: در مرداد ماه هر سال که در شمال به ماه انجیرپزان معروف است، بازار‌ها و حاشیه معابر اصلی و راه‎های مواصلاتی، پُر می‎شود از فروشندگان انجیر که برخی از آن‌ها تبدیل به خرده‌فروشان کهنه‌کار و مجرب در فروش این میوه بهشتی شده‌اند.
 
یک دست هم گاهی صدا دارد

او افزود: سطح زیر کشت انجیر شهرستان گلوگاه ۱۵۰ هکتار است که سال گذشته میزان فروش آن به ۳ میلیارد تومان رسید و امسال نیز پیش بینی می‌شود سه و نیم میلیارد تومن فروش داشته باشیم.

یکی از فروشندگان انجیر که در حاشیه جاده مواصلاتی گلوگاه - مشهد در حال فروش انجیر بود، گفت: هر کیلو انجیر سیاه و سفید را ۷ تا ۸ هزار تومان به‌صورت کلی خریداری می‎کنیم و به همان صورت بین ۹ تا ۱۰ هزار تومان می‌فروشیم.

او درباره پر رونق بودن این کار در مرداد ماه می‌گوید: مسافران زیادی از این جاده عبور می‌کنند و علاقه زیادی به خرید انجیر تازه دارند. روزانه در حدود ۴۰ تا ۵۰ مشتری داریم و معمولاً مسافران به خرید یک یا دو کیلو اکتفا نمی‌کنند، و به عنوان سوغات نیز می‌برند.

یکی از مسافران که از گرگان عازم تهران بود و برای خرید انجیر توقفی نیز در گلوگاه داشت گفت: شنیدیم که انجیر گلوگاه انجیر خوبیه و تصمیم گرفتیم تو مسیر از این انجیر خریداری کنیم و برای خانواده هم سوغات ببریم.
 
یک دست هم گاهی صدا دارد


بزرگترین نهالستان انجیر در ایران


علاقه به درختکاری و نهال انجیر در خانواده  ایران نژاد به صفتی موروثی تبدیل گشته است و حال پسر راه پدر را به گونه دیگر ادامه داده و امروز صاحب بزرگترین نهالستان انجیر ایران است.
 
یک دست هم گاهی صدا دارد

او می‌گوید: بزرگترین نهالستان انجیر را در ایران به مساحت ۴ هکتار و ۱۵۰ هزار اصله نهال از ارقام مختلف انجیر احداث کردیم که این نهالستان اولین و بزرگترین نهالستان تخصصی انجیر در استان مازندران است.

سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انجیر در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید ۸۰ هزار تن پنجمین تولید‌کننده این محصول به شمار می‌رود و صادرات پارسال این محصول نیز به ارزش ۱۷ میلیون دلار رسید. مازندران هم جزو تولیدکنندگان انجیر باکیفیت ایران محسوب می‌شود که گلوگاه با تولید ۷۰۰ هزار تن رتبه نخست را در استان و کشور دارد.
 
 
سارا فرهمندراد
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار