در پی تصمیم بزرگترین شرکت نفتی عربستان سعودی برای ارائه سهام خود به بازار بورس، «یاسر الرمیان» رئیس جدید هیئت مدیره آرامکو شد.

رئیس شرکت آرامکوی عربستان تغییر کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، شرکت بزرگ آرامکوی عربستان سعودی به منظور ارائه سهام خود به بازار بورس رئیس هیئت مدیره خود را تغییر داد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و رئیس هیئت مدیره شرکت آرامکو، اعلام کرد با هدف عرضه سهام این شرکت به بازار بورس، فرد دیگری به جای او به عنوان رئیس هیئت مدیره این شرکت نفتی منصوب شده است. 

او در توئیتی اعلام کرد: من انتصاب یاسر الرمیان، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری عمومی کشور، به سمت رئیس شورای اداری آرامکو را تبریک می‌گویم و آن را گامی مهم برای فراهم شدن مقدمات عرضه سهام شرکت آرامکو به بازار بورس می‌دانم.

الرمیان که قبلا عضو شورای اداری شرکت آرامکو بود، مدیریت صندوق حاکمیتی عربستان سعودی را بر عهده دارد. صندوقی که وظیفه نظارت بر طرح بلند پروازانه تنوع اقتصاد عربستان سعودی را بر عهده دارد. اقتصاد عربستان سعودی به شدت وابسته به نفت است از همین رو مقامات این کشور اکنون در نظر دارند با اجرای یک طرح بلند پروازانه منابع درآمدی آن را تنوع بخشند.

اعلام این جایگزینی در حالی صورت می‌گیرد که فالح یکی از سمت‌های وابسته به وزارت انرژی عربستان سعودی یعنی صنایع و منابع معدنی را از دست داد.

«اولیویه جاکوب»‏، ‏‏‏کارشناس مسائل نفتی و انرژی از ‏شرکت مشاور سرمایه‌گذاری و ‏کارگزاری بازار نفت «پترو ‏ماتریکس»، در توضیح ‏ این تحولات می‌گوید: همه این رویداد‌ها نشان می‌دهد که درباره شکل و چگونگی مدیریت‌ها در بخش انرژی این کشور نارضایتی وجود دارد.  فالح در خصوص افزایش قیمت نفت در بازار جهانی نتوانست قابلیت‌های خود را به اثبات برساند.

برخی شایعات حاکی از آن است که قیمت نفت در بازار جهانی و عرضه سهام شرکت آرامکو به هم وابسته هستند. به عبارت دیگر دولت برای آنکه بتواند سهام شرکت آرامکو را با قیمت خوبی به بازار بورس عرضه کند، نیاز دارد که قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد.

این شرکت قبلا اعلام کرده بود در نظر دارد پنج درصد از سهام خود را به بازار بورس عرضه کند، اما این کار را در زمانی مناسب یعنی زمانی که قیمت نفت در بازار جهانی بالا باشد، انجام خواهد داد. آرامکو اعلام کرده است این کار را احتمالا در آخر سال ۲۰۲۰ یا اوایل سال ۲۰۲۱ انجام خواهد داد. اگر این کار انجام گیرد بزرگترین فروش سهام جهان در بازار بورس خواهد بود. 

ابتدا قرار بود عرضه سهام شرکت آرامکو در سال ۲۰۱۸ انجام گیرد، اما به علت نامساعد بودن بازار و کاهش قیمت نفت در بازار جهانی این کار انجام نگرفت.

شرکت آرامکو اعلام کرد میزان سودش در شش ماهه نخست امسال به ۴۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید که در مقیاس سالانه، یعنی نسبت به همین مقطع زمانی در سال گذشته، ۱۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، قیمت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار