هر ساله با آغاز ایام محرم، هیات‌ها و تکایا اقدام به پخت نذری برای عزاداران حسینی می‌کنند که تهیه اقلام برای غذای نذری بسته به نوع غذا، اقلام سهمیه هیات و یا بانی مجالس عزای حسینی متفاوت است.

هزینه پخت قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر چقدر تمام می‌شود؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  هر ساله با شروع ایام محرم، مردم عزادار در تکایا و هیات‌ها در صدد برای پخت نذری هستند که درست کردن آن بسته به نوع غذا و اقلامی که در آن مصرف می‌شود از جمله، برنج، گوشت، حبوبات، روغن و ... متفاوت است.

تهیه اقلام مورد نیاز برای پخت نذری در ایام محرم یا از سوی بانی تهیه می‌شود و یا هیات‌ها با توجه به سمهیه‌ای که دولت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد اقدام به پخت نذری می‌کنند.


بیشتر بخوانید: نگاهی به آداب و رسوم مردم ایران در ایام محرم + تصاویر 


به علاوه برای پخت نذری برای ۱۰۰ نفر باید هزینه هایی، چون آشپز، دیگ، اجاق گاز، مواد غذایی را در نظر گرفت و عمده غذایی که در هئیت‌ها پخته می‌شود شامل قیمه، قرمه سبزی، عدس پلو و ... را شامل می‌شود.

حال با در نظر گرفتن پخت قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر باید حدود ۳ کیلو لپه استفاده کرده که هر کیلو از این کالا ۱۰ هزار تومان که در مجموع باید ۳۰ هزار تومان هزینه کرد

در ادامه پخت باید هزینه دو عدد دیگ، اجاق گاز، کپسول، آبکش و سایر ملزومات پخت غذا را نیز در نظر گرفت که تهیه آن‌ها حدود ۶۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

همچنین برای ۱۰۰ نفر حدود ۲۰ کیلو برنج لازم است که هر کیلو برنج ایرانی ۱۸ هزار تومان و برنج هندی ۱۰ هزار تومان است که جمعا برای خرید برنج باید از ۲۰۰ هزار تا ۳۶۰ هزار تومان هزینه کرد.

در این تهیه گوشت برای پخت قیمه نذری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که برای تهیه این کالا با توجه به تعداد ۱۰۰ نفر باید ۸ کیلو گوشت تهیه کرد که اگر از سهمیه هئیت‌ها تهیه شود هر کیلو ۵۵ هزار تومان و اگر به صورت آزاد تهیه شود کیلویی ۱۰۰ هزار برای گوشت گوسفندی و ۸۷ هزار تومان برای گوشت گوساله آب می‌خورد که در مجموع از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان باید هزینه کرد.

در این میان برای پخت نذری باید هزینه خرید انواع ادویه جات را در نظر گرفت که حدود ۸۰ هزار تومان است.

همچنین در کنار اقلام ضروری برای پخت نذری باید به تهیه موارد دیگری، چون سیب زمینی، پیاز، روغن نیز توجه کرد که هزینه تیه این اقلام به صورت سر انگشتب با احتساب دو حلب روغن، ۶ کیلو سیب زمینی، ۶ کیلو پیاز حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

البته برخی از هیات‌ها برای خوش رنگ‌تر شدن غذای خود از زعفران استفاده می‌کنند که حداقل دو بسته مثقال زعفران برای غذای ۱۰۰ نفر نیاز است که هزینه آن حدود ۱۵۰ هزار تومان می‌شود.

در این میان بعد آماده و طبخ شدن غذای نذری باید به سراغ تهیه ظروف یکبار مصرف برویم که هزنیه خرید ۱۰۰ ظرف برنج، ظرف خورشت، قاشق حدود ۱۷۰ هزار تومان تمام می‌شود.

با این تفاسیر برای تهیه یک دیگ قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر در ماه محرم برای عزاداران حسینی با احتساب برنج ایرانی، گوشت گوسفندی در مجموع باید حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه کرد که با توجه به افزایش تعداد نفرات هزینه تهیه غذا نیر به نسبت بیشتر خواهد شد و این اعداد و ارقام به طوری محاسبه شده که افراد خود توانایی و مهارت پخت غذا را داشته باشند که در غیر این صورت هزینه گرفتن آشپر نیز به لیست هزینه‌های پخت نذری اضافه خواهد شد.

منبع:میزان

انتهای پیام/

برچسب ها: ایام محرم ، غذای نذری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار