لوح ثبت ترکیب بند مولانا محتشم کاشانی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور با حضور جمعی از مداحان اهل بیت (ع) و مسوولان کاشان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،مهران سرمدیان، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در این آیین گفت: ترکیب بند محتشم به علت نقش آن در فرهنگ و هنر عاشورایی در قالب خط بنایی بر خانه‌های قدیمی واجد شرایط ثبت بود.

او افزود: شعر‌های محتشم کاشانی به عنوان گنجینه میراث شفاهی با گستره و موضوع فرهنگی ناملموس استان اصفهان با شماره ۱۷۵۱ در تاریخ سی ام دی ۱۳۹۷ در فهرست میراث ناملموس ثبت شده است.

۲۸اثر کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده/۱۵اثر در حال بررسی برای ثبت است

 
سرمدیان، با اشاره به ثبت ۲۸ اثر از شهرستان کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور تاکنون تصریح کرد: ۱۵ اثر دیگر نیز در حال پیگیری برای ثبت در فهرست میراث ناملموس کشور است.

او، آیین‌های گلابگیری قمصر، قالیشویان مشهد اردهال، زیلوبافی و شعربافی، نخل گردانی، پخت گوشت لوبیا، سمنو و هوم بابایی را از جمله میراث‌های معنوی شهرستان کاشان نام برد که در فهرست معنوی کشور به ثبت رسیده است.

«کمال الدین علی محتشم کاشانی» اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال ۹۹۶ درگذشت.

شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله اثر‌های گرانسنگ این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور است.

آرامگاه این شاعر مرثیه سرا در خیابان محتشم کاشان قرار دارد.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.