وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای روس خود بر همراهی روسیه و چین با ایران در اجرای برجام تاکید کرد.

ظریف:روسیه و چین شرکای کلیدی ما در حفظ برجام هستندبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ کنفرانس مطبوعاتی‌محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با همتای روسی خود سرگئی لاوروف در محل ویلای وزارت خارجه روسیه در مسکو انجام شد. لاوروف در این دیدار گفت: از گامها برای خارج کردن وضعیت پیرامون برجام از بن بست استقبال می کنیم.

آقای ظریف در این نشست خاطرنشان کرد:  نقش روسیه و چین را با سایر اعضای برجام یکسان نمی‌بینیم، همچنین شاید روابط ایران و روسیه  امروز در بهترین شرایط  در طول دهه‌های گذشته باشد.

او ادامه داد: در موضوعات دوجانبه پیشرفت‌های بسیاری را بین تهران و مسکو  شاهد بودیم و  نقش روسیه و چین را با سایر اعضای برجام یکسان نمی‌بینیم.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه ایران و روسیه روابط تجاری‌شان را علیرغم فشار‌های غیرقانونی آمریکا ادامه می‌دهند، گفت:بحث امنیت در خلیج فارس دیدگاه ما و روسیه به هم نزدیک است. متاسفانه آمریکا با بحث اعزام نیرو به منطقه به دنبال تنش بیشتر و افزایش تنش‌هاست.

ظریف خاطرنشان کرد: از ابتکار روسیه برای گفت وگو برای امنیت در خلیج فارس استقبال می‌کنیم. بحثی که با ماکرون داریم درباره نحوه اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و جلوگیری از ادامه تنش در اجرای برجام است.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: رایزنی های خوبی در این زمینه صورت گرفته و امروز نیز همکاران من در فرانسه این گفت وگو‌ها را ادامه می‌دهند.

او با تاکید براینکه در پاسخ به سؤالی گفت: برجام در مورد موضوع هسته‌ای توافق شد و علیرغم اختلاف‌هایی که ما و کشور‌های غربی درباره سایر موضوعات داشتیم، اجرای برجام را به هیچ وجه منوط به حل و فصل آن اختلافات نمی‌توانیم بکنیم. زیرا برجام یک توافقی است که توسط شورای امنیت به عنوان یک قطعنامه لازم الاجرا تصویب شده است و حتی برجام این گونه نیست که تایید شده باشد توسط شورای امنیت بلکه خود برجام را شورای امنیت تصویب کرده است و کشور‌ها نمی‌توانند بعد از اینکه توافقی را کردند و آن توافق قطعنامه شورای امنیت شد اجرای آن را به موضوعات دیگر مرتبط کنند.

 دیپلمات کشورمان افزود:  اگر آمریکا می خواهد درباره منطقه ما صحبت کند باید در ابتدا در مورد نقش مخرب خود در منطقه صحبت کند. ترامپ گفته است که هفت تریلیون دلار در منطقه خرج کرده و جز خسارت چیزی نداشته است، ایران عامل ایجاد امنیت در منطقه است. اما آمریکا عامل ایجاد ناامنی در شرق سوریه و ادلب بوده است.همچنین آمریکا در یمن از بمباران مردم بیگناه یمن حمایت می‌کند و آنها در افغانستان بعد از ۱۸ سال با گروهی که برای خارج کردنشان وارد افغانستان شده بود مذاکره می‌کند به هزینه دیگر کشورها.

او گفت: سلاح‌های آمریکا در دست داعش است و داعش با آن سلاح‌ها مردم سوریه را به خاک و خون می‌کشد. آمریکا سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد دلار سلاح به این منطقه فروخته است. کشور‌های ما در خلیج فارس ۱۰۰ هزار میلیارد دلار سلاح خریدند. عربستان از فدراسیون روسیه که یکی از دو ابرقدرت اتمی دنیاست بیشتر هزینه تسلیحاتی کرده است. این‌ها واقعیات منطقه است

وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: بحث موشک‌های دفاعی ایران اصلا وارد موضوع نمی‌شود زمانی که انواع سلاح‌ها به منطقه ما وارد می‌شود. دو نگاه به امنیت منطقه وجود داشته است. یک نگاه تخاصم بوده آمریکا می‌خواهد با آوردن نیروی نظامی به منطقه کوچک علیه کشور‌های منطقه که بیشترین ساحل را دارد امنیت بیاورد یا ناامنی. حضور نظامی آمریکا همیشه باعث ناامنی در منطقه ما بوده است.

او خاطرنشان کرد: آمریکا هیچگاه با حضور نظامی نتوانسته امنیت بیاورد. حضور نظامی در آبراه باریکی مثل خلیج فارس به ناامنی می‌انجامد. طرح ما مثل روسیه برای امنیت منطقه گفت وگو برای همکاری در منطقه است. البته قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت که ۱۹۸۷ تصویب شده قواعدی برای این گفتگو دارد. همان قطعنامه از نیرو‌های خارجی می‌خواهد وارد منطقه نشود. آمریکا بند ۵ این قطعنامه را بخواند که بار قبل حضور داشت کل اعضای شورای امنیت از او خواستند منطقه را به آشوب نکشاند.

ظریف افزود: دیدگاه ما با آمریکا از لحاظ مبنایی با آمریکا متفاوت است. ما امنیت را در همکاری می‌بینیم، ولی آمریکا در تخاصم می‌بیند. دیدگاه آمریکا باعث می‌شود پول زیادی از کشور‌های منطقه بگیرد، ولی امنیت قابل خرید و فروش نیست و از طریق همکاری به دست می‌آید

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان  با بیان اینکه  اگر عربستان برای طرح ما آماده است دست ایران برای فشردن همسایگان دراز است، عنوان کرد: دو پیشنهاد روی میز داریم. اگر کشور‌های منطقه علاقه‌مند ایجاد آرامش هستند روش آن این است نه دعوت از کشور‌های فرامنطقه‌ای.

دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره نقش روسیه عنوان کرد: نقش روسیه از ابتدا بسیار سازنده بوده و اکنون روسیه به عنوان شریک ایران روابطش را ادامه داده است. البته آمریکا برای روس‌ها و دوستان چینی مزاحمت ایجاد کردند، ولی ماهیت روابط ما به عنوان دو شریک تجاری و استراتژیک ما با این دو کشور متفاوت است.

ظریف گفت: دوست داریم اروپایی‌ها تعهدات خود را اجرا کنند و موظفند این تعهدات را اجرا کنند و دوستان من امروز در پاریس درباره نحوه اجرای این تعهدات صحبت می‌کنند، در هیأت ما هم مسئولان سیاسی، مالی و نفتی حضور دارند که تعهدات اروپا را مورد بررسی قرار دهند.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: گام سوم ما طبق برنامه پیش خواهد رفت، کاملا شفاف عمل کردیم، بند ۳۶ برجام حقوق ایران را تعریف می‌کند و به این حقوق پایبند هستیم و اقداماتمان را انجام دادیم و اگر اروپایی‌ها نتوانند تعهداتشان را اجرا کنند گام سوم اجرا خواهد شد. همانطور که تصریح کردیم همواره آماده مذاکره هستیم و اقدامات ما هم در صورت اجرای تعهدات طرف مقابل قابل برگشت است.

او ادامه داد: اروپایی‌ها هر زمان که برجام را کامل اجرا کنند ایران هم کامل اجرا خواهد کرد و اروپا زمانی که به برجام متعهد باشد، البته چین و روسیه به برجام متعهد بودند، ما نیز به برجام متعهد خواهیم بود.



انتهای پیام/

استقبال روسیه برای خارج کردن برجام از بن بست

برچسب ها: روسیه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار