اثبات نمی‌کنند که آپنه خواب باعث سرطان می‌شود، اما به نظر می‌رسد که می‌تواند در بروز این بیماری در زنان نقش داشته باشد.

سرطان در زنان مبتلا به آپنه خواب شدید، شایع‌تر استبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تحقیقات جدید نشان می‌دهد میزان سرطان در زنان دارای علایم ظاهری آپنه شدید بیشتر است. مطالعات اخیر داده‌های مربوط به ۲۰ هزار بزرگ سال مبتلا به آپنه خواب را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. حدود ۲ درصداز شرکت کنندگان در سابقه پزشکی شان ابتلا به سرطان نیز داشته اند.

در حالی که این یافته‌ها اثبات نمی‌کنند که آپنه خواب باعث سرطان می‌شود، اما به نظر می‌رسد که می‌تواند در بروز این بیماری در زنان نقش داشته باشد. منطقی است که فرض کنیم آپنه خواب یک عامل خطر برای سرطان است یا این که هر دو بیماری دارای شاخص‌های خطر مشترک، از جمله اضافه وزن هستند. آپنه انسدادی خواب (OSA) یا آپنه خواب، شرایطی است که فرد در هنگام خواب دچار وقفه‌های کوتاه و مکرر در تنفس می‌شود.

این وضعیت از ناتوانی عضلات گلو در باز نگه داشتن راه هوایی ناشی می‌شود. شکل دیگری از آپنه به نام آپنه خواب مرکزی وجود دارد که به دلیل اختلال در سیگنالینگ مغزی رخ می‌دهد. از بین دو نوع آپنه، OSA تقریباً رایج‌تر است. ترکیب اکسیژن کم و اختلال در خواب باعث فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، مشکلات حافظه و اختلال در خلق و خو می‌شود. وضعیت آپنه خواب در بین عموم مردم کاملاً شناخته شده است و همراه با خروپف، خستگی روزانه و خطر بالای بیماری قلبی، عروقی به ویژه در مردان است.

دانشمندان چندین نظریه برای ارتباط بین OSA و سرطان ارائه کرده اند. یک نظریه تأکید می‌کند که دو عامل خطر سن و چاقی در بروز این دو بیماری مشترک است.

منبع : خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.