تعزیه خوانی، آیین سنتی و مذهبی است که برگزاری آن این روزها، نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، از خانه که بیرون می‌آیم، شعری از ضبط پخش ماشینی در حال عبور می‌شنوم که برایم نشان از خاطرات کودکی دارد؛ زیر لب این بیت محتشم کاشانی را تکرار می‌کنم: باز این چه شورش است که در خلق عالم است ...

انگار هر آنچه به زمانه کودکی ام مربوط است، رنگ اصالت داشت. روز‌های آن دوران را در ذهنم مرور می‌کنم، به خاطرات مادربزرگم فکر می‌کنم که برایم از آیینی قدیم می‌گفت. آیینی که برگزاری آن، دیگر به رونق گذشته نیست.

یکی از مراسمی که همیشه حسرتش بر دلم مانده است، دیدن مراسم تعزیه خوانی بود. رسمی قدیمی که اکنون بیشتر در شهر‌های کوچک و روستا اجرا می‌شود. امسال با خودم تصمیم گرفته ام هر طور شده آدرس یکی از محل‌های برگزاری تعزیه را در مشهد پیدا کنم؛ اگر شما هم می‌خواهید جواب این سوال را بگیرید با من همراه شوید.
 


برای دیدن برنامه‌های تعزیه خوانی مشهد در فضای مجازی جستجو می‌کنم آنچه که پیدا می‌کنم، برگزاری بخشی از برنامه‌های تعزیه خوانی به همت شهرداری مشهد است. امسال این نهاد، نمایش آیینی و شبیه خوانی در ۲ اجرا، هر شب از تاریخ ۱۰ تا ۱۹ شهریور در مجموعه گردشگری سپاد برگزار می‌کند. در این تعزیه خوانی هنرمندان برجسته‌ای حضور دارند. اگر در این ایام به مشهد می‌آیید، دیدن این تعزیه خوانی را از دست ندهید.

اگر ساکن مشهد هستید نیز برای دیدن برنامه‌های تعزیه خوانی می‌توانید به تعدادی از فرهنگسرا‌های شهر مراجعه کنید. فرهنگسرای ترافیک در بولوار دانشجو نیز آیین تعزیه خوانی را با حضور گروه‌های معتبر این نمایش آیینی برگزار خواهد کرد.

فرهنگسرای حجاب در بوستان حجاب واقع در بولوار هدایت غربی نیز پذیرای گروه‌های تعزیه خوانی در دهه اول محرم است.

برای دیدن این آیین مذهبی، همچنین می‌توانید به فرهنگسرای امت در بولوار وحدت، مرکز فرهنگی بهرمان در بولوار بابا نظر ۵۴، فرهنگسرای غدیر در بولوار ۲۲ بهمن مراجعه کنید.

آدرس‌هایی که در این گزارش ارائه شد بخشی از محل‌های برگزاری تعزیه در مشهد است و احتمالا هیات‌های بزرگ مشهد نیز مراسم تعزیه خوانی را در محله‌های خود برگزار خواهند کرد.

امیدوارم با خواندن این گزارش بتوانید یکی از شب‌های دهه محرم را به دیدن این آیین مذهبی بروید و در احیای این سنت مذهبی سهمی داشته باشید.
 
گزارشگر: مریم مزروعی
 

تعزیه خوانی در مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.