حاشیه‌های مرگ یک بیمار در بیمارستان شهدای کرمانشاه ادامه دارد اخیراً مسئولین این بیمارستان در یک دورهمی فیلم مرگ این بیمار را بازبینی کردند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بزرگی می‌گوید اگر کسی مرتکب اشتباهی شد و برای آن هزار توجیه بیاورد می‌شود هزار و یک اشتباه. این حکایت مَثَل مدیریت درمان تامین اجتماعی درباره نحوه برخورد با مرگ یک بیمار قلبی در بیمارستان شهدای کرمانشاه شده است.

برخی از رسانه‌های استان کرمانشاه چندی پیش و بر اساس اظهارات «مهدی جامه شورانی» از مداحان اهل بیت علیهم السلام؛ جزییات مرگ پدر ایشان را که با کم توجهی کادر پزشکی فوت شدند، را منتشر کردند.

بر اساس اظهارات فرزند متوفی، شب واقعه (۲۱ مرداد ماه سالجاری) پدر او به علت احساس درد در ناحیه سینه و تنگی شدید نفس به بیمارستان شهدا مراجعه می‌کنند و این در حالیست که دفترچه درمانی به همراه نداشتند.

او با انتقاد از برخورد نامناسب پرسنل بیمارستان می‌گوید: پس از مشخص شدن فشار بالای بیمار (۱۷) با اصرار ما سرانجام پزشک معالج یک قرص زیر زبانی به پدر می‌دهد و پس از آن که پدرم می‌گوید حالش بدتر شده و دیگر نمی‌تواند نفس بکشد و امشب خواهد مرد به او گفته می‌شود تو نمی‌میری اگر مردی پای ما [!] بر این اساس هنگام خروج مریض از اتاق پزشک او در حیاط بیمارستان دچار حمله قلبی می‌شود و جانش را از دست می‌دهد!

پس از انتشار این خبر در رسانه‌ها، روابط عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی در ابتدا از این خبر پس از ۹ روز اعلام بی اطلاعی کرد و می‌گوید موضوع بررسی و جوابیه منتشر می‌شود.

روز بعد مدیر درمان تامین اجتماعی استان این خبر را بزرگ نمایی می‌داند و با تهدید تلویحی رسانه‌های منتشر کننده خبر می‌گوید: «حق پیگیری محفوظ خواهد ماند و جوابیه‌ای پر ابهام می‌دهد که قبلا به آن پرداخته شد.»

اخیرا هم مدیر درمان تامین اجتماعی به اتفاق جمعی از مدیران و همکاران خود یکی از همکاران [اصلاح طلب] محترم رسانه‌ها را که البته رسانه او به این موضوع نپرداخته به جلسه دعوت می‌کند و فیلم واقعه را که پیشنهاد شده بود، برای اثبات ادعای خانواده محترم متوفی را در معرض دید عموم قرار گیرد؛ به صورت دورهمی بازبینی می‌کنند.

پس از این جلسه، خبری با عنوان بزرگ نمایی یک خبر دروغ توسط برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود و این بار رسانه‌های منتشر کننده خبر، به دروغ گویی متهم می‌شوند!

این بخشی از این خبر اخیر است که در رابطه با جلسه مدیران درمان تامین اجتماعی و بیمارستان شهدا منتشر شده است:

«در ادامه این جلسه دکتر نیکرهی رئیس بیمارستان شهداء و مسوولین پذیرش، پرستاران شیفت، مسوولین حراست و بقیه به ترتیب در مورد نحوه رسیدگی به وضع این بیمار سخنانی را بیان کردند و سپس فیلم دوربین مداربسته بیمارستان از لحظه ورود مریض مذکور به اورژانس بیمارستان تا لحظه فوت او به نمایش درآمد. در این فیلم مریض درحالیکه علامت حادی دال بر بیماری او مشاهده نمی‌شود به همراه همسر و پسرش وارد بخش اورژانس می‌شود و علیرغم در دست نداشتن دفترچه درمانی و پرداخت نکردن حق ویزیت مورد مداوا قرار می‌گیرد [!] مریض در ابتداء با اشاره به شکم خود از دردی در این ناحیه سخن می‌گوید، هنگامی که پزشک درخواست گرفتن نوار قلب می‎کند، او اظهار می‌دارد که هفته قبل به بیمارستان امام علی (ع) مراجعه داشته و نوار قلب برای او گرفته اند و مشکلی نداشته است و الان هم نوار قلب مجدد نمی‌خواهم، کادر درمانی اقدام به گرفتن فشارخون می‌نمایند که فشار او ۱۷ روی ۱۰ را نشان می‌دهد و لذا یک قرص زیرزبانی (کاپتوپریل) برای کاهش فشارخون همراه با شربت معده در اختیار او قرار داده می‌شود. مریض بعد از دقایقی با پای خود از اورژانس خارج و وارد حیاط بیمارستان می‌شود که در همانجا به زمین می‌افتد و کادر درمانی سریعا او را به اتاق احیاء منتقل کرده و علیرغم یکساعت کار شوک دادن به او متاسفانه فوت می‌کند.»

حال اگر نگاهی گذرا به این مطلب بیندازیم به خوبی در می‌یابیم که نکات قابل توجهی و پر از ابهام و سوال در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود.

اولاً؛ چرا از رسانه‌های منتشر کننده خبر در جلسه دعوت نشده و تنها یک فرد نزدیک به مدیران مدیران بیمارستان به عنوان نماینده رسانه‌ها در جلسه حضور دارد؟ آیا مدیران از پاسخگویی و شفافیت گریزان هستند؟

ثانیاً؛ روایتی که رسانه نزدیک به بیمارستان هم منتشر کرده و روایت‌گر دوربین بیمارستان بوده دقیقا سخنان فرزند و همراه متوفی را اثبات می‌کند.

ثالثاً؛ مردم عادی هم می‌دانند که علایمی مانند درد سینه، درد در ناحیه معده و فشار بالا از علایم سکته به شمار می‌رود؛ آیا دادن یک قرص زیر زبانی و یک قاشق شربت معده به یک بیمار در آستانه سکته قلبی کفایت می‌کند؟

رابعاً؛ چرا از بیمار با این وضعیت نوار قلب گرفته نمی‌شود؟ آیا بر فرض اینکه مریض مایل به انجام نوار قلب نباشد مسئولیت از عهده بیمارستان که وظیفه‌اش نجات جان بیمار است، سلب می‌شود؟ قطعا نظر پزشک ارجح‌تر است تا نظر بیماری که تخصصی در خصوص پزشکی ندارد. ضمنا اگر فردی هفته قبل نوار قلبی گرفته دیگر نباید از او نوار گرفته شود آنهم در زمانی که با علایم سکته قلبی روبرو است؟

خامساً؛ رسانه‌های منتشر کننده خبر به نقل از فرزند متوفی که از بیمارستان هم شکایت کرده، همین مطالب را بانشر داده‌اند و آیا یک بیمار در آستانه سکته باید به این شکل سطحی مورد مداوای قرار گیرد و چرا اقدامات پیشگیرانه برای او که دفترچه درمانی نداشته انجام نشده است؟

این در حالیست که در مصاحبه فرزند متوفی با اعلام شد که مدیر بیمارستان شهدا پس از بازبینی فیلم گفت است «مقصریم، ببخشید!»

به نظر می‌رسد که مدیر درمان تامین اجتماعی بجای توهین و تهدید رسانه‌ها که نماینده افکار عمومی مردم بزرگ ایران اسلامی هستند؛ به جای توجیه موضوع، واقعیت را بپذیرد و از مردم و خانواده متوفی عذرخواهی کرده و با مقصران احتمالی برخورد قانونی نماید.

حال این سوال مطرح می‌شود که این چنین مدیریت و پاسخگویی آن هم در بخش مهم درمان که با جان مردم سر و کار دارد شایسته مردم شهید پرور و آزمون پس داده کرمانشاه است؟

انتظار می‌رود مسئولان محترم قضایی و مجموعه مدیریت استان با قاطعیت به موضوع ورود کرده و اقدام لازم را به سرعت انجام دهند و نظارت بر نحوه درمان بیماران با جدیت هرچه تمام‌تر در دستور کار مسئولان محترم مربوطه باشد.

منبع فارس

انتهای  پیام/ز

حاشیه‌های یک مرگ مشکوک در بیمارستان شهدای کرمانشاه

برچسب ها: علوم پزشکی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.