یک عضو شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم نبود برنامه جامع مدیریت بانک‌ها را مشکل اساسی ساختار ربوی بانک‌ها دانست.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی نیا،عضور شواری راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، با اشاره به طرح بانکداری جدید که این روز‌ها آماده‌ ارائه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است،گفت: این طرح مطالعاتی نبوده  و با گذشت ۳۵ سال از قانون عملیات بانکداری بدون ربا همچنان ما شاهد بروز مشکلاتی در سیستم بانکداری هستیم که اگر نسبت به این طرح هم مطالعات لازم صورت نگیرد این مشکلات ادامه خواهند داشت.

او افزود: در سال ۶۳ قانون عملیات بانکدرای بدون ربا در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان درآمد، اما با گذشت سالیان سال از این قانون، اما همچنان پایه‌ نردبان نظام بانکداری لق می‌زند و سیستم بانکی در اجرای آن موفق نبوده است.

مدیرگروه اقتصادی دانشگاه خوارزمی با اشاره بر گرایش‌های موجود در طرح بانکداری جدید تصریح کرد: به گفته‌ متولیان طرح جایگزینی این طرح به جای طرح قبلی و تبدیل آن به قانون در عملیات بانکداری جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مشکلات و کاستی‌هایی که در این سال‌ها از سوی متخصصان و مراجع متدین بیان شده را برطرف نماید، اما در مقابل می‌بایست گفت که نمی‌توان به گفته‌ها اکتفا کرد و باید نگاهی جامع‌تر به این طرح داشت.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی نیا با اشاره به اینکه مواد قانونی در این طرح به دلیل نبود تحول ساختاری در سیستم بانکداری مناسب نیست افزود: در قانون بانکدرای بدون ربا مستمسکی برای تخلفات وجود ندارد، اما در این طرح مواد قانونی دارای یکسری ملاحظات است که اگر به آن‌ها توجه نشود باید شاهد ادامه روند سوری سازی بانک‌ها در اجرای قوانین باشیم.

سوددهی بانک‌ها و صوری سازی آن‌ها در سیاست بانکدرای اسلامی

او افزود: مجلس شورای اسلامی در وهله‌ نخست باید ساز و کار مناسب را در راستای اجرای طرح جدید تعبیه نماید و از تمام ظرفیت‌های نخبگان و متخصصان جهت طراحی یک طرح مطلوب استفاده نماید.

این اقتصاد دان حوزوی ضمن اشاره به سوددهی بانک‌ها و همچنین صوری سازی آن‌ها در سیاست بانکدرای اسلامی تاکید کرد: سیستم بانکی ما متاسفانه سازگاری کامل با سیستم ربوی دارد و از مشکلات اصلی آن صوری سازی است، به این منظور که به اسم عقود شرطی که در قانون بانکدرای بدون ربا آمده است فاکتورسازی می‌نمایند، ولی کار اصلی آن‌ها مبلغ، مدت و نرخ است.

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا بانکداری‌های اسلامی از جمله کشور‌های مالزی، سنگاپور در اجرایی کردن سیستم عملیات بانکداری بدون ربا موفق‌تر بوده اند افزود:بسیاری از متخصصان بر این باورند که طبق آمار و ارقام موجود، ساختاری که در سیستم بانکداری کشور‌های اسلامی وجود دارد هاکی از آن است که این کشور‌ها هم رد اجرای سیستم بانکدرای بدون ربا موفق نبوده اند و این امر یک امر فراگیر در تمام سیستم‌های بانکدرای دنیا است.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی نیا در پایان تاکید کرد: تا زمانی که یک تحول ساختاری جدی در نظام پولی صورت نگیرد معیار اسلامی را نمی‌توان در سیستم ربوی موجود عملی کرد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار