مدیر جهاد کشاورزی شهرستان  اسلام اباد غرب از اضافه شدن دو دستگاه خطی کار به ناوگان کشت مکانیزه شهرستان اسلام آبادغرب خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، کامران کریمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان  اسلام اباد غرب گفت: در حال حاضرشهرستان درچهار بخش مرکزی، شیان، حسن آباد و حمیل دارای ۲۷ دستگاه بذرکارخطی کارریز دانه به همراه کود کار و دو نوع جدید سه مخزنه در کاشت بذرهای متنوع با موزع های جداگانه و گیربکس جداگانه می باشد که کار کاشت انواع بذور ریز و درشت ازجمله: گندم ، جو ،کلزا، ذرت، یونجه، شبدر و... را انجام می دهدکه در سال زراعی جدید 2 دستگاه دیگر به ناوگان کاشت اضافه گردیده و در حال آماده سازی برای کاشت محصولات پائیزه می باشند.


کریمی بیان کرد: این خطی کار ها به صورت یارانه ای بوده که 7 میلیون آن بصورت یارانه ومابقی آن بصورت نقدی توسط کشاورز پرداخت میشود.


او در مورد کارکرد این دستگاهها اضافه کرد: استفاده از دستگاه بذر کار کودکار در مزارع این شهرستان بسیار لازم و ضروری است و یکی از راههای سوق کشاورزی از حالت سنتی و معیشتی به کشاورزی مکانیزه استفاده از ابزار آلات روز کشاورزی می باشدکه باعث عملکرد بیشتر محصول در واحد سطح زراعی می شود.


به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام اباد غرب  مزایای کشت کاهش مصرف انرژی یا سوخت و استهلاک ماشین آلات، کاهش میزان بذر مصرفی مثلا در کشت بذر گندم( در روش سنتی 350-250 کیلو بذر در هکتار برای گندم مصرف می شود و در کشت با کودکار بذر کار 200-180 کیلو بذر) و در کشت بذرهای دانه ریز به مراتب دقت بیشتر با روش کالیبره کردن دستگاه است.

کریمی  کاهش تعداد عملیات کاشت(در روش مرسوم کار کاشت 3الی 5 نوبت تردد تراکتور در سطح مزرعه در حالی که در روش کم خاک ورزی با دو بار تردد دستگاه خطی کار توام با کودکار و خاک ورز مرکب کار کاشت انجام می گیرد) ؛یکنواختی در سبز شدن بدلیل عمق مناسب کاشت بذور از دیگر مزایای این کشت است.

او گفت:  بدلیل عمق مناسب بذور یخ زدگی (سرمازدگی) در بذور کمتر اتفاق می افتد و کاهش تعداد بوته های سبز نشده در سطح مزرعه کاهش می یابد و  در روش خطی کاری کنترل علف های هرز راحت تر و کم هزینه بر است.

کریمی بیان کرد : با کاهش ترافیک مزرعه ای (تردد ماشین آلات کشاورزی) ، باعث کاهش فشردگی در ایجاد لایه های خاک می شود  به دلیل اینکه کلیه بذر ها در یک عمق مناسب قرار می گیرند با انجام اولین آبیاری ( خاک آب ) می توان تراکم سبز قابل قبولی را در واحد سطح به دست آورد بدلیل عمق مناسب ، انرژی مصرف شده بذر جهت سبز شدن کاهش می یابد در نتیجه بوته قوی حاصل می شود.

 

انتهای پیام/ز

 

مزایای کشت مکانیزه برای کشاورزان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.