فضانوردان مجبور شدند اولین کپسول فضایی بدون سرنشین روسی را به دلیل بروز خطای داخلی درون ایستگاه، به صورت دستی هدایت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان روسی اعلام کرده‌اند کپسول فضایی بدون سرنشین سایوز Soyuz MS-۱۴ که حامل اولین ربات انسان‌نمای فضانورد روسی به نام فدور بود سرانجام با موفقیت به دریچه اتصال ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد.

این کپسول فضایی روز ۲۶ آگوست به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید و سرانجام موفق به اتصال به دریچه ماژول سرویس Zvezda روسیه در بدنه ایستگاه فضایی شد. این دومین تلاش برای اتصال کپسول فضایی سایوز Soyuz MS-۱۴ پس از شکست در اتصال روز شنبه بود.

کپسول فضایی سایوز Soyuz MS-۱۴ اولین کپسول فضایی بدون سرنشین سایوز است که به بدنه ایستگاه فضایی متصل می‌شود. این کپسول فضایی فوق پیشرفته با استفاده از موشک فضایی Soyuz ۲.۱a از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

افزون بر ربات انسان نمای فدور با شماره شناسایی Skyoid Skybot F-۸۵۰، در کپسول فضایی حدود ۶۵۸ کیلوگرم انواع مواد خوراکی و سایر ملزومات مورد استفاده فضانوردان قرار دارد.

ربات انسان نمای فدور یک متر و ۸۰ سانتی متر طول دارد و دانشمندان در زمان پرتاب موشک فضایی و شناور بودن کپسول فضایی، انواع اثر‌های گرانش و بی‌وزنی، تابش اشعه‌های کیهانی و مواردی از این دست را روی ربات مورد بررسی قرار داده‌اند.

کارشناسان امیدوار هستند ربات انسان‌نمای فدور در آینده بتواند در سفر به فضای عمیق به کشف اسرار و انجام فضانوردی در وضعیت‌های خطرناک برای سلامت فضانوردان انسانی بپردازد.

این فضاپیما ابتدا قرار بود روز شنبه به ماژول از پیش تعیین شده متصل شود، اما بروز مشکلی در سیستم رندر خودکار ماژول سبب شد کپسول سایوز در فضا معلق بماند و امکان اتصال به ایستگاه فضایی را پیدا نکند.

برای رفع مشکل متصل نشدن کپسول فضایی، فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی از نوعی سیستم هدایت دستی برای کنترل و تعیین مسیر کپسول فضایی استفاده کردند تا کپسول فضایی موفق به اتصال شود.


بیشتر بخوانید: تغییرات شدید آب و هوایی در انتظار کره زمین


افزون بر کپسول فضایی سایوز روسی، کپسول فضایی شرکت اسپیس ایکس هم که در تاریخ ۲۵ جولای به ایستگاه فضایی متصل شده هم قرار است روز سه‌شنبه به سوی زمین برگردد.

کپسول فضایی اسپیس ایکس حدود ۲۲۶۸ کیلوگرم انواع تجهیزات و محموله خوراک به ایستگاه فضایی منتقل کرده است و حال در بازگشت به زمین حدود ۱۲۲۵ کیلوگرم محموله حاوی انواع نتیجه‌های آزمایشگاهی، پسماند‌ها و وسایلی از این دست را به زمین منتقل می‌کند.

منبع:Space

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار