مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه با بیان اینکه زوجین در پنج سال اول نیز آگاهی‌های لازم را ندارند،گفت:۴۷ درصد طلاق‌ها مربوط به این دوره از ندگی است.

۴۷ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول اتفاق می‌افتدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سید علی اصغر رفاهی مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه پیش از ظهر سه شنبه در جلسه هم اندیشی فعالان مدنی در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی لرستان در سخنانی با بیان اینکه کار خوبی در استان لرستان کلید خورد، اظهار داشت: ما آرزو داشتیم که برای دختران و پسران در شرف ازدواج برخی آموزش‌ها اجباری شود، این در حالیست که این امر هنوز قانون شده است، اما چند سال است که تلاش می‌شود این امر به یک قانون تبدیل شود.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای در این رابطه داشت و در این شورا کارگروه کنترل و کاهش طلاق و یک کمیته علمی نیز در ذیل این کارگروه تشکیل شد، عنوان کرد: پیگیری‌های زیادی صورت گرفته که با نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت، سازمان تبلیغات، قوه قضائیه، نهاد نمانیدگی، ولی فقیه در دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌ها این کار در کشور عملیاتی شود.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه با اشاره به اینکه چهار حوزه در قالب شش ساعت آموزش در این رابطه پیش بینی شده ، افزود: آموزش مسائل بهداشت و درمان ۱.۵ ساعت، اخلاق و احکام ۱.۵ ساعت، روانشناسی و حقوق در این زمینه در نظر گرفته شده است.

رفاهی با تاکید بر اینکه مربیانی در این چهار رشته در استان شناسایی شده اند و آموزش‌ها در این زمینه برگزار شده ، بیان داشت: همچنین آموزش‌های حقوقی در این رابطه را نیز ما در قوه قضائیه اجرا می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این آموزش‌ها باید به صورت کیفی به زوج‌های در شرف ازدواج ارائه شوند، افزود: ۴۷ درصد طلاق‌ها در کل کشور مربوط به پنج سال اول زندگی زوجین است.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه با اشاره به اینکه اگر خانواده‌ها از جهات گوناگون قوی شوند همه مشکلات اجتماعی رفع می‌شوند، عنوان کرد:، اما ما وقتی به کانون اصلاح و تربیت و زندان‌ها سر می‌زنیم و بررسی می‌کنیم تمام آسیب‌ها از درون خانواده‌های متزلزل، پر آسیب و پر تنش بیرون می‌آیند.

رفاهی با بیان اینکه ما در ایران ۲۰ هزار خانوار داریم و اگر این تعداد خانوار مورد توجه قرار گیرد اجتماع نیز اصلاح می‌شود، افزود: دختران و پسران ما نمی‌دانند که نیاز به آموزش دارند و اطرافیان آن‌ها نیز نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه در یکی از استان‌های مذهبی علت طلاق، دخالت اطرافیان است، تصریح کرد: زوجین در پنج سال اول نیز آگاهی‌های لازم را ندارند و خطا و اشتباهات هم را سریع قضایی نباید نکنند.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه، گفت: در این راستا مددکاران، روحانیون، مسئولان و ... در این رابطه باید ورود پیدا کنند چرا که زمانی باید آسیب‌های خانواده را قضایی کنیم که کارشناسان اعلام کنند که ادامه زندگی فایده‌ای ندارد.

رفاهی در بخش دیگری از سخنان خود به رویکرد دستگاه قضایی اشاره کرد و افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی و جرائم مربوط به آن‌ها اگر تک محوری کنیم موفق نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه در این راستا یکی از راهکار‌های این امر فعال بودن شورای پیشگیری از وقوع جرم است، تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته در استان در این حوزه باید ارتقا پیدا کند.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه با اشاره به اینکه ماهانه جلسات این شورا برگزار شود، افزود: با هم افزایی در این رابطه دستگاه‌ها فعالیت داشته باشند.

رفاهی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با حضور آیت الله رئیسی در قوه قضائیه امید در میان همه ایجاد شد، گفت: براساس برآورد صورت گرفته سرمایه اجتماعی نظام و قوه قضائیه افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس رئیس قوه قضائیه ما در فساد هیچ خط قرمزی نداریم، عنوان کرد: در مجموع ۱۲۵ برنامه در حوزه‌های مختلف ابلاغ شده که ۲۷ برنامه از آن‌ها در حوزه معاونت پیشگیری است و در سه برنامه ما مسئول هستیم.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه آسیب شناسی در قوه قضائیه شناسایی شده است، عنوان کرد: در مجموع ۱۳ چالش قوه قضائیه شناسایی شده و شش ابر چالش از دل همه این آسیب‌ها بیرون آمده که اولین ابر چالش ما حجم فزایده پرونده‌های قضایی است.

رفاهی با بیان اینکه دو کار در حوزه پیشگیری باید مدنظر قرار گیرد، افزود: قضات و کارمندان را باید بیشتر درگیر پیشگیری کنیم، این امر شروع شده است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حوزه پیشگیری، افزود: برنامه‌های ابلاغ شده در حوزه پیشگیری از سوی دستگاه قضایی با همکاری سازمان‌های مردم نهاد در استان عملیاتی شوند.

مشکلات خانواده نباید سریع قضایی شوند

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه با تاکید بر اجرای برنامه‌های محله محور با استفاده از ظرفیت نیرو‌های مردمی در حوزه پیشگیری، بیان داشت: قوه قضائیه مرکز مشاوره خانواده را ایجاد می‌کند.

رفاهی با تاکید بر اینکه مشکلات خانواده نباید سریع قضایی شوند و در این مراکز مشاوره باید مورد بررسی قرار گیرند، افزود: در این مراکز باید از قوی‌ترین نیروها، مشاوران، مددکاران و ... استفاده شود.

وی با بیان اینکه همچنین خروجی کار در حوزه‌های مختلف مهم است، تصریح کرد: بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به قدری مهم بوده که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند.

اجرای برنامه «سجام» با ۱۰ موضوع دارای اولویت از سوی دستگاه قضایی

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اجرای برنامه «سجام» با ۱۰ موضوع دارای اولویت از سوی دستگاه قضایی، افزود: این برنامه بهترین بستر برای نظارت مردمی است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.