ولیزاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اجرا نشدن قانون کنترل دخانیات و افزایش مالیات بر سیگار/ مقاومت صنعت دخانیات بر افزایش مالیات

دبیر ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: قانون کنترل دخانیات و افزایش مالیات بر سیگار علی‌رغم رای نهایی دیوان اجرا نمی‌شود.

اجرا نشدن قانون کنترل دخانیات و افزایش مالیات بر سیگار/ مقاومت صنعت دخانیات بر افزایش مالیات بر سیگاربهزاد ولیزاده دبیر ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: متاسفانه شیوع استعمال سیگار و قلیان در بین نوجوانان و جوانان افزایش پیدا کرده است و همین مسئله باعث آسیب جدی به سلامتی این گروه سنی می‌شود.

او ادامه داد: برای جلوگیری از شیوع مصرف دخانیات، شورای کنترل دخانیات وزارت بهداشت اقدامات زیادی انجام داده است که یکی از آن‌ها مطرح کردن بحث افزایش مالیات برای سیگار از درب کارخانه و خرده‌فروشی آن است تا با بالا رفتن قیمت مواد دخانی میزان مصرف سیگار و حتی قلیان کاهش پیدا کند.

دبیر ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: صنعت دخانیات با افزایش مالیات در سیگار مخالفت کرده، اما این سیاست به درستی اجرا شده است و در راستای استعمال دخانیات باید میزان مالیات بر سیگار افزایش پیدا کند و متأسفانه باید بگویم که ایران جزو کشور‌های ضعیف در زمینه اخذ مالیات و عوارض در سیگار است.

پتانسیل ۲۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از مالیات بر سیگار

او افزود: پتانسیل ظرفیت درآمد مالیات بر دخانیات مبلغی در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است که تنها ۲ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از مالیات نصیب کشورمان می‌شود و ۷۵ درصد از این منابع در جیب افراد سوءاستفاده‌گر می‌شود.

ولیزاده بیان کرد: متأسفانه ما شاهد افزایش مصرف دخانیات هستیم و صنعت دخانیات اجازه اجرای قوانین را به طور کامل نمی‌دهد.

دبیر ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت اضافه کرد: قانون ممنوعیت تولید و توزیع مواد معطر در تنباکو در سال ۹۳ به تصویب رسیده است، اما هنوز بعد از گذشت ۵ سال این مصوبه در کشور اجرایی نشده است و علیرغم اینکه رأی دیوان عدالت اداری به نفع وزارت بهداشت صادر شده است، اما هنوز قانون ممنوعیت تولید و توزیع تنباکو معطر در کشور اجرا نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: افزایش مالیات بر سیگار عامل کاهش شیوع اعتیاد


او ادامه داد: افزودن مواد معطر به تنباکو بر اساس قوانین ممنوع است، اما هنوز تولیدکننده‌های این نوع مواد به کار خودشان ادامه می‌دهند و صنعت دخانیات نسبت به ممنوعیت تولید و عرضه و واردات مواد معطر تنباکو اعتراض کرده است و دیوان عدالت اداری در سال ۹۵ به صورت موقت ممنوعیت واردات و عرضه مواد معطر تنباکو را لغو کرده است، اما در آبان ماه سال ۹۶ دیوان عدالت اداری رای نهایی خود را صادر و به نفع وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت تولید، واردات و عرضه مواد معطر تنباکو صادر کرده است، اما از سال ۹۶ تا امروز هنوز این مصوبه در کشور اجرایی نشده است.

دبیر ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: مسئله کنترل دخانیات یک موضوع بین بخشی است و وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند در زمینه کاهش استعمال دخانیات عمل کند، زیرا باید فرهنگ‌سازی مناسب در این خصوص در کشور انجام شود.

انتهای پیام/

آخرین وضعیت اجرای قانون کنترل دخانیات و افزایش مالیات بر سیگار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار