در پی گسترش آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های آمازون، رئیس‌جمهور راستگرای برزیل با موجی از خشم در داخل و انتقادات خارجی روبرو شده است.

خشم داخلی و خارجی از واکنش بولسونارو به آتش‌سوزی‌های گسترده در آمازونبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، به رغم توهین‌های ژائیر بولسونارو به مخالفان، متحدان و سیاه پوستان و حتی تمجید از دیکتاتوری در کشورش طی سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵، هیچ چیزی به اندازه واکنش وی به آتش سوزی‌های گسترده در آمازون سبب خشم در داخل و انتقادات از وی در خارج از کشور نشده است.

رئیس جمهور راستگرای برزیل ابتدا ضمن رد وقوع صد‌ها مورد آتش سوزی در منطقه آمازون، گروه‌های فعالان را به دست داشتن در آتش سوزی‌ها به منظور ضربه زدن به اعتبار دولت خود متهم کرد. این در حالی است که بولسونارو پیشتر خواستار تسهیل مقررات زیست محیطی در بزرگترین جنگل بارانی جهان به منظور کمک به توسعه شده بود.

سران کشور‌های اروپایی در واکنش تهدید کردند مانع از یک توافق تجاری بزرگ با برزیل شوند که می‌تواند منافع فراوانی در زمینه کشاورزی برای این کشور به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، خصومت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با همتای برزیلی خود ادامه دارد.

مکرون ابراز امیدواری کرد برزیل به زودی رئیس جمهوری داشته باشد که بتواند بر اساس اصول ریاست جمهوری رفتار کند. همچنین، هزاران نفر از مردم برزیل در شهر‌های مختلف این کشور و همچنین مقابل سفارتخانه‌های آن در سراسر جهان با شعار "برای آمازون دعا کنید", تظاهرات کردند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز ضمن ابراز نگرانی، هشدار داد جنگل‌ها به عنوان ریه برای کره زمین حیاتی هستند.

بولسونارو سرانجام با کاهش رویکرد مقابله جویانه خود از اعزام ۴۴ هزار نیروی نظامی برای کمک به مهار آتش سوزی‌ها در آمازون خبر داد، اگرچه بسیاری این اقدام را ناکافی و بسیار دیر توصیف کردند.

مائوریتسیو سانتورو، استاد روابط بین الملل در دانشگاه ریو دو ژانیرو گفت: هیچ دولت دموکراتیک در برزیل به اندازه بولسونارو اینقدر با موجی از انتقادات بین المللی روبرو نبوده است. وی افزود برزیل با نقض توافقات زیست محیطی بین المللی، بی اعتبار و خدشه دار شده و در صحنه بین المللی نمی‌تواند هیچ نوع نقش رهبری را برعهده بگیرد. رئیس جمهور برزیل پیشتر محافظت‌ها از جنگل‌های بارانی را مانعی برای توسعه اقتصادی کشور توصیف کرده بود.

منتقدان می‌گویند تعداد بی سابقه آتش سوزی‌ها طی امسال ناشی از اقدام وی به ترغیب کشاورزان و مزرعه داران برای سرعت بخشیدن به تلاش‌ها برای از بین بردن جنگل بوده است. رومولو باتیستا، عضو کارزار صلح سبز آمازون در اعتراض به اقدامات رئیس جمهور برزیل گفت: در هشت ماه گذشته هیچ گونه اقدامی برای محافظت از آمازون انجام نشده است.

بولسونارو روابطی پرتنش با دولت‌های خارجی به ویژه آلمان و گروه‌های غیردولتی دارد که از سوی وی به دخالت در امور مدیریتی منطقه آمازون متهم شده اند. افزون بر آن، مقامات دفتر ریاست جمهوری فرانسه رئیس جمهور برزیل را به دروغ گویی درباره تعهدات زیست محیطی متهم کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، حوادث طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار