کولیوند گفت: روزانه بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تماس تلفنی با اورژانس انجام می‌شود که ۲۵ درصد از آنها مزاحم تلفنی هستند.

انتقال ۲۷ هزار مصدوم از طریق اورژانس هوایی/ ۶۵ درصد از مصدوان مستقیم به اتاق عمل منتقل شده اندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  پیر حسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت اظهار کرد: تصویب سازمان اورژانس از سوی مجلس در سال گذشته انجام شد و هیئت دولت و شورای نگهبان اساسنامه اورژانس را تایید کردند.

او ادامه داد: اکنون ۲۸۰ دستگاه آمبولانس‌های دو دیفرانسیل خریداری و در سراسر کشور توزیع شده است همچنین  ۴۲ فروند بالگرد برای اورژانس هوایی خریداری  شده است.

کولیوند بیان کرد:  ۲۷ هزار مصدوم از طریق بالگرد اورژانس به مراکز درمانی منتقل و ۶۵ درصد از مصدومان مستقیم به اتاق عمل می‌روند.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه سالیانه ۴ میلیون ماموریت به وسیله موتورلانس‌ها در کشور انجام می‌شود، ادامه داد: اکنون۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس در کشور توزیع شده است و مدت زمان رسیدن بر بالین بیماران به حدود ۱۰ دقیقه رسیده است.

او بیان کرد: در زمینه مدیریت سکته‌های قلبی و مغزی کد‌های ۲۴۷ و ۷۲۴ در اورژانس عملیاتی شده است و ۷۰ هزار بیمار قلبی و ۲۷ هزار نفر از بیماران مبتلا به سکته مغزی به وسیله اورژانس به بخش‌های تخصصی مربوطه منتقل شده اند.

آمادگی برای خدمات رسانی در ایام اربعین

کولیوند افزود: آمادگی کامل برای خدمت رسانی درایام اربعین به زائران داریم و هدف اصلی ما در این ایام پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیر است.

رئیس سازمان اورژانس کشور بیان کرد: با انجام آموزش‌های لازم در مدارس و مساجد میزان ۶۵ درصد از مصدومان کاهش پیدا کرده است و سعی داریم در هر خانواده یک سلامت یار و اورژانس یار داشته باشیم.

او افزود: توان علمی پرسنل ارتقا پیدا کرده است و با اجرای طرح AMC کنترل آمبولانس‌های دولتی به خوبی انجام می‌شود و اورژانس ریلی و استفاده از دستگاه AD در ماشین‌های آمبولانس بعد از ابلاع مصوبه هیئت دولت اجرایی می‌شود.

کاهش ۵۰ درصدی مرگ مادران باردار

کولیوند بیان کرد: اکنون بیش از ۵۵ درصد از ماموریت اورژانس هوایی مربوط به حوادث ترافیکی است و حدود ۵۰ درصد از مرگ مادران باردار با اورژانس هوایی کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: یکی از اقدامات سازمان اورژانس خرید و تجهیز بالگرد‌های دید در شب و ایجاد پد بالگرد در نقاط کشور به خصوص شهر تهران است و در این خصوص رایزنی‌هایی با شهرداری داریم.

انجام روزانه روزانه ۵۵ هزار ماموریت در تهران

رئیس اورژانس کشور با اشاره به اینکه روزانه هزار و ۲۰۰ ماموریت به وسیله موتورلانس انجام می‌شود، افزود: اکنون بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تماس تلفنی با اورژانس انجام می‌شود که ۲۵ درصد از آن‌ها مزاحم تلفنی است و تعدادی از تماس‌ها با اورژانس به وسیله مشاوره پزشکی حل شده و نیازی به اقدام آمبولانس نیست؛ به طور کلی روزانه ۵۵ هزار ماموریت در تهران انجام می‌شود و امروزه کسی پشت خط تماس اورژانس معطل نمی‌ماند.

او با اشاره به اینکه روزانه ۲۷۵ هزار ماموریت در کل کشور به وسیله اورژانس انجام می‌شود، ادامه داد: اصلاح نگرش و ارتقا سطح پوشش عادلانه خدمات پیش بیمارستانی و ارتقا کیفیت ارائه خدمات ازجمله اقدامات سازمان اورژانس است و با پیشرفت‌های که در این سازمان انجام شده جایگاه ایران از رتبه هشتم به رده الف رسیده است.

تدوین سند ملی حوادث ترافیکی 

کولیوند با اشاره به اینکه سند ملی حوادث ترافیکی در حال تدوین و ابلاغ است افزود: اکنون اورژانس دارای ۴۰۰ تیم واکنش سریع است که هیچ نیازی به امکانات خاصی ندارند.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به طرح AMCگفت: در حال حاضر اورژانس تمام ماموریت‌های آمبولانس‌ها را کنترل می‌کند به طوری که می‌داند یک آمبولانس با چه سرعتی در خیابان‌های سطح کشور حرکت می‌کند.

او اضافه کرد: اورژانس در انتقال اعضای پیوندی خوش درخشیده است به طوری که از ابتدای امسال تا امروز ۱۰ عضو به وسیله اورژانس کشور منتقل شده است.

کولیوند در خصوص آمار غرق شدگان گفت: در ۵ ماهه اول امسال هزار و ۶ نفر غرق شده ‌اند که از این تعداد متاسفانه ۶۴۴ نفر فوت شده‌اند که ۱۸۱ نفر زن و بقیه مرد در میان افراد فوت شده دیده می‌شوند.

رئیس اورژانس کشور اضافه کرد: استان‌های مازندران، گیلان و آذربایجان غربی بیشترین آمار غرق شدگان را به خود اختصاص داده‌اند که شهر‌های ارومیه، کرج و رشت بیشترین فوتی ناشی از غرق شدگی را دارند.

کولیوند در خصوص حوادث ترافیکی وسایل حمل و نقل عمومی گفت: امسال بر اساس حوادث ترافیکی حمل و نقل عمومی ۲۰۵ نفر مصدوم و ۹۹ نفر فوت شده‌اند و به طور کلی مصدومان امسال ناشی از حمل و نقل عمومی ۲ هزار ۴۰۲ نفر است.


بیشتر بخوانید: ماجرای تردد سلبریتی‌ها و معلمان خصوصی با اورژانس به کجا رسید؟


سلامتی جان مردم با هیچ چیزی قابل معامله نیست

او با اشاره به اینکه آمبولانس‌های خصوصی مکلف به جابه‌جایی بیمار‌های غیر اورژانسی و در چارچوب مصوبات هستند، ادامه داد: سلامتی جان مردم با هیچ چیزی قابل معامله نیست و اگر مردم تخلفی در آمبولانس‌های دولتی یا خصوصی مشاهده کردند سریعا با سامانه ۱۹۰ آن را با ما در میان بگذارند.

رئیس اورژانس کشور اضافه کرد: اتفاقا دیروز عصر یک تخلف از شرکت آمبولانس خصوصی به ما گزارش شده است که موارد تخلف ثبت و به مراجع ذی صلاح پرونده این شرکت ارسال شده است.

راه‌اندازی دانشکده فوریت‌های پزشکی

کولیوند با اشاره به اینکه دانشکده فوریت‌های پزشکی راه‌اندازی می‌شود،گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار نیرو در اورژانس کمبود داریم و با آزمون استخدامی کشور نیز در زمینه جذب پرسنل فوریت‌های پزشکی به توافقات خوبی رسیده ایم،  به طوری که از ۹ هزار نیرویی که قرار است از نیمه اول امسال جذب شوند تعداد هزار نفر از این افراد مربوط به پرسنل اورژانس است همچنین مقرر شد در نیمه دوم امسال نیز ۱۰ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی جذب وزارت بهداشت شوند که از این تعداد ۲ هزار نفر مربوط به پرسنل فوریت‌های پزشکی است.

او با اشاره به نصب خرید دوربین‌های دید در شب گفت: خرید تجهیزات دید در شب به دلیل اعمال تحریم‌ها از سوی دشمنان مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد، اما در آینده خبر‌های خوبی به مردم می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار