نماینده، ولی فقیه در گیلان تهذیب نفس و اصلاح خود را نخستین رسالت فردی طلبه عنوان کرد و گفت: اگر طلبه خودسازی نداشته باشد آفت‌هایی که به خود و جامعه وارد می‌کند قابل احصاء نیست.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، آیت الله رسول فلاحتی در مراسم افتتاحیه حوزه‌های علمیه استان در سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ در مصلای امام خمینی (ره) رشت با اشاره به پرسش‌های مردم از طلبه‌ها گفت: سه موضوع هویت طلبه، رسالت طلبه و اینکه طلبه چه زمان باید وارد اجتماع شود، حائز اهمیت است.

او، درباره موقعیت طلبه با توجه به روایات، افزود: طلبه‌ها جانشین پیامبر (ص) هستند بنابراین طبق روایتی از امام رضا (ع) موقعیت و هویت طلبه این است که جانشین پیامبر (ص) محسوب می‌شود.

امام جمعه رشت با بیان اینکه طلبه وارث پیامبران الهی است، تصریح کرد: امیرالمومنین امام علی (ع) فرمود فقیهان وارثان انبیای الهی هستند ضمن اینکه طلبه امانتدار پیامبران الهی محسوب می‌شود و طلبه‌ها از این سه مطلب می‌توانند بسیاری از موضوع‌ها را برای خود تبیین کنند.

آیت الله فلاحتی به رسالت طلبگی اشاره کرد و گفت: کسی که به حوزه گام می‌گذارد دو رسالت فردی و اجتماعی به عهده دارد.

او  با اشاره به اینکه تهذیب نفس و اصلاح خود نخستین رسالت فردی طلبه محسوب می‌شود، بیان کرد: در موضوع رسالت شخصی طلبه، بزرگ‌ترین امر تربیت خود است و خدای متعال پیامبران را پس از یک دوره تربیت و خودسازی مبعوث کرد، زیرا اگر طلبه خودسازی نداشته باشد آفت‌هایی که به خود و جامعه وارد می‌کند قابل احصاء نیست.

نماینده، ولی فقیه در گیلان، دانش اندوزی عمیق را دومین رسالت فردی و شخصی طلبه دانست و خاطرنشان کرد: فقه به معنای فهم عمیق است بنابراین دومین رسالت فردی عالم این است که خود را متصل به دانش مربوط به حوزه‌های دینی کند.

آیت الله فلاحتی، طلبه را امانت خدا در پیشگاه استاد و مدیر حوزه‌های علمیه ذکر کرد و یادآور شد: از روز نخست باید طلبه را در بحث تربیت و دانش اندوزی مسلح کنیم.

او با اشاره به رسالت عمومی طلبه ها، تصریح کرد: در بخش رسالت عمومی پس از آن که طلبه توانست از دو عرصه خودسازی و دانش اندوزی عمیق خارج شود باید به تربیت جامعه بپردازد.

امام جمعه رشت تصریح کرد: عالمان دینی رسالت تبلیغ و تربیت دینی مردم را به عهده دارند و این رسالت تا قیامت ادامه دارد.

آیت الله فلاحتی به موضوع طلبه باید چه زمانی وارد جامعه شود، اشاره کرد و افزود: بحث مذکور دارای بخش عام و خاص است.

او با اشاره به اینکه جامعه مدیون عالمان دینی است، بیان کرد: بخشی از موهومات در جامعه معلول نارسایی‌ها در دانش اندوزی عمیق و خودسازی طلبه‌ها است و در سال‌های اخیر مشاهده می‌کنیم عده‌ای موریانه وار وارد حوزه‌های علمیه شدند و این از شهر‌های دور آغاز شده و به قم رسیده است.

نماینده، ولی فقیه در گیلان ادامه داد: معاندان می‌خواهند بگویند عالمان دینی در ساحات زندگی انسان هیچ نقشی ندارند و این سازمان باید تعطیل شود البته آن را به طور رسمی نمی‌گویند، اما تمام رفتار‌ها این را نشان می‌دهند ضمن اینکه عده‌ای نیز غافل هستند و نمی‌دانند.

آیت الله فلاحتی خاطرنشان کرد: اگر تاکنون اسلام قوام پیدا کرده، مردم بر دین ماندند و عالمان دینی جامعه اسلامی را در مسیر کرامت انسانی حفظ کردند در سایه عالمان دینی بوده، هست و خواهد بود و این معلمان سر سفره کتاب‌هایی نشسته اند که از طریق اندیشمندان و مفسران شیعه به نگارش در آمده است.

او با بیان اینکه خروجی حوزه‌های علمیه همیشه اندک بوده است، تصریح کرد: اما اندک خروجی حوزه‌های علمیه هر کدام ابراهیم تاریخ اسلام بودند و مانند شهید بهشتی به فرموده امام (ره) یک امت برای ملت ما بودند.

امام جمعه رشت، ورود عالم به جامعه و متحول کردن آن را نیازمند طی کردن مراحل سخت عنوان کرد و یادآور شد: بعضی از اطرافیان امام (ره) ریزش کردند و این ناشی از آن است که سه مرحله خودسازی، دانش اندوزی عمیق و دانستن زمان ورود به جامعه را طی نکردند.

آیت الله فلاحتی به وضعیت فرهنگی گیلان اشاره کرد و افزود: پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز در تراز مردم این استان فعالیت فرهنگی و علمی انجام نشده است.

او با بیان اینکه ساماندهی زیربنا‌های فرهنگی جامعه با رنج و محنت تحقق پیدا می‌کند، تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی زمان بر است.

انتهای پیام/آ

ساماندهی زیربنا‌های فرهنگی جامعه با رنج و محنت محقق می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.