بیانیه کوتاه فرانسه در پایان اجلاس گروه هفت و اشاره به نام ایران

در بیانیه کوتاه فرانسه پس از پایان اجلاس گروه هفت که نمایانگر اختلافات شدید میان اعضای آن بود در خصوص ایران نیز اظهارنظر‌هایی شده است.

///به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رویترز در خبری نوشت: بیانیه کوتاهی که امروز فرانسه پس از پایان نشست سران گروه هفت در بیاریتز این کشور صادر کرد به بیانیه‌های رسمی که معمولا در پایان نشست‌های سالانه این گروه صادر می‌شد، شباهت نداشت و منعکس‌کننده اختلافات میان اعضای آن بود.

در این بیانیه به مسائل مربوط به تجارت جهانی، ایران، لیبی، اوکراین و هنگ کنگ پرداخته شده است.

در این بیانیه آمده است هفت کشور صنعتی برای تجارت جهانی آزاد و عادلانه و ثبات اقتصاد جهانی متعهد هستند. این کشور‌ها خواهان ایجاد تغییرات اساسی در سازمان تجارت جهانی هستند تا آن را در محافظت از مالکیت معنوی، حل و فصل سریع اختلافات و ریشه‌کن کردن شیوه‌های ناعادلانه تجارت کارآمدتر کنند.

در همین حال در بخشی از این بیانیه به ایران نیز اشاره و ادعا شده: «در دو هدف کاملا اشتراک داریم: حصول اطمینان از اینکه ایران هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد و دوم آنکه صلح و ثبات در منطقه تقویت شود».

نشست گروه ۷ در سال ۲۰۱۹ در فرانسه به ریاست امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اوت (دوم تا چهارم شهریور) در تفرجگاه ساحلی بیاریتز برگزار شد.

سران گروه هفت شامل «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا در این نشست حضور یافتند. نمایندگانی از اتحادیه اروپا و سازمان‌های مهم بین المللی مانند سازمان ملل متحد، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی نیز در آن شرکت داشتند.

روزنامه تلگراف پیش از این نوشته بود از آنجا که سران هفت اقتصاد بزرگ دنیا بر سر همه چیز از برکسیت گرفته تا تجارت، تغییرات جوی، نحوه تعامل با چین، ایران و روسیه اختلاف دارند بعید است اجلاس گروه ۷ در سال جاری بتواند با صدور بیانیه مشترک به کار خود پایان دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرانسه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار