اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی چاپ با تجلیل از کارآفرین برتر و با حضور مسئولان و اصحاب رسانه برگزار شد.

آغاز اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران با تجلیل از کارآفرین برتر، نوآور نمونه و پیشکسوت برگزیده حوزه چاپ با حضور مسئولان حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان مجلس، مسئولان و نمایندگان صنوف و اهالی حوزه چاپ برگزار شد.

علی اکبر ابراهیمی معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: جشنواره ملی فرصتی مغتنم برای دیده شدن فعالان عرصه چاپ است و لازم می‌دانم اشاره‌ای به فعالیت‌های این حوزه بکنم.

وی افزود:برنامه ریزی و تلاش مضاعف برای حمایت از تولیدات داخلی، حمایت و بازسازی ناوگان چاپ و نشر، تلاش در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه تولید داخلی که واردات از ۲۰۰ هزار میلیون تن به ۴۰ هزار تن کاهش یافته، برنامه ریزی و همکاری در تسهیل صادرات و واردات مواد اولیه، برنامه ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی چاپ و حمایت از مولفان، پیگیری و تعامل با صندوق حمایت مالی، پیگیری جهت تکمیل پروژه سامانه چاپ کشور، جدیت در راستی بازنگری قوانین و شفاف سازی امور از جمله فعالیت های ما است.

ابراهیمی گفت: این دوره از جشنواره در تمامی استان‌ها برگزار و از کارآفرین و پیشکسوت و صادر کننده برتر تحلیل خواهد شد. هیئت داوران در هر بخش متشکل از ۱۱ داور بوده است، از میان ۸۴ پرونده ارسالی پیشکسوتان، ۵ نفر انتخاب شدند. از میان ۲۱ کارآفرین، ۲ کارآفرین نمونه و از میان ۲۵ شرکت عمل کننده، ۲ شرکت انتخاب شدند و همین طور از میان مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و کارشناسان ادارات کل استانی ۱ نفر تقدیر خواهد شد. امید است با رهنمود‌های وزیر محترم ارشاد و معاون فرهنگی و هم اندیشی دلسوزان و دست اندرکاران حوزه فرهنگ شاهد گام‌های موثری باشیم.

محمد علی انصاری پور رئیس اتحادیه چاپ خانه داران اصفهان در این مراسم گفت : عزیزان حوزه چاپ دلسوخته هایی هستند که به خاطر عشق خود در این وضعیت کار می کنند، فعلا متولی حوزه چاپ وزارت ارشاد است و سال ها پیش برای انتقال به وزارت صمت مطالبه کردیم. در دنیا سومین صنعت، صنعت چاپ است و به عنوان صنعت مادر شناخته می شود اما حالا این صنعت بیمار است .حالا از وزارت ارشاد توقع حمایت بیشتری داریم.

وی ادامه داد : زمانی چاپخانه ها با یک دستگاه چندین خانواه را ارتزاق می کردند. مشکل اصلی ما را سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی ایجاد کردند و همین دو سازمان برای نابودی صنعت چاپ کافی است.

انصاری پور با اشاره به اقدام محسن جوادی و فعالان حوزه چاپ در واردات بیان کرد: واردات در زمینه چاپ خصوصا زینک، سبب جلوگیر از قیمت بی رویه آن شد و امید است با مدیریت و درایت آقای جوادی این مشکل حل شود. ما مشکل تامین مواد اولیه داریم، صنعت چاپ فقط نشر کتاب نیست. ما نیاز به بسته بندی در زمینه‌های مختلف داریم تا در صادرات موفق‌تر باشیم.

وی با بیان اینکه سیاست تولید کاغذ در کشور اشتباه است، افزود: واردات کاغذ و مقوای گلاسه از اصلی‌ترین موارد است. با اینکه رشد شاخص فرهنگی جامعه در بحث کتاب گنجانده شده، اما فقط چند درصد از آن شامل کتاب و مطبوعات می‌شود بنابراین باید اهتمام ویژه‌ای به بخش سته بندی داشت.

انصاری پور با اشاره به اینکه ما قانون کسب و کار را داریم، اما بعد از گذشت یک دهه، بیست درصد آن اجرایی شده، ادامه داد: این موضوع باید از سوی وزارت ارشاد پیگیری شود. با اینکه کلیه موسسات فرهنگی وزارت ارشاد معاف از مالیات هستند، حال موضوع مالیات ارزش افزوده و گزارش‌های فصلی نیز مطرح است. از این رو خواهشمندیم مالیات اصلی و عملکرد حذف شود تا صنعتگران حوزه چاپ عملکرد بهتری داشته باشند.

وی افزود: همه می‌دانیم که کاغذ از پرداخت ارزش افزوده معاف است، اما در استان‌های مختلف در این مورد سلیقه‌ای عمل می‌شود.
رئیس اتحادیه چاپ خانه داران اصفهان اظهار کرد: سیل و زلزله خسارات جدی به چاپ خانه‌ها وارد کرد و اشخاص متضرر هیچ حمایتی نمی‌شوند. از طرفی ما فعالیت دفاتر فنی را داریم که متعلق به جایی نبوده و سفارشات چاپی را در کارگاه‌های زیرزمینی انجام می‌دهند و این مورد خود آسیب پذیر است. از طرفی ما خواستار رسیدگی به حق بیمه سهم کارفرما نیز هستیم.

وی درخصوص روز ملی چاپ گفت: اگر بتوان هر سال روز ملی چاپ را در یک استان برگزار کرد تاثیر بهتر آن را خواهیم دید. از طرفی باید در انتخاب مدیران استان‌ها نیز دقت کرد، در حال حاضر مدیر کل اتحادیه چاپ خانه داران در این یک سال حتی از چاپ خانه بازدید نکرده اند.

در ادامه محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: لایحه‌ای که از سوی وزارت ارشاد و سمت به مجلس ارسال شد، تصویب و در حال حاضر در صف ورود به صحن علنی مجلس است، با اینکه صنعت چاپ مظلوم است، اما مشکل اساسی آن مشکل ساختاری است و اگر تفکیک وظایف صورت بگیرد مشکلات قابل حل می‌باشند.

وی ادامه داد: از طرفی ما میل به تمرکز گرایی داریم و این خود آسیب پذیر است. اگر ۱۵۰ میلیارد تومانی که دولت به تامین اجتماعی بدهکار است سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شود، مشکلات را حل خواهد کرد.

تقدیر از پیشکسوتان صنعت چاپ در غیاب وزیر ارشاد/ جوادی: حاکمیت حوزه چاپ مشخص نیست

محسن جوادی معاون فرهنگی و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره نیز در این مراسم گفت: باید از چاپ خانه داران، صحافان و صادرکنندگان و فعالان حوزه چاپ تشکر کنم. رویکرد جشنواره ملی چاپ ایران دیده شدن پیشکسوت صنعت چاپ است، زیرا این عزیزان سختی‌های زیادی را دیده اند و با علاقه کار می‌کنند.

وی افزود: صنعت چاپ در امتداد صنعت نسخه نویسی است و اگر از منطق اقتصادی به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم که عشق و علاقه این دوستان را در حوزه چاپ نگه داشته است. در کشور ما مشکل این است که به کارآفرینی به عنوان مقوله اخلاقی دیده نشده در حالی که کارآفرینی از عناصر اصلی حیات اخلاقی است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: کسی که همسایه اش در سختی است، خوشبخت نیست. از همین رو ایجاد کار برای دیگران کار بزرگ اخلاقی است. باید بتوانیم برای صادرات محصولات چاپی برنامه ریزی کنیم تا این صنعت را نجات داده و شاهد رشد آن باشیم. اما باید در نظر داشته باشیم که یافتن بازار صنعتی به کار پژوهشی و اصلاح ضوابط نیاز دارد.

جوادی با اشاره به اینکه مشکل اساسی ما در سال‌های اخیر حاکمیت در حوزه چاپ بوده، گفت: مشخص نبودن حاکمیت در حوزه چاپ مسیر روشنی را به ما نشان نمی‌دهد، امید است با تلاش فعالان این حوزه به وزارت سمت منتقل و از سردرگمی‌ها رها شود. از طرفی طی ۲، ۳ روز آینده جلسه‌ای درخصوص پیگیری مالیات صورت خواهد گرفت و نظارت بر دفاتر چاپی در دستور العمل‌های جدید قرار دارد.

وی افزود: باید کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دهیم تا مشکلات را راحت‌تر حل کنیم، زیرا صنعت چاپ می‌تواند اقتصاد پویایی در کشور ایجاد کند.

در ادامه پیشکسوتان برتر این مراسم اعلام شدند. بر اساس اعلام نظر هیات داوران محمدحسین شفیع‌نیا از استان کرمانشاه، محمدرضا رستگاری نجف‌آبادی از استان اصفهان، حسن فقیر قانع صفت از استان گیلان، حسن بشارت و اسماعیل صاحبی کاشانی از استان تهران به عنوان پیشکسوتان برگزیده این دوره از جشنواره انتخاب شدند.

همچنین مصطفی حاجیلو از شرکت «کیمیای نقش الماس» و مجید خادمی مزده از «شرکت چاپ پویا هنر نوین» به عنوان کارآفرین و نوآور نمونه در نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران معرفی شدند.

در این جشنواره از رستا توسلی بنابی «شرکت چاپ طلای ارومیه» به عنوان صادرکننده برتر محصولات چاپی تجلیل کرد.

در این مراسم همچنین از سید موسی حسینی کاشانی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم به دلیل تلاش و همکاری مجدانه در روند اجرای طرح سامانه جامع چاپ کشور و عصمت جهانی‌کیا کارشناس حوزه چاپ اداره فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی در انجام تالیف و پژوهش‌های مرتبط با حوزه چاپ تقدیر شد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، ناشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار